Hej Alla

Tänkte ni skulle få följa med på vår resa från nuvarande kök till nytt kök.
Egentligen är väl tanken att framtida köksköpare ska få lite underlag genom detta inlägget.

Bakgrund
Vi har bott här i 9 år i huset, köket är 12år + från Ikea.
Ek kök, ribbade ekluckor, ek bänkskiva, vitvaror från Ikea och Electrolux.
Ugnen har det varit fel på 3 gånger, köksfläkten har varit komplett nermonterad 3ggr pga söndrig motor. Kyl och frys, hemsk kombi version har varit sönder en gång, micron 2 gånger. Hällen har spricka i sig.
Luckorna är extremt svårstädade, och underhålla bänkskivan är inget som hunnits göra.
För lite plats, inga överskåp, och vitrin skåpet är gjort med glasdörrar.
Diskussionerna om nytt kök har funnits länge, men vi har nog medvetet dragit på det pga. tillökning under några år i familjen.
Vi vill ha rena linjer, lättstädat framför allt!
Köknu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Våra tankar gick från första början att Ikea gick bort direkt, framför allt när vi upplevt detta köket.

Efter lite tankar kom vi fram till fråga pris hos tre tillverkare, Kvik, Marbodal, Ballingslöv.
Då jag jobbar som fastighetsförvaltare till vardags så vet jag om jag kan vara ganska jobbig när det kommer i situationer att beställa något, och jag antar jag blir ännu mer jobbig när det handlar om så pass stora pengar ur egna fickor.

Kvik
Säljaren var ytterst trevlig, vänlig, saklig, lätt tycka om. Köken har jag fått för mig är något högre än vanligt, vi tyckte inte riktigt det passade. ca 100 000kr ungefär samma som Ikea. Dock utan rabatter.

Marbodal
En basal sak störde mig, när jag kom frågade säljaren om jag ville ha en kopp kaffe, tackade ja och tänkte för mig själv, vad trevligt! Men till min förvåning så pekade hon med hela handen mot andra delen av lokalen, där borta står kaffemaskinen, sen gick hon.
Är det för mycket begärt att få kaffe i en mugg när jag eventuellt ska beställa kök för många pengar? Hade de inte varit en trevlig sak?
Oavsett, oerhört fina vitvaror, fastnade verkligen för Neff ugn(luckan går in under ugnen) och häll(med magnetisk kula) Prisklass 200 000kr utan rabatter

Ballingslöv
Säljaren var saklig, svarade på mina frågor metodiskt, vänlig, förbannat trevlig.
Negativa är; inte så svårt det blir väldigt dyrt..

Vi dryftade par dagar hemma och kom fram ganska snabbt att Ballingslöv var det företaget vi gick vidare med.
Efter stött och blött och varit j-v jobbig så kom vi fram till en offert som kändes bra för oss åtminstone :)

Nya köket
Visa bilaga Perspektivritning-1.pdf
Köket blev vita luckor av modellen Line med grepplist i aluminium, målade ej högglansiga.
kokslucka-line-vit1.jpg
Skapa konto

Låd typ blev vit med designbox.
Som bänkskiva blev det en svart granit skiva, polerad, 30mm
Vitvaror
Alla vitvaror kommer från Siemens förutom fläkten.
Vi satsade på StudioLine, gillade hur dom såg ut och fungerade.
Induktionshäll, flexinduktion, halva med flexibla kokzoner, 80cm EH875SN27E
Häll1.jpg
Skapa konto

Helintegrerad diskmaskin, SN66P092EU
Full kyl, KS36VAI31
Full frys, GS36NAI31
Micro, BF634LGS1
Ugn med pyrolys, HB876GDS1S
Ugn1.png
Skapa konto

Fläkten kommer från Fjäråskupan och heter Carat, stram i formen men bra drag.
fläktcarat.jpg
Skapa konto

Blandare och vask valde vi från samma stäle, Skanco.se
Vask heter Andano, 500mm bred underkantslimmad.
Blandare, ville egentligen ha den som hete Linus, men fick inte få med maskinavstängning.
Så då föll valet på Crolla Milano krom, helt ok för oss.
Köpte även sköljskål med.
Kalaset landade på 250 000kr utan rabatter så billigare blev det.

Tanken är köket ska landa här månadskiftet jan/feb 2016.
Vi kommer även försöka lägga nytt golv, laminat eller plastmatta kommer det bli, svåraste för oss är välja färg...Vi kommer i samband med detta dra ny el i köket, göra en del bygg jobb så som sätta i nytt fönster till ett rektangulärt fönster i stället för ett fyrkantigt.
För få väggyta till nya köket kommer vi behöva sätta igen en del väggar, men vi tänkte det var lika bra så alla väggarna kommer det bli ny gips på, spacklat och målat(idag tapet)

Kommer försöka uppdatera med hur arbetet fortskrider från första taget till sista taget.
Både med text och bilder.
Som jag inledde med är detta egentligen inte för exponera mig/oss utan snarare vara till någon form av hjälp för framtida köks köpare.
Kommer recensera alla vitvarorna, då jag själv haft dåligt hitta info om dem.

Hör gärna av er om ni har frågor eller bara har glada tillrop!
:D

Btw. blev längre än jag tänkt mig... tack för du orkade dig igenom!

Hur mycket är kök och hur mycket är vitvaror av budgeten

Redigerat:
Vill du utveckla de? Vad menar du?
Visar ju en bild på nya köket perspektiv1

Vad kul med ett nytt kök! Jag har själv precis blivit klar med mitt nya kök och har lurkat här på byggahus.se i över ett halvår för att få tips och inspiration, men har inte reggat mig förrän nu.

Det Ballingslövskök som ni har valt var med i toppstriden även i mitt fall (fast med vita grepplister) men det blev till slut ett kök från en annan leverantör.

Jag valde också Fjäråskupan och jag är jättenöjd trots att jag är tvungen att ha en kolfilterlösning, den klarar bacontestet med fullt godkänt resultat. :)

Min häll är 60 cm-varianten av ert val (fast då är den stora zonen bara 21 cm, tror jag) och jag är väldigt nöjd med den – mina enda invändningar är att effektregleringen inte alltid är så smidig som jag trodde den skulle vara (det tar tid att lära sig var på skalan ett visst effektläge här, det hade varit bra att ha (fungerande!) plus/minus-knappar som komplement) och att de två traditionella zonerna är lite för nära varandra vilket ger problem när man använder en rejäl stekpanna samtidigt som man har en kastrull på den mindre zonen. Den senare invändningen slipper ni eftersom ni valt en 80 cm-häll.

Jag valde nästan samma diskmaskin (SN66PO82EU) och är än så länge väldigt nöjd. Den har i princip samma, i mitt tycke väldigt praktiska, inredning som min förra (en 12-13 år gammal Bosch) men med bestickslåda. Pluspoäng för att den projicerar återstående tid mm på golvet.

Ge inte upp ert förstaval av blandare om ni hellre vill ha den – jag var i samma läge (jag ville ha Axor Uno från Hans Grohe) varpå kökssäljaren tipsade om att låta rörmokaren sätta en lättåtkomlig ballofix alldeles innanför luckan i diskbänksskåpet, och det blev jättebra.

Även jag köpte en sköljlåda, men den fungerar inte lika bra som jag hade hoppats eftersom jag valt en ho med rundade hörn, och det gör att jag inte kan placera sköljlådan riktigt så som jag vill och därför används den inte så mycket som jag hade tänkt. Bra grej ändå!

Lycka till med det nya köket, glöm inte att visa oss sedan hur det blev! :)

Redigerat:
Polos skrev:
Hur mycket är kök och hur mycket är vitvaror av budgeten
Läser din fråga igen nu när jag läser den via dator, läste via telefon i går.
Ber om ursäkt! Skämskudde på.

Ca 35% är vitvaror, resten är kök.

TowaTei skrev:
Vad kul med ett nytt kök! Jag har själv precis blivit klar med mitt nya kök och har lurkat här på byggahus.se i över ett halvår för att få tips och inspiration, men har inte reggat mig förrän nu.

Det Ballingslövskök som ni har valt var med i toppstriden även i mitt fall (fast med vita grepplister) men det blev till slut ett kök från en annan leverantör.

Jag valde också Fjäråskupan och jag är jättenöjd trots att jag är tvungen att ha en kolfilterlösning, den klarar bacontestet med fullt godkänt resultat. :)

Min häll är 60 cm-varianten av ert val (fast då är den stora zonen bara 21 cm, tror jag) och jag är väldigt nöjd med den – mina enda invändningar är att effektregleringen inte alltid är så smidig som jag trodde den skulle vara (det tar tid att lära sig var på skalan ett visst effektläge här, det hade varit bra att ha (fungerande!) plus/minus-knappar som komplement) och att de två traditionella zonerna är lite för nära varandra vilket ger problem när man använder en rejäl stekpanna samtidigt som man har en kastrull på den mindre zonen. Den senare invändningen slipper ni eftersom ni valt en 80 cm-häll.

Jag valde nästan samma diskmaskin (SN66PO82EU) och är än så länge väldigt nöjd. Den har i princip samma, i mitt tycke väldigt praktiska, inredning som min förra (en 12-13 år gammal Bosch) men med bestickslåda. Pluspoäng för att den projicerar återstående tid mm på golvet.

Ge inte upp ert förstaval av blandare om ni hellre vill ha den – jag var i samma läge (jag ville ha Axor Uno från Hans Grohe) varpå kökssäljaren tipsade om att låta rörmokaren sätta en lättåtkomlig ballofix alldeles innanför luckan i diskbänksskåpet, och det blev jättebra.

Även jag köpte en sköljlåda, men den fungerar inte lika bra som jag hade hoppats eftersom jag valt en ho med rundade hörn, och det gör att jag inte kan placera sköljlådan riktigt så som jag vill och därför används den inte så mycket som jag hade tänkt. Bra grej ändå!

Lycka till med det nya köket, glöm inte att visa oss sedan hur det blev! :)

Intressant med många liknande val!
Vad för vask köpte ni då inte sköljlådan inte passade?

Låter Caraten mycket ? Hade en del diskussioner här och funderade på köpa extern motor, men vi kom väl fram till att det är så låga decibeltal att det finns annat som överröstar det ändå...

Det finns massvis med separata diskmaskinsavstängare att köpa så att ert förstaval saknar det behöver inte betyda att ni inte kan köra den blandaren.

Frodda skrev:
Intressant med många liknande val!
Vad för vask köpte ni då inte sköljlådan inte passade?.
Det är en diskbänk från Decosteel, och sköljlådan passar men eftersom hörnradien är så pass stor på min modell så kan man inte ha sköljlådan "i hörnet" utan den hamnar mer i mitten av diskhon.

Frodda skrev:
Låter Caraten mycket ? Hade en del diskussioner här och funderade på köpa extern motor, men vi kom väl fram till att det är så låga decibeltal att det finns annat som överröstar det ändå...
Jag har en inbyggnadsmodell ("Diskret"), och den är riktigt tyst på de låga effektlägena (som räcker utmärkt för att fånga upp fukt från pastakok etc). När det är bacon- eller biffdags och något av de högre lägena behövs så låter fläkten betydligt mer, men det går fortfarande att umgås i samma rum! Jag har helt klart hört värre. Nu vet jag inte om min inbyggnadsmodell är bättre eller sämre än en frihängande, men ändå,

• Gilla
Frodda
  • Laddar…
TowaTei skrev:
Det är en diskbänk från Decosteel, och sköljlådan passar men eftersom hörnradien är så pass stor på min modell så kan man inte ha sköljlådan "i hörnet" utan den hamnar mer i mitten av diskhon.

Jag har en inbyggnadsmodell ("Diskret"), och den är riktigt tyst på de låga effektlägena (som räcker utmärkt för att fånga upp fukt från pastakok etc). När det är bacon- eller biffdags och något av de högre lägena behövs så låter fläkten betydligt mer, men det går fortfarande att umgås i samma rum! Jag har helt klart hört värre. Nu vet jag inte om min inbyggnadsmodell är bättre eller sämre än en frihängande, men ändå,
Nu är jag med vad du menar med vasken, jag tror ska fungera bra till vår vask, eller jag hoppas :)
Är i full färd med planera golv, elen, väggar mm.
Projektet växte lite..
Vi ska riva alla innerväggar sätta nya gips o skiva inuti så vi slipper framtida problem med infästningar.
Fönstret har jag hunnit med byta ut åtminstone, så gjort något..
Kliar i fingrarna.. så såg det ut från början
1.jpg
Skapa konto

Efter jag gjort hål i väggen
2.jpg
Skapa konto

Fönstret i, men inte drevat eller listat utvändigt.
3.jpg
Skapa konto

Tyckte de blev väldigt mycket trevligare och kommer se bättre ut med granitskivan och nytt kök :)

Då var det dags, eller en vecka in i byggprocessen
Det kommit till en del sak..
Har valt sätta nytt gipstak i hela köket, samt hallen.
Det blir ny ytterdörr då den är i anslutning till köket.
Luft/luft pumpen som sitter i köket åker bort och en ny åker in i trappan, Mitsubishi FH35 tror jag den hette.
Samt komplettering av belysningen i hallen med LED spottar som i köket.

1.jpg
Skapa konto

Köket innan vi sålde det och dom kom hämta det.

4.jpg
Skapa konto

Innerväggar får ny spånskiva och gips

5.jpg
Skapa konto

Det absolut minst roliga, få upp golvet..

211.jpg
Skapa konto

När man ser saker vända så ljusnar det lite, elen börjar dras ..

• Gilla
maah
  • Laddar…
Nu börjar vi snart sy ihop projektet!
Hallen är kvar dörren bör dyka upp fredag eller måndag för montering, målning i hallen är kvar men även kakling på ena väggen. mms_img-1301498872.jpg
Skapa konto

Dock är köket klart så när som glaset som ska ersätta kaklet.
Tur att det är klart nu, inte riktigt säker jag fixat Micro mat och äta ute som vi gjort..
Det har varit denna familjens stora akilleshäl, mat!
Gör jag någon gång om det kommer jag laga 2 ton med mat vi kan ta fram från kylen och bara värma.

Kan egentligen visa många bilder men blir axplock.
Ytan börjar ta form
. rågipsochgolv.jpg
Skapa konto

Början på golvet
golvflutet.jpg
Skapa konto

Målningen börjar bli klar, golv lagt + en huligan som inte kan hålla sig där från.
Golvlagt.jpg
Skapa konto

Nu börjar det likna något, tak målat, vitvaror har anlänt..
Är ordentligt trött på käka Micro mat och äta ute vid detta laget, framför allt när känslan att det är så nära..
kökmålatarmaturervitvaror.jpg
Skapa konto

Nu börjar slitet med finliret, man börjar kunna ana hur det ska se ut! Skönt, men här är det ca 2 veckors väntetid till innan bänkskivan är på plats.
Kökbörjartaform.jpg
Skapa konto

Restnoterade luckor, som jag inte visste om från leveransen kom, blev irriterad över det inte kunde bli klart.
kökingenbänkskivarestadeluckor.jpg
Skapa konto

Nu! Bänkskiva på plats, luckor på plats, men glaset saknas(status nu)
Luckor ej injusterade dock.
Kökyttervägg.jpg
Skapa konto

Andra delen av köket.
Kökinnervägg.jpg
Skapa konto

• Gilla
rampante och 2 till
  • Laddar…
Vad är de för kök ni sätter in?

nickepeck skrev:
Vad är de för kök ni sätter in?
Det är ett Ballingslöv kök

Levt med köket i ca 8 månader nu..
Köket är precis allt vi önskade, glaset lämnade dock en bitter eftersmak..
Glasmästare var en j-v klåpare på alla sätt och vis som gjorde vi fick måla om väggen ytterligaren en gång..

En sak är säker, hur dyr bänkskivan än var så är det den hos oss som gör köket!
Vi fullkomligt älskar bänkskivan!

F Frodda skrev:
Nu börjar vi snart sy ihop projektet!
Hallen är kvar dörren bör dyka upp fredag eller måndag för montering, målning i hallen är kvar men även kakling på ena väggen.[bild]
Dock är köket klart så när som glaset som ska ersätta kaklet.
Tur att det är klart nu, inte riktigt säker jag fixat Micro mat och äta ute som vi gjort..
Det har varit denna familjens stora akilleshäl, mat!
Gör jag någon gång om det kommer jag laga 2 ton med mat vi kan ta fram från kylen och bara värma.

Kan egentligen visa många bilder men blir axplock.
Ytan börjar ta form
.[bild]

Början på golvet
[bild]

Målningen börjar bli klar, golv lagt + en huligan som inte kan hålla sig där från.
[bild]

Nu börjar det likna något, tak målat, vitvaror har anlänt..
Är ordentligt trött på käka Micro mat och äta ute vid detta laget, framför allt när känslan att det är så nära..
[bild]

Nu börjar slitet med finliret, man börjar kunna ana hur det ska se ut! Skönt, men här är det ca 2 veckors väntetid till innan bänkskivan är på plats.
[bild]

Restnoterade luckor, som jag inte visste om från leveransen kom, blev irriterad över det inte kunde bli klart.
[bild]

Nu! Bänkskiva på plats, luckor på plats, men glaset saknas(status nu)
Luckor ej injusterade dock.
[bild]

Andra delen av köket.
[bild]
Ser att ni har samma kyl o frys som vi funderar på. Hur tycker ni det fungerar då dom inte har öppningshjälp?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.