6 207 läst · 3 svar
6k läst
3 svar
Sätta glasluckor framför spis med insats?
Jag har idag en murad öppen spis med en superfire-insats från 80-talet. Spisen har kanal med tillluft utifrån och konvektionssytem så att färsk luft utifrån värms upp av spisen och strömmar in i rummet.
Jag har funderat på att förse spisen med glasluckor för att förhindra att den "stjäl" förbränningsluft från rummet och därmed öka verkningsgraden.
Kan man göra så? Någon som vet var i Göteborgstrakten man i så fall kan beställa/låta tillverka luckor? Finns det några risker med att göra på det här viset?
Jag har funderat på att förse spisen med glasluckor för att förhindra att den "stjäl" förbränningsluft från rummet och därmed öka verkningsgraden.
Kan man göra så? Någon som vet var i Göteborgstrakten man i så fall kan beställa/låta tillverka luckor? Finns det några risker med att göra på det här viset?
Har sett brasskydd i härdat glas från firma Pierre Frey/Frank & cordinata. Jävligt snygga men jävligt dyra (från 4.850 pix) :-X Såg detta i sköna hems julnr 2005. Skulle själv vilja hitta en glasmästare som kunde fixa ett sådant till ett rimligt pris - halmstadboende. Någon med glaserfarenhet som kan hjälpa oss letande själar? :-/
nej du får inte göra det eftersom den inte är typgodkänd sån. du får nämligen mycket högre temperatur i eldstaden vilket den inte är byggd för. isåfall är det bättre att du tar ur insatsen o köper en vanlig keddykassett.
Liknande trådar
-
Ersätta nedriven förhydringspapp (?), hus från tidigt 30-tal
Byggnadsvård -
Sätta in en kattlucka i vanligt glas i ett mindre källarfönster
Fönster & Dörrar -
Vill sätta ny liggande ytterpanel på timmerhus
Lösvirke & Timmerhus -
Var ska man sätta apparaten som kopplas till han-porten på mätaren?
El -
Sätta upp skjutdörrar framför inbyggd garderob.
Inredning