26 686 läst · 5 svar
27k läst
5 svar
Vattenprov? Hur och vad kostar det?
Hej!
Har fått bygglov nu med ett par tillägg... ett av dessa är att vi ska lämna in godkänt vattenprov. Vår tomt hör till en vattenförening i byn (2 andra användare) och vi ska gräva och koppla in oss på grannens vattenledning.
Jag undrar hur ni gått tillväga när ni lämnat in vattenprov.
Vilket vattenprov ska lämnas in - ett från brunnen direkt eller ett som gått genom alla ledningar inne i vårt hus? (Om det ska tas från huset kan vi ju inte visa godkänt vattenprov INNAN bygget...) Eller kan det räcka ifall någon av grannarna HAR ett godkänt vattenrpov sedan tidigare som man kan kopiera och lämna in?
Slutligen: Vem kontaktar man för vattenprov och hur mycket kostar det ca.?
Har fått bygglov nu med ett par tillägg... ett av dessa är att vi ska lämna in godkänt vattenprov. Vår tomt hör till en vattenförening i byn (2 andra användare) och vi ska gräva och koppla in oss på grannens vattenledning.
Jag undrar hur ni gått tillväga när ni lämnat in vattenprov.
Vilket vattenprov ska lämnas in - ett från brunnen direkt eller ett som gått genom alla ledningar inne i vårt hus? (Om det ska tas från huset kan vi ju inte visa godkänt vattenprov INNAN bygget...) Eller kan det räcka ifall någon av grannarna HAR ett godkänt vattenrpov sedan tidigare som man kan kopiera och lämna in?
Slutligen: Vem kontaktar man för vattenprov och hur mycket kostar det ca.?
Callidus (www.callidus.se) utför vattenprov. Det enkla kostar 400 kr och ett fullständigt runt 800 kr. Man får även förslag på lämpligt filter (som givetvis köps av dem) men själva analysen var jättebra.
Vattnet skall tappas från kran där man oftast dricker vattnet, själv tog jag från den grävda brunnen på landet, och skickas per post inom 24 timmar.
Analysen listade färg, lukt, grumlighet, bottensats, konduktivitet, pH, hårdhet, bikarbonat, aggressiv kolsyra, järn, mangan, klorid, nitrat och nitrit.
Det var det "lilla" testet jag tog.
Det "stora" kollar tydligen även efter organismer och bakterier.
Jättenöjd och väldigt proffsigt kändes det som. Företaget ligger i Mölndal.
Annars gör även kommunens vattenlabb tester men i Göteborg skulle det bli för meckigt - usla öppettider m.m.
Vattnet skall tappas från kran där man oftast dricker vattnet, själv tog jag från den grävda brunnen på landet, och skickas per post inom 24 timmar.
Analysen listade färg, lukt, grumlighet, bottensats, konduktivitet, pH, hårdhet, bikarbonat, aggressiv kolsyra, järn, mangan, klorid, nitrat och nitrit.
Det var det "lilla" testet jag tog.
Det "stora" kollar tydligen även efter organismer och bakterier.
Jättenöjd och väldigt proffsigt kändes det som. Företaget ligger i Mölndal.
Annars gör även kommunens vattenlabb tester men i Göteborg skulle det bli för meckigt - usla öppettider m.m.
Mitt tips är att anlita ett företag som inte har intresse av att sälja ett reningsverk till dig. Sådana finns det flera av men de mest meriterade är sannolikt Analycen (-har mycket bra öppettider) & Analytica. Många kommuner anlitar Analycen så om du kan lämna in prov via kommunen får du både en bra och billig(are) lösning. Se till att även inkludera en mikrobiologisk analys då problem med bakterier är ganska vanligt vid enskilda brunnar.
Men i ditt läge skulle jag som du funderat på först kolla om de två övriga användarna har hyfsat fräscha analysresultat innan egen analys. Kanske kommunen nöjer sig med dessa tillsvidare eftersom vattentäkten är densamma? Hur du sedan löser med dina egna ledningar mm borde vara underordnat så länge det finns en täkt som är OK.
Om du ändå behöver göra analys, se till att göra det ordentligt från början som tex att spola ordentligt innan provtagning och gör en "stor analys" mm. Annars kanske du i slutändan skaffar reningsutrustning som inte behövs eller använder ett otjänligt vatten i tron att det är OK. Låt det kosta nå´n tusenlapp, det kan bli betydligt dyrare om du gör fel i detta läget. Dricksvatten är ju trots allt vårat viktigaste livsmedel...
Men i ditt läge skulle jag som du funderat på först kolla om de två övriga användarna har hyfsat fräscha analysresultat innan egen analys. Kanske kommunen nöjer sig med dessa tillsvidare eftersom vattentäkten är densamma? Hur du sedan löser med dina egna ledningar mm borde vara underordnat så länge det finns en täkt som är OK.
Om du ändå behöver göra analys, se till att göra det ordentligt från början som tex att spola ordentligt innan provtagning och gör en "stor analys" mm. Annars kanske du i slutändan skaffar reningsutrustning som inte behövs eller använder ett otjänligt vatten i tron att det är OK. Låt det kosta nå´n tusenlapp, det kan bli betydligt dyrare om du gör fel i detta läget. Dricksvatten är ju trots allt vårat viktigaste livsmedel...
http://www.aquaexpert.se/ Här har du en seriös deltagare i branschen vattenfilter kostar 300 kr för en analys och samtidigt får du ett förslag på åtgärd. Enligt mina erfarenheter är det ett av de bästa företagen i den branschen.
roggeAqua Expert AB har ett eget ackrediterat laboratorium, detta är något helt unikt för vattenfilterbranschen. Aqua-Lab, blev ackrediterat 15 april 1999 för fysikalisk/kemisk analys av enskild vattentäkt. Det innebär att vi använder godkända metoder som kontrolleras dagligen enligt ett utarbetat kontrollsystem. Vi deltar dessutom i provningsjämförelser, så kallade blindprover som en kvalitetskontroll. Arbetet är styrt av ett kvalitetssystem som kontrolleras av SWEDAC.
[quote author=rogge_vvs link=1145441559/0#3 date=1145563758]http://www.aquaexpert.se/ Här har du en seriös deltagare i branschen vattenfilter kostar 300 kr för en analys och samtidigt får du ett förslag på åtgärd. Enligt mina erfarenheter är det ett av de bästa företagen i den branschen.
Liknande trådar
-
Vad kostar det ca att göra dränering runt villa?
Grund & Markarbeten -
Hur fixa skadad betongbalk och vad kostar det?
Grund & Markarbeten -
Vad kostar det att lägga in mekaniskt ventilerat golv år 2024?
Golv -
Mellan tumme och pekfinger, vad kostar det att spola en borrad brunn?
Vatten & Avlopp -
Vad kostar det att byta fönster 2024?
Artikelkommentarer