Som jag fattat det, och som det såg ut i huset vi kollade in i så var alla ytterväggar isolerade och gipsade. De medföljande innerväggarna var reglade med dörrar enl förslaget på planlösning som finns på hemsidan samt gipsade på en sida. Taket såg ut som på bilderna jag lade upp så jag tippar på att ägaren av huset på hemsidan har påbörjat taket själv. Enl min säljare så kommer iaf inte något göras åt vindsbjälklaget.
 
erikar skrev:
Som jag fattat det, och som det såg ut i huset vi kollade in i så var alla ytterväggar isolerade och gipsade. De medföljande innerväggarna var reglade med dörrar enl förslaget på planlösning som finns på hemsidan samt gipsade på en sida. Taket såg ut som på bilderna jag lade upp så jag tippar på att ägaren av huset på hemsidan har påbörjat taket själv. Enl min säljare så kommer iaf inte något göras åt vindsbjälklaget.
Det är från det här huset som SMV själva byggt och lagt ut till försäljning så jag tror inte det är något extra gjort.
http://www.hemnet.se/bostad/villa-gillesalen-vetlanda-kommun-gastabudsvagen-4-8533255
 
Enligt de uppgifter vi har fått så gör Smålandsvillan inget alls åt taket invändigt på övervåningen. D v s plast och glespanel som på bilderna ingår inte i deras leverans.
 
Då har iaf vi får samma info Krille! Iofs så visste inte våran säljare att alla ytterväggar uppe var isolerade och gipsade utan blev lika överraskad som oss ��. Visst börjar det närma sig för er? När skulle eran kåk komma? Våran kommer 31/3 så nu börjar det bli spännande!
 
Till oss sa försäljaren att det kommer oisolerat, därmed utan gips på väggarna. Så vi tänkte passa på att tilläggsisolera med 50mm, sätta Osb och sedan gips.Vilket vi kommer att köra på alla väggar. Nu måste vi börja med att skruva bort gipsskivan på alla ytterväggar vilket kommer att ta extra tid. Vårat hus kommer nu på torsdag, 21/1-16.
Kontrollbesiktning inom 4 veckor, räknar med att kunna påbörja vårat arbete i slutet på februari.
 
Redigerat:
  • Gilla
West8L00M
  • Laddar…
erikar skrev:
Då har iaf vi får samma info Krille! Iofs så visste inte våran säljare att alla ytterväggar uppe var isolerade och gipsade utan blev lika överraskad som oss ��. Visst börjar det närma sig för er? När skulle eran kåk komma? Våran kommer 31/3 så nu börjar det bli spännande!
Vårt hus kommer i mitten av vecka 12 så då är våra leveranser nästan samtidigt. Ska bli spännande :)
 
MilosV skrev:
Till oss sa försäljaren att det kommer oisolerat, därmed utan gips på väggarna. Så vi tänkte passa på att tilläggsisolera med 50mm, sätta Osb och sedan gips.Vilket vi kommer att köra på alla väggar. Nu måste vi börja med att skruva bort gipsskivan på alla ytterväggar vilket kommer att ta extra tid. Vårat hus kommer nu på torsdag, 21/1-16.
Kontrollbesiktning inom 4 veckor, räknar med att kunna påbörja vårat arbete i slutet på februari.
Det hade nog varit bra för Smålandsvillan om de haft en färdig kunddokumentation kring övervåningen. Verkar som att alla säljare inte är uppdaterade på just leveransen av övervåningen?

Lägg gärna in bilder i tråden :)
 
Är det någon som funderat på elinstallationen på övervåningen? I och med att ytterväggarna är gipsade begränsar det ju möjligheterna när det gäller elinstallationen. Kan man ens uppnå "svensk standard" utan att t ex sätta uttag på någon av ytterväggarna?
 
Jo nog har jag funderat på elen... Man vill ju inte gärna dra kulo... Men värre med elementen, min grundtanke var ju att koppla in vattenburet på FLVpumpen men då måste jag ju dra utanpåliggande rör runt hela kåken! En vän som nyligen byggt Älvsbyhus fick tipset av en energideklarerare att köra oljefyllda elradiatorer uppe ist för att dra vattenburet, så frågan är hur man ska tänka?
 
Vi har tagit in offert från olika företag på vattenburen golvvärme. Tänkte lägga både uppe och nere. Det ska inte vara några problem enligt någon. Varför utanpåliggande? Hur har ni tänkte att göra med ytterväggarna på övervåningen?
 
Vi har tänkt att skruva bort befintliga gipskivor på ytterväggarna för att sätta OSB-skiva bakom och sedan sätta tillbaks gipsskivan. När gipsskivan är borta passar vi antagligen på att lägga till 50mm isolering. Det känns som att det är många frågor man inte fått ngt svar på när det gäller övervåningen. Kommer säkert att klarna en hel del på torsdag när huset kommer.
 
Vi har också funderat på golvvärme på övervåningen och visst skulle det vara skönt även på bottenvåningen. Får jag fråga hur mycket offerterna har varit på för respekt våning?
 
Den bästa offerten fick jag på Termotec Vattenburen golvvärme.
54tkr för nedervåning och 49tkr för övervåning. Detta är då deras trådlösa variant. Vi har redan gjutit våra betongplattor till utbyggnaderna på fram och baksida så bottenytan är utökad med 40m2 på nedervåningen. Då är det totalpris med allt som behövs.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Det ska vara Termeco , Thermotec offerten ligger ca:20tkr högre.
 
Hejsan. Vi går i byggtankar och väntar på att tomter ska släppas. Vi är sugna på Huskvarna fast precis som du skriver, bygga en Nybro underdel. Hur går man tillväga då? Vi kommer att välja helentreprenad. hjälper SMV till med omritningarna eller är det något man får sköta själv och vad kostar det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.