Hej
Jag har kopplat in en HDMI Extractor mellan DVD-spelare och Tv för att kunna avleda ljudet via analoga RCA-kontakter i Extractorn till en gammal stereo. En skiva funkar det perfekt på men på övriga brusar det bara i högtalarna. Finns det olika sorters ljudpår på DVD-skivor eller vad kan det bero på? Någon som har ett tips?
Jag har kopplat in en HDMI Extractor mellan DVD-spelare och Tv för att kunna avleda ljudet via analoga RCA-kontakter i Extractorn till en gammal stereo. En skiva funkar det perfekt på men på övriga brusar det bara i högtalarna. Finns det olika sorters ljudpår på DVD-skivor eller vad kan det bero på? Någon som har ett tips?
HDMI har ju ett inbyggt kopieringsskydd och vissa enheter stöds då inte så det kan hända att skivan som fungerar inte har HDMI skydd medan de som brusar har skyddet.
Din TV är alltså "godkänd" och därför får du både ljud och blid där men "HDMI extractor" är inte godkänd så därför får du inte ut ljudet.
Din TV är alltså "godkänd" och därför får du både ljud och blid där men "HDMI extractor" är inte godkänd så därför får du inte ut ljudet.
Då är det ju dåligt av Kjell&Co att inte informera om att det bara funkar på vissa skivor, det borde ju framgå på deras hemsida. Då blir det att lämna tillbaka prylarna och hitta en annan lösning, du kanske har ett bra tips?
Det finns sk "HDCP strippers" som klarar HDCP (krypterad HDMI-signal) och skickar ut en okrypterad signal på utgången. Jag kan dock inte gå igod för funktionen då jag inte har provat dom själv.
Sannolikt begår man ett brott mot DMCA då man använder dom. Se länk nedan , de finns på amazon.com.
http://www.amazon.com/ViewHD-Powere...p/B004F9LVXC/ref=cm_cr_pr_product_top?ie=UTF8
Tillägg:
Den här verkar stödja HDCP och tar ut audio separat, kanske den du behöver istället..
http://www.kjell.com/se/sortiment/d...lare/3-vags-hdmi-switch-med-ljudutgang-p69145
Sannolikt begår man ett brott mot DMCA då man använder dom. Se länk nedan , de finns på amazon.com.
http://www.amazon.com/ViewHD-Powere...p/B004F9LVXC/ref=cm_cr_pr_product_top?ie=UTF8
Tillägg:
Den här verkar stödja HDCP och tar ut audio separat, kanske den du behöver istället..
http://www.kjell.com/se/sortiment/d...lare/3-vags-hdmi-switch-med-ljudutgang-p69145
Redigerat:
Jag kör också med en extraktor, men istället för RCA plockar jag ut ljudet via optisk spdif. Jag har hittills inte stött på någon skiva som det inte fungerat med. Min TV saknar ordentlig passthru för ljud, så kopplar jag in direkt på den får jag bara stereo, och inte 5.1, därav extraktorn.
Jag gissar att du vill plocka spdif via RCA? Då borde det funka tycker jag, om det inte är som anders07 skriver, att HDCP kommer ivägen. Min extraktor fungerar klockrent iaf, men det skulle ju kunna vara för att den har implementerat HDCP. Det var länge sedan jag köpte den, och det står inte något tillverkarnamn på den, men den har digitala utgångar via toslink och RCA, och en analog stereoutgång via 3.5mm jack.
Nu när jag tittar på vad Kjell säljer så verkar den bara ha digital utgång via toslink och analog stereoutgång via RCA. Vill du då ha stereoljud ut från extraktorn så krävs nog att extraktorn förstår kodningen i ljudspåret. Prova att välja ett annat ljudspår på DVD:n, eller koppla en toslinkkabel till din stereo istället, om den har en sådan ingång. Då borde det funka, tycker jag.
Jag gissar att du vill plocka spdif via RCA? Då borde det funka tycker jag, om det inte är som anders07 skriver, att HDCP kommer ivägen. Min extraktor fungerar klockrent iaf, men det skulle ju kunna vara för att den har implementerat HDCP. Det var länge sedan jag köpte den, och det står inte något tillverkarnamn på den, men den har digitala utgångar via toslink och RCA, och en analog stereoutgång via 3.5mm jack.
Nu när jag tittar på vad Kjell säljer så verkar den bara ha digital utgång via toslink och analog stereoutgång via RCA. Vill du då ha stereoljud ut från extraktorn så krävs nog att extraktorn förstår kodningen i ljudspåret. Prova att välja ett annat ljudspår på DVD:n, eller koppla en toslinkkabel till din stereo istället, om den har en sådan ingång. Då borde det funka, tycker jag.
Din TV borde ha en analog ljud-utgång. Koppla in där istället?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Denna som Deltaco säljer (och därmed hittas nästan överallt) fungerar med HDCP. Borde ligga runt 700:-.
https://www.deltaco.se/produkter/signalhantering/ljud/HDMI-899
https://www.deltaco.se/produkter/signalhantering/ljud/HDMI-899
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Nej, inte i Sverige, eftersom vi inte har någon DMCA här, eller liknande lagstiftning heller. Som tur är skall tilläggas.Yaken skrev:
Däremot är det inte säkert att man kan tillverka sådana här "extractors" ändå, eftersom sammanslutningen som äger HDCP har både riktigt tråkiga kontrakt samt patent på vissa delar. Så det är omöjligt att tillverka något som inte faller Intel & Co på läppen. (Vissa av protokollen är knäckta, så det är tekniskt möjligt, men Intel har många advokater, så det måste göras som en fly-by-night operation.)
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Det finns många produkter inom professionell video och signage som är helt officiellt HDCP-kompatibla. Om produkten är "HDCP compliant" är den licensierad "på riktigt" och det finns alltid omnämnt på åtminstone en bipackssedel till produkten. Extractorn från Deltaco som jag nämnde ovan är ett exempel på detta.lars_stefan_axelsson skrev:...Däremot är det inte säkert att man kan tillverka sådana här "extractors" ändå, eftersom sammanslutningen som äger HDCP har både riktigt tråkiga kontrakt samt patent på vissa delar. Så det är omöjligt att tillverka något som inte faller Intel & Co på läppen. (Vissa av protokollen är knäckta, så det är tekniskt möjligt, men Intel har många advokater, så det måste göras som en fly-by-night operation.)
Kvaliteten på en analog utgång beror på kvaliteten på D/A-omvandlaren som sitter bakom. Troligtvis är det en standardkomponent som är likvärdig i tv:n och HDMI-extractorn. Jag har hur som helst svårt att tro att det skulle vara någon hörbar skillnad i ljudkvalitet.
För bäst kvalitet bör du skruva upp volymen på hörlursutgången ganska högt (men inte till max) och sedan använda volymkontrollen på stereon för att justera volymen.
För bäst kvalitet bör du skruva upp volymen på hörlursutgången ganska högt (men inte till max) och sedan använda volymkontrollen på stereon för att justera volymen.
Det beror ju på dina krav men eftersom du skriver "gammal stereo" så tror jag du blir nöjd med vad TV:n levererar i hörlursuttaget.Haknor skrev:
Sladden för stereoplug till RCA lär väl inte kosta mer än 30 kr. Tänk på att längden påverkar ljudet mycket!
Har du långt, +5 meter, mellan TV och stereo så köp kortast möjliga stereoplugg till RCA och sen lite bättre kvalité RCA kablar istället.
Som f91jsw säger så behöver du sen testa att justera TV volymen ut lite så du får ett bra ljud i stereon och ingen distorsion p.g.a för hög insignal till stereon.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 918 inlägg
Njae, det är nog en sanning med modifikation. Om jag får gissa (jag kan inte läsa specen) så gör grejjen som du länkar till så att den skickar ut flerkanaligt ljud analogt, medan den digitala utgången är maximalt tvåkanalig stereo, även om inkällan skulle vara exv. något av de tidigare 5.1 dolby-kodningarna.Johan Gunverth skrev:Det finns många produkter inom professionell video och signage som är helt officiellt HDCP-kompatibla. Om produkten är "HDCP compliant" är den licensierad "på riktigt" och det finns alltid omnämnt på åtminstone en bipackssedel till produkten. Extractorn från Deltaco som jag nämnde ovan är ett exempel på detta.
Det problemet är inte tekniskt utan juridiskt/administrativt. Det klassiska exemplet dök ju upp innan ARC (audio return channel) där en TV inte fick sända ut flerkanaligt (typiskt 5.1) ljud via en optisk eller coaxutgång om den kom in via en HDCP-skyddad HDMI kabel, utan bara tvåkanalig stereo. Så om TVn fick t ex dolby 5.1 via sin HDTV tuner så gick det bra att skicka ut denna dolbykodad till en receiver, men om den kom från en annan källa (exv. bluerayspelare) så var HDMI-kabeln tvungen att passera receivern innan TVn. Det gick inte att skicka den till TVn först och använda den som växel, eftersom det inte fick finnas några "digitala hål" där en krypterad ljud eller bildkälla skickades ut digitalt okrypterat i mer än "CD-kvalitet". Detta gjorde ju folk tokiga, eftersom det "nästan" fungerade. Dvs det var ju något som lät, men man kunde inte få den kvalitet man faktiskt trodde att man hade skickat in. Apparaten konverterade denna tyst till två kanaler PCM oavsett vad man gjorde. Den fick inte något annat.
Så om man inte ändrat på kraven så är det även så för den länkade apparaten. Dvs, den får inte "ta bort" krypteringen på en HDCP-källa och lämna ut den i samma kvalitet digitalt. Analogt går. Där finns inga dylika begränsningar, men digitalt så var det alltså inte tillåtet. Den är snäppet upp från en burk som inte klarar av att avkoda HDCP-material öht, men full funktionalitet det får man antagligen inte.
Min brasklapp är att det var länge sedan jag läste in mig på detaljerna i det här, så om man ändrat i sina avtal så blir jag gärna upplyst (och glad, för är det något jag inte ids med så är det sådan här artificiellt begränsad skit).
P.S. Eftersom TS bara har en tvåkanalig stereo med analoga ingångar (?) så spelar ju ovanstående mindre roll för just henom, men det är som sagt ett litet specialfall ändå.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Den länkade produkten skickar vidare flerkanaligt ljud oförändrat. Både HDMI, optiskt och analogt.
Jag säljer utrustning till professionell videoproduktion och vet precis vad du pratar om. Det är konsumentjuridik och teknik. Det finns därför en hel del pro-utrustning t.ex. capture- mixerkort faller helt utanför detta. Som både officiellt (lagligt) strippar HDCP eller hanterar det genom hela kedjan oavsett antal steg. Man får också en helt annan prislapp och vi som säljer får i vår tur betala extra licensavgifter. Lite som TV-mottagaravgiften.
Men för konsumentledet finns det garanterat fällor att fastna i.
Jag säljer utrustning till professionell videoproduktion och vet precis vad du pratar om. Det är konsumentjuridik och teknik. Det finns därför en hel del pro-utrustning t.ex. capture- mixerkort faller helt utanför detta. Som både officiellt (lagligt) strippar HDCP eller hanterar det genom hela kedjan oavsett antal steg. Man får också en helt annan prislapp och vi som säljer får i vår tur betala extra licensavgifter. Lite som TV-mottagaravgiften.
Men för konsumentledet finns det garanterat fällor att fastna i.