• Gilla
DennisCA och 3 till
  • Laddar…
Tack så mycket Ola C, dubbelt upp!

Jag undrar om de linjärlagren du har går att bromsa/låsa, och hur isf? Hade en liten plan om att bygga ett nytt anslag till kombibordet som löper på en sådan räls, men man vill ju kunna låsa det rejält då, och utan vobbel
 
Idag har jag isolerat ena rummet i källaren med Xella Multipor.
Genial lösning på problemet att isolera källarväggar invändigt!
 
FredrikR skrev:
Svarvat till..? ;)

Bild vore kul.
En brödrost från myrorna (35 kr), en bit takplåt, en bit gängstång och en del av den pelarborr jag tidigare byggt en tallriksslip av blir ett prima raclettejärn. Notera dödmansgreppet (röda tråden).

Det smakade utmärkt, så bra att jag först efteråt insåg hur mycket ost jag tryckte i mig. Just nu är jag däst bortom beskrivning.

IMG_20160123_200816.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160123_200821.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160123_202043.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Har borstat tänderna. Man får vara glad för det lilla.
 
jonmo skrev:
En brödrost från myrorna (35 kr), en bit takplåt, en bit gängstång och en del av den pelarborr jag tidigare byggt en tallriksslip av blir ett prima raclettejärn. Notera dödmansgreppet (röda tråden).

Det smakade utmärkt, så bra att jag först efteråt insåg hur mycket ost jag tryckte i mig. Just nu är jag däst bortom beskrivning.

[bild]
[bild]
[bild]
Imponerande bygge!! :)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
MTO skrev:
Tack så mycket Ola C, dubbelt upp!

Jag undrar om de linjärlagren du har går att bromsa/låsa, och hur isf? Hade en liten plan om att bygga ett nytt anslag till kombibordet som löper på en sådan räls, men man vill ju kunna låsa det rejält då, och utan vobbel
Nä dessa är inte låsbara och har inte sett runda heller som är det, dock mycket möjligt att det finns.

Till fyrkantiga aluprofiler finns det också "linjärlager", dock utan kullager, ser ut ungefär så här http://ecx.images-amazon.com/images/I/31iME9-9CHL._SX342_.jpg. Har sett åtminstone en som byggt anhåll med detta http://lumberjocks.com/Hutch/blog/2740

Annars är biesemeyer det dominerande vid byggen av anhåll, sök och du kommer få 1000 hits.

@jonmo. Haha, Madmax meets Macgyver meets Baltazar. Vilken j_vla uppfinning.(y)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Ola C skrev:
@jonmo. Haha, Madmax meets Macgyver meets Baltazar. Vilken j_vla uppfinning.(y)
... meets Edward Blom, som min polare fyllde i.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Håller med om att de där linjärlagrena är användbara. Brukar köpa från diverse säljare på Ebay, fungerar bra till fräsbordsprylar osv.
 
Kollat på dom också, funderat om man skulle byggt en ny tiltande fräslyft med sådana saker.

Jo och igår gick mitt 1/4" sågblad till sågen av.... Blev lite skrämd...
 
Redigerat:
Patrik Friberg skrev:
Idag har jag isolerat ena rummet i källaren med Xella Multipor.
Genial lösning på problemet att isolera källarväggar invändigt!
Har du ett cirkapris och var det svårt att sätta upp?
 
Jag har lagt billig nålfiltsmatta, heltäckningsmatta, i ett rum.

Jag kan konstatera redan nu - den ska ut! Mattan luddar och släpper eget material, allt skräp fastar på den, allt man ställer på den lämnar märken och den är omöjlig att dammsuga.

Klassisk läropeng. Nu vet jag i alla fall lite om mattläggning. Innan visste jag noll och ingenting.
 
Är det inte så att den luddar av sig i början och att det sedan blir bättre? Att skräp fastnar i den kan vara en fördel om man lyckas slå bort tankarna på vad som bor/finns i mattan :)
 
Idag har jag haft en liten vässnings-session och tunat mina handhyvlar enligt konstens alla regler. Ja tills jag slog nagelbandet i en träbit då jag testhyvlade och det blödde ganska mkt. Började bli klumpig, dags att gå in, klockan var 00:10, blodsockret var 3.4... OK därför man darrade lite på händerna. Sånadära diabetesfaktorer man stöter på ibland. Fick nu två hyvlar fixade, en 5 och en 4a som nu funkar bättre än nånsin.

Tidigare idag bakade jag bröd och tyckte jag behöver något att knåda på, så jag slängde ihop denna
24591805485_cfb663b5b7_b.jpg

Den passar riktigt fint här under:
24296294030_31dd9b2d66_b.jpg
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Haft lite släktbesök och som släktens trä och verktygsnörd har jag fått planhyvla lite lister till rätt dimensioner åt svågern.

Nu på kvällen var det hög tid att tömma min spånbytta (dock inte så mycket på grund av svågerns 25mm breda lister som planades ned 3mm).


IMG_20160124_232656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.