Hej!
Köpte hus för 2 år sedan, inga direkta problem med huset förrän denna vintern, när det är kallare än 0 grader ute så får vi vatten på innersidan av fönster i huset, två glas. Nu dom senaste dagarna när vi har ca -10 till -20 ute så är det mycket vatten. Flera gånger per dag så får jag torka av rutan och suga upp vattnet med en fönsterskrapa. Har tre st luftventiler i tre rum, dessa blir också väldigt blöta på innesidan.
Badrum och tvättstugan har rör på vinden.

Förra året var inte lika kallt och märkte aldrig direkt av problemet, men nu blir det så mycket vatten att det lägger sig i fönstret. Har ringt olika firmor, men ingen har direkt tid förrän april.

Kontaktade glasmästaren, men dom sa bara att det var ventilationen, så dom kunde inte göra något, men gav mig tips att ställa upp en fläkt, testade det och hjälpte lite i det rummet, men inte tillräckligt. Kör en avfuktningsfläkt i hallen på dagarna, den hjälper lite, men inte heller tillräckligt, den drar in ca en halv liter vatten per dygn. Testat att öppna ventilerna mer, men då fryser vatten till is, och blir långa is-taggar under dom.

Vad kan jag göra mer? Ber verkligen om hjälp tills jag lyckas hitta en firma.

Bilden är tagen innan den riktiga kylan kom, så mer vatten är på rutorna nu.
2015-12-29 14.27.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vad har ni för uppvärmningssystem?
LLVP, LVVP, bergvärme, FLVP, pellets, ved, vattenburen el, direktverkande el?

Vad har ni för ventilationssystem?
Självdrag, fläktstyrd frånluft?

Låter som om ni har icke eldande värmesystem och självdrag, det ni då behöver göra är att sätta in någon typ av fläktstyrd frånluft, F(X)/FT(X).
Om ni har frånluftsvärmepump så behöver filterna i värmepumpen rengöras/bytas, även värmepaketet/förångaren behöver rengöras.
 
Demmpa skrev:
Vad har ni för uppvärmningssystem?
LLVP, LVVP, bergvärme, FLVP, pellets, ved, vattenburen el, direktverkande el?

Vad har ni för ventilationssystem?
Självdrag, fläktstyrd frånluft?

Låter som om ni har icke eldande värmesystem och självdrag, det ni då behöver göra är att sätta in någon typ av fläktstyrd frånluft, F(X)/FT(X).
Om ni har frånluftsvärmepump så behöver filterna i värmepumpen rengöras/bytas, även värmepaketet/förångaren behöver rengöras.
Hej! Vi har pellets, och självdrag. Det är firmor som gör sånt? Inget man ska greja med själv?

Hur mycket ska ventilerna stå öppet? För kondensen på dom gör att det droppar lite från dom, öppnar jag för mycket så blir det is som jag nämnde.

Fick också ett tips att jag skulle släppa fönsterhakarna så det drar under fönstret, men då blev vattnet till is på innersidan. Så det har jag skruva tillbaka.

Testat att öka pannan ordentligt, det hjälper lite, men svårare att leva med den värmen och luften då. Just nu har vi 21,5 grader i alla rum, och riktigt mycket vatten.
 
Redigerat:
Det måste finnas annan ventilation i rummen. Ventiler i fönstren eller ventiler på väggarna?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är sovrummet, till vänster är en ventil, finns i två av fyra sovrum och ett i tvättstugan, dock är den satt långt ner.
 
Redigerat:
Är dom igensatta? Se till att öppna dom mer.
 
Öppnade mer igår, men men då blir de istappar på dom. De rinner på den och sen direkt under kommer de -20 och isbildas.
 
Vad finns det för frånluft i huset?
 
Det är bara det i badrummen, och i tvättstugan, går en kanal på vinden. Annars finns inget mer.

Grejen är också, om jag öppnar mer i sovrummet, så blir de sånt drag, och sängen är så nära där, så jag blev genom förkyld i förrgår när kylan kom ute. Är alltid över 20+ på termometern i sovrummet, men känns som 17. Kallt som bara den.
 
Redigerat:
Har du mätt hur hög luftfuktighet du har inomhus?
Jag tror att det är ganska vanligt att man, med den typen av ventilation du har, stryper ner ventilationen på vintern eftersom att det blir så kallt vid ventilerna att fukten kondenseras på dem.
Detta får ju till följd att man får ännu högre luftfuktighet och ännu mer kondens på kalla ytor.

Så med vad jag vet om ert hus nu så tror jag att mer ventilation löser problemet.
Edit: problemet med kondens alltså, problemet med ökade uppvärmningskostnader kvarstår förstås.

Våra kondensproblem slutade tvärt när vi installerade FTX, hade väggventiler och en väldigt klen frånluftsfläkt innan.
 
Redigerat:
46%-48% visar mina termometrar jag har utplacerade i dom mest drabbade rummen.
Får försöka ringa runt till fler bolag imorgon. Tack alla ni som tar er tid och hjälper mig :)
 
Eftersom ni har självdragsventillation så verkar det som om det är för tätt i alla fönster.

Är det enplanshus? Med/utan källare?

Går kanalerna från badrummet och tvättstugan in i murstocken där rökkanalen från pelletspannan?

Prova att håll ett A4:a mot ventilerna i badrum, tvättstuga när pelletspannan har varit igång ett tag, papperet ska dras mot ventilen.

Med dagens pannor med låga rökgastemperaturer så fungerar självdragsventillation ganska dåligt, främst då huset är ett enplanshus (utan källare), det blir alldeles för kort skorsten för att självdraget ska fungera.

Vi har bytt ut självdraget mot FTX-ventilation, om man gör montaget själv så kostar det ca 30-60kkr, för ventilationsritningar och allt material.
 
Men du eldar du med Pellets. Tas tilluften till den från rummet eller utifrån? Ändra så det tas ifrån rummet så har du bra ventilation ändå.

Är verkligen problemet stort som överskriften säger? I mina öron låter det inte så farligt.
 
Huset är enplan, 200kvm inkl garaget som är ihop i huset. Angående hur rören går så får jag ta en sväng på vinden sen. Osäker på hur de ser ut. Tror inte den går till skorsten.

Tror luften till brännaren kommer ifrån rummet.
Beror på vad man anser med stora problem, låter jag vattnet vara kvar blir de mögel ganska snabbt.
 
Redigerat:
M
Har själv haft problem med detta och här är en lista på möjliga åtgärder. Dock verkar det som att du har problem med ventilationen, men inte att den är för dålig utan att den tar fel väg.
Kondens bildas (i princip) aldrig i ventilationsrör om kalluft kommer in. Den är så kall att den inte kan bära spec många % vatten.
Om det däremot sugs ut fuktig och varm luft så kommer den kondensera i det svalare ventilationsröret.

Sätt därför ett papper av lämplig grovlek mot ventilen och säkerställ att luften strömmar inåt.
Är det dåligt drag, testa med dasspapper, bra drag - ett vanligt A4.

Har du ventilationskanaler i murstocken som är aktiva?

Åtgärder:

* Se till att självdraget fungerar OK, luft in via ventiler och ut via spisfläkt (ta bort dragluckan om den är monterad), ventilationskanaler i murstock och våtrum. I våtrummen behöver du ganska säkert fläktar som går på lågvarv dygnet runt.
Spjäll ska vara öppna i alla eldstäder som inte är varma.

* Alla element som finns under fönster bör vara igång, åtminstone lite grann.

* Ta bort ca 1dm i överkant av de längsgående tätningslisterna på alla fönster.

* Kontrollera att det finns ett 1-2mm bred mellanrum mellan inner och ytterbåge i över och underkant på fönsterna, brukar ofta vara igenmålat.

* Kontrollera att det är ett 1-2mm mellanrum mellan ytterbågens övre och nedre del gentemot karmen.

Dessa mellanrum skapar en ventilerad luftspalt som förhindrar att inre glaset blir för kallt.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.