Har det senaste fått HP larm på vår Thermia Villa 155 med ca 2-4 veckors intervall. Har kollat smutsfilter, luft i systemet och cirkulationspumpen, allt är OK.
När larmet kommit har jag brutit strömmen till VP och sedan satt på igen så har den återställts. Idag fungerar det inte längre utan så fort jag startar upp VP igen så kommer larmet.
Vet inte hur en högtryckspressostat fungerar riktigt men antar att det bara är att ringa reparatör och byta ut den. Eller kan man testa att knacka på den och se om den kommer igång? Hur hittar jag den?
När larmet kommit har jag brutit strömmen till VP och sedan satt på igen så har den återställts. Idag fungerar det inte längre utan så fort jag startar upp VP igen så kommer larmet.
Vet inte hur en högtryckspressostat fungerar riktigt men antar att det bara är att ringa reparatör och byta ut den. Eller kan man testa att knacka på den och se om den kommer igång? Hur hittar jag den?
Hej.
Den sitter på hetgasröret, det lite tunnare oisolerade röret ut från kompressorn mot kondensörn, vanligtvis en liten cylinderformad med 2st kablar till endel har återställningsknapp på den. men efter som du kan återställa klarmes med omstart av pumpen har din inte det.
Har du stålomsbundna slangar i pumpen? Det är sällan att själva pressostaten går sönder ötån oftast flödesfel
http://www.thermia.fi/docroot/dokumentbank/install se villa cl.pdf
där kan du se lite och även hp markerad
Den sitter på hetgasröret, det lite tunnare oisolerade röret ut från kompressorn mot kondensörn, vanligtvis en liten cylinderformad med 2st kablar till endel har återställningsknapp på den. men efter som du kan återställa klarmes med omstart av pumpen har din inte det.
Har du stålomsbundna slangar i pumpen? Det är sällan att själva pressostaten går sönder ötån oftast flödesfel
http://www.thermia.fi/docroot/dokumentbank/install se villa cl.pdf
där kan du se lite och även hp markerad
Redigerat:
Tack, den installationsmanualen var mycket bättre än den jag har,så skall kolla när jag kommer hem. Problemet nu är att den visar HP larm direkt några sekunder efter man satt igång den, även om man har den inställd på bara tillskottsvärme. Tidigare har det gått att återställa med omstart.
Har lyckats återställa HP två gånger nu, har knackat på den (rättare sagt de tre de kan vara) och ruckat på kablarna. Den löser ut igen innan en hel värmepumpscykel gått, framledningen var 32 grader när den löste ut. Nu larmar den så snart jag sätter på pumpen igen.
Vet inte riktigt vilken av de tre med kablar på bilden nedan som det är men hittar ingen resetknapp på någon av dem.
När den går på TS så klarar den inte att värma huset, kommer bara upp i framledning på 32 grader när den vill ha 43 så det börjar bli kallt i huset.
Har inte sett några stålombundna slangar utan verkar vara koppar.
Edit: Lagt till bild. Ser inte ut riktigt som manualen ovan.
Vet inte riktigt vilken av de tre med kablar på bilden nedan som det är men hittar ingen resetknapp på någon av dem.
När den går på TS så klarar den inte att värma huset, kommer bara upp i framledning på 32 grader när den vill ha 43 så det börjar bli kallt i huset.
Har inte sett några stålombundna slangar utan verkar vara koppar.
Edit: Lagt till bild. Ser inte ut riktigt som manualen ovan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är ju hetgasen som är intressant att veta om du nu har så du kan se det någonstans.
Om du inte blir av med värmen i hetgasen löser pressotaten. Dvs dåligt flöde i värmekretsen.
Fel på cirkulationspumpen täppt filter är väl inte ovanligt. Eller igensatta växlare. Luft förstås men känns inte relevant här. Kanske om alla elementen är avstängda. Eller tom om temperaturen i tanken överskrider vp framtemp.
du skall ha två smutssilar en på köldbärarsystemet och en på värmesystemets retur
Om du inte blir av med värmen i hetgasen löser pressotaten. Dvs dåligt flöde i värmekretsen.
Fel på cirkulationspumpen täppt filter är väl inte ovanligt. Eller igensatta växlare. Luft förstås men känns inte relevant här. Kanske om alla elementen är avstängda. Eller tom om temperaturen i tanken överskrider vp framtemp.
du skall ha två smutssilar en på köldbärarsystemet och en på värmesystemets retur
Redigerat av moderator:
Hetgasen tror jag inte jag kan se någonstans. Smutsfiltret på värmesystemets retur är rent och fint, det på köldbärarsystemet är inte kollad, bör jag göra det? Cirkulationspumpen snurrar för fullt på högsta hastighet. Luft har jag inte i systemet.
När jag fick nollställt HP så löste den igen redan när framledningen var 32 grader.
När jag fick nollställt HP så löste den igen redan när framledningen var 32 grader.
Fick nollställt den igen och så startade den med en varmvattensfas. Nu har den gått över en timme. Framledning 46 och retur 37. Håller tummarna för att den fungerar tills reparatör kommer.
Dett finns även en stålombundenslang som sitter innan elpatronen.
Dett finns även en stålombundenslang som sitter innan elpatronen.
Kom reparatören fram till vad felet var? Vore väldigt intressant att få veta. Har samma pump och börjar också få HP larm. Reparatören bytte växelventilen som han tyckte kärvade men fick ett nytt larm två dagar senare (då hade den gått tre veckor utan felet). Silen rengjord, cp går som den skall och tror inte det är luft i systemet (har inte luftar alla elementen men alla blir varma och inget låter).
Enligt manualen så skall man nollställa genom att sätta den i off och än så länge så hoppar den alltid igång igen och kan ibland gå i flera veckor.
Enligt manualen så skall man nollställa genom att sätta den i off och än så länge så hoppar den alltid igång igen och kan ibland gå i flera veckor.
Är också intresserad då jag har samma pump och samma fel. Min går ett dygn innan den larmar HL. Startar om den varje kväll så att jag har varmvatten på morgonen. Sommar nu så någon värme på radiatorerna behövs ej
Mina loggar visade att det inte kunde vara ett "äkta" HP fel. Mitt fel är nu borta och det löstes genom att jag bad en tekniker sätta en ny HP pressostat på serviceporten. Snabb, enkelt och billigt lösning.E Electrolux_not skrev:
Hej och tack för svaret jag skapade precis min egen tråd, får se om någon kan hjälpa mig på traven.J Jdf skrev: