Nu kan jag inte vänta längre, det är helt enkelt dags att bli smart (kanske inte jag, men delar av mitt hem i alla fall…).

Vi ska precis påbörja en grundlig renovering av matrum och vardagsrum och då tänkte jag passa på att samtidigt få till styrning av i första hand belysning. Har läst på en hel del men det har ändå kommit upp ett antal frågor som jag inte hittar heltäckande svar på. Skulle uppskatta mycket om jag fick lite hjälp på traven. I samband med renoveringen kommer även elen att dras om så jag ska se till att jag får in nolla även till dosorna för strömställare. Z-wave känns som ett bra val för mig eftersom jag inte har möjlighet att dra om all el i resten av huset för att kunna bygga med t.ex. knx.

Om jag börjar i änden vad jag vill kunna göra så kanske det är lättare att ge tips och råd. I första hand ser jag att det är styrning av belysning jag vill få till. Då tänker jag både dimmer och strömställare på/av. Kommer även att vilja styra en del vägguttag. Ser jag framåt vore det intressant att även få in andra funktioner, t.ex. värme (har Nibe bergvärme med uplink) och musik (har några SONOS-enheter). Antar att det kommer att växa allt eftersom man kommer på nya saker men det är nog den grund jag tänkt mig. Så till de frågor jag har i nuläget:

- Controller – Har tittat på Fibaro HC2 och även Lite. Jag hade en del programmeringskunskaper för 20 år sedan men tror inte att jag kommer att ha tiden (eller tålamodet) att lära mig koda LUA. Här funderar jag också kring vad som gäller för z-wave plus. Är det bara Vera som har stöd för plus och är det i så fall tillräckliga skäl för att inte välja Fibaro HC? Har förstått att Fibaros gränssnitt är betydligt trevligare än Vera så om jag tittar blint på det lutar det åt Fibaro (HC2 eller Lite).

- Finns det skäl att köpa HC2 istället för Lite även om jag inte tänker programmera själv? Antar att man blir begränsad av att bara hålla sig till gränssnittet att bygga scener och inte kan köra script (som jag inte gjort själv).

- Vad tycker ni, är plus en sådan stor revolution att man är dum om man inte går den vägen nu när jag ska börja från scratch?

- Har kollat en del på dimmerpuckar från både Fibaro och Qubino (som stöder plus). Har ni någon erfarenhet av vilken av dessa som är mest prisvärd? Stabilitet känns viktigt.

- Undrar också (eftersom jag inte sett någon ”live”) om det går att få in två puckar i samma dosa om man vill ha en dubbelbrytare för att dimmra två armaturer? Eller, är det bättre att sätta pucken i takdosan i så fall? För på/av har jag sett att det finns för dubbla men har inte sett det för dimmer.

- Det här med brytare. Jag antar att det inte spelar någon roll om jag har en kronbrytare eller dubbeltrapp (med impulsfjäder)?

- Även om jag bara vill styra på/av från en strömbrytare antar jag att jag behöver sätta ipulsfjäder?

- När jag tittar på insatsbrytare (puckar) verkar det vara samma pris som för en dimmer. Det verkar märkligt tycker jag, finns det billigare vägar att gå?

- Om jag vill styra ett vägguttag, kan jag då sätta en insatsbrytare i dosan eller bör man göra på något annat sätt?

- Finns det bra och prisvärda ”wall plugs” man kan sätta i uttaget som inte kostar som en insatsbrytare eller är det bara att acceptera att det är den prisnivån som gäller?

- Vad finns det annars för ”måsten” att ha med i anläggningen? Har t.ex. inget skymningsrelä alls idag. Väderstation (Har en äldre men avancerad Oregon Scientific jag inte har installerat ännu, ingen USB-anslutning tyvärr)? etc.

- Har ni tips på en bra butik som håller ok priser?

Tacksam för vägledning,
Lasse

Hej igen,

Det var kanske lite överambitiöst med så många frågor men jag hoppas få lite vägledning. Har läst mycket i tråden "Z-wave in da house" och andra trådar men har svårt att hitta rätt.

Lasse

Hej Lasse,

Det svåra blir väl att komma ihåg allt du frågar om 😂

Jag ska försöka ge dig några svar iaf för jag kan inte svara på allt rakt av.

Först och främst skulle jag aldrig köpa Lite då man i mina ögon är beroende av LUA man kan inte ens släcka lampor med en viss förskjutning efter soluppgång exempelvis. Detta löser man plättlätt i HC2 genom att först bygga en blockscen som man sedan konverterar till LUA och gör en liten liten ändring.

Jag kör HC2 och jag vet inte vad som skulle fungera bättre för mig om jag hade stöd för plus. Kommunikationen mellan enheterna funkar klockrent som det är redan idag.

Två puckar i en vanlig dosa funkar nog inte. Dock finns det ju djupare modeller och då funkar det nog. Men jag skulle utnyttja takdosorna som du är inne på. Har själv våra fyra dimmers till köket i taket. Styr dem från två olika ställen nämligen.

Med Fibaros reläer behöver du inte ha återfjädrande brytare.

Beträffande vägguttag så kör jag lite blandat mellan Wall Plug och reläer bakom. Reläer bakom kan vara lite irriterande ibland eftersom det blir bökigare att använda det som ett vanligt uttag om det skulle behövas och jag skulle inte våga sätta i ett dubbelrelä eftersom de bara klarar 1,5kW per brunn.

Beträffande väderstation så kör jag med en netatmo. Kul att den går att få in i HC2 på ett enkelt sätt men just nu använder jag bara utetemperaturen för att starta motorvärmaren i lagom tid före avfärd.

Några svar hoppas jag iaf att jag har gett dig.

Började själv efter att ha läst HEKs tråd!
Jag köpte först en Lite, den hänger nu på vägen och slokar :( den var helt enkelt för begränsad. Fattar inte att Fibaro inte har löst det som iSnoben nämner, tidsförskjutningar fritt mot solens upp och nedgång...
Jag valde i början att sätt en sekundär Controller men som jag nu gått över till helt, därav den hängande Lite..
Jag valde att köra Domoticz på en vanlig PC (ASUS Vivo) för all logik och sen sköts z-wave kommunikation men "Z-Stick gen5 - ZW090 - Aeon Labs"

Jag tycker att det är flexiblare och bättre då man inte är låst till ex z-wave utan faktiskt kan kombinera om man så önskar. Dessutom så är stödet bredare för olika tillverkare, tar du ex qubino så är stödet begränsat i de flesta låsta systemen, i Domoticz kan alla funktionerna användas.
Skulle man sen vilja följa HEK till www.mysensors.org så finns stöd även för att styra såna i Domoticz.

Jag är annars nöjd med både Fibaro och Qubino brytare och dimmers, Tycker bättre om Aeon sensorer då man kan mata dem med 5v och slipper batteri strulet.

Håller med iSnobben om puckplaceringen och skulle idag bara valt Wall Plug och skippat de puckar jag har bakom uttagen, plugen är så små idag, använder fibaros, och det ställer till det med puck när nån annan ska använda uttagen till strykning, dammsugning etc.

Appropå + om du köper Qubino så köp +, de äldre styrs med nollan så det är lätt att koppla fel, + varianten har man gått till att styra med fas vilket är mer logiskt...

Lycka till, du kommer att hitta massor av användningsområden!!

iSnobben och leby! Många tack för era svar, nu börjar det klarna lite. Det lutar nog åt en HC2 känns det som. Bra tips om att köra plugs istället för reläer i vägguttagen, kan nog bli lite irriterande om man vill använda uttagen till något annat.

Har ni något bra tips på inköpsställe? Har kollat in m.nu och det verkar finnas ett ok utbud och hyfsade priser.

Lasse

Priserna är ganska lika, m.nu har fantastisk kundservice om det blir fel men det är säkert fler som har. Jag har inga dåliga erfarenheter av någon och har handlat på 4-5 olika ställen! Börja gärna med 3-4 stycken enheter annars blir meshnätet lite för litet för att fungera bra...

Läs mina svar under dina frågor.

LasseR skrev:
Nu kan jag inte vänta längre, det är helt enkelt dags att bli smart (kanske inte jag, men delar av mitt hem i alla fall…).

Vi ska precis påbörja en grundlig renovering av matrum och vardagsrum och då tänkte jag passa på att samtidigt få till styrning av i första hand belysning. Har läst på en hel del men det har ändå kommit upp ett antal frågor som jag inte hittar heltäckande svar på. Skulle uppskatta mycket om jag fick lite hjälp på traven. I samband med renoveringen kommer även elen att dras om så jag ska se till att jag får in nolla även till dosorna för strömställare. Z-wave känns som ett bra val för mig eftersom jag inte har möjlighet att dra om all el i resten av huset för att kunna bygga med t.ex. knx.

Om jag börjar i änden vad jag vill kunna göra så kanske det är lättare att ge tips och råd. I första hand ser jag att det är styrning av belysning jag vill få till. Då tänker jag både dimmer och strömställare på/av. Kommer även att vilja styra en del vägguttag. Ser jag framåt vore det intressant att även få in andra funktioner, t.ex. värme (har Nibe bergvärme med uplink) och musik (har några SONOS-enheter). Antar att det kommer att växa allt eftersom man kommer på nya saker men det är nog den grund jag tänkt mig. Så till de frågor jag har i nuläget:

- Controller – Har tittat på Fibaro HC2 och även Lite. Jag hade en del programmeringskunskaper för 20 år sedan men tror inte att jag kommer att ha tiden (eller tålamodet) att lära mig koda LUA. Här funderar jag också kring vad som gäller för z-wave plus. Är det bara Vera som har stöd för plus och är det i så fall tillräckliga skäl för att inte välja Fibaro HC? Har förstått att Fibaros gränssnitt är betydligt trevligare än Vera så om jag tittar blint på det lutar det åt Fibaro (HC2 eller Lite).

- Finns det skäl att köpa HC2 istället för Lite även om jag inte tänker programmera själv? Antar att man blir begränsad av att bara hålla sig till gränssnittet att bygga scener och inte kan köra script (som jag inte gjort själv).

- Vad tycker ni, är plus en sådan stor revolution att man är dum om man inte går den vägen nu när jag ska börja från scratch?
Inget jag strävar efter men finns produkten med + så kör jag på den.

- Har kollat en del på dimmerpuckar från både Fibaro och Qubino (som stöder plus). Har ni någon erfarenhet av vilken av dessa som är mest prisvärd? Stabilitet känns viktigt.
Kör fibaro så långt det går, dock är Qubino mindre och kan vara bättre i vissa fall då en hel del dosor förr i tiden är grunda bakom brytare.

- Undrar också (eftersom jag inte sett någon ”live”) om det går att få in två puckar i samma dosa om man vill ha en dubbelbrytare för att dimmra två armaturer? Eller, är det bättre att sätta pucken i takdosan i så fall? För på/av har jag sett att det finns för dubbla men har inte sett det för dimmer.
Det är inte bra att köra 2 puckar då de blir lite varma och behöver den lilla luft som finns i dosan för kylning. Placera den istället någon annan stans som du skriver.

- Det här med brytare. Jag antar att det inte spelar någon roll om jag har en kronbrytare eller dubbeltrapp (med impulsfjäder)?
Nej det spelar ingen roll. bara du vet hur du ska koppla de olika.

- Även om jag bara vill styra på/av från en strömbrytare antar jag att jag behöver sätta ipulsfjäder?
Det går även köra dem som du har dem nu utan push.

- När jag tittar på insatsbrytare (puckar) verkar det vara samma pris som för en dimmer. Det verkar märkligt tycker jag, finns det billigare vägar att gå?
Nej tyvärr, det är själva uppbyggnaden som är det dyra, inte om det är dimmer eller relä.

- Om jag vill styra ett vägguttag, kan jag då sätta en insatsbrytare i dosan eller bör man göra på något annat sätt?
Fibaros plugg är suverän.

- Finns det bra och prisvärda ”wall plugs” man kan sätta i uttaget som inte kostar som en insatsbrytare eller är det bara att acceptera att det är den prisnivån som gäller?
Det finns en hel del billiga, dock är flera av dem ganska stora och klumpiga eller blockerar den andra brunnen i uttaget.

- Vad finns det annars för ”måsten” att ha med i anläggningen? Har t.ex. inget skymningsrelä alls idag. Väderstation (Har en äldre men avancerad Oregon Scientific jag inte har installerat ännu, ingen USB-anslutning tyvärr)? etc.
Det är fantasin som ska kopplas på här =). Dörrlåset, larmet, röksensorer, vattensensor, rörelsesensorer i hall och badrum =).

- Har ni tips på en bra butik som håller ok priser?

Tacksam för vägledning,
Lasse

Tack för dina svar Henke! Lutar åt att det blir Fibaro "all the way". Tänkte börja med belysning i vardagsrum och matrum så det blir en HC2, 5 dimmerpuckar, 2 insatsbrytare och 2 pluggar. Sen får vi se vad habegäret säger :)

Lasse

Henke-el skrev:

Tack, bra service så här i början känns viktigt. Precis som du säger verkar priserna vara likvärdiga.

Lasse

leby skrev:
Priserna är ganska lika, m.nu har fantastisk kundservice om det blir fel men det är säkert fler som har. Jag har inga dåliga erfarenheter av någon och har handlat på 4-5 olika ställen! Börja gärna med 3-4 stycken enheter annars blir meshnätet lite för litet för att fungera bra...

B
Henke-el skrev:
Det där blev riktigt jobbigt att läsa, ett förslag är att dela upp frågorna/svaren i flera QUOTE block.

• Gilla
Henke-el
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.