@pcbjorklund och Pontus
Har ni kollat vad dörrkarmar kostar? 9.5 cm verkar vara standard på en vägg eftersom de är väldigt mycket billigare än alla andra storlekar och det är ju den tjockleken det är på bottenvån så borde räcka. Tror nog att jag förstärker 4.5 väggen med 9.5 reglar på "bredden" i dörrkarmarna så blir det lite stabilare i alla fall.

Hmm, rördragning i badrummet, hade nog tänkt dra till-vatten i golvet till handfatet, dusch och badkar men det skall så klart upp i väggen också... Hur är det med "säkert vatten", det är alltså i väggen man skall dra upp vattnet och inte upp genom golvet? I så fall får det nog bli 70 mm regel minst i den väggen också.
Jag hade tänkt ha badkarskranen på kortväggen, men den har jag redan plastat och i yttersta 4.5 lagret får fästena och vattnet väl inte plats så antingen öppna upp eller sätta den på kattvindssidan - och det blir nog lättare.

Har ni funderat något på elementvattnet, blir ju också en 90 graders böj från kattvinden mot kortsidorna, men man kanske bara tar ut svängen på kattvindssidan? Ev får jag lossa plasten lite där och trä den på utsidan av yttersta lodrätta regeln mot kortsidan.
Hur är tanken annars med elementvattnet - måste man sätta någon form av vattenlåda i kattvinden där rören kommer upp och skarva ihop så man får en T-koppling som räcker ända fram till elementen under fönstren på kortsidan respektive till takkupans element?
 
helrob skrev:
@pcbjorklund och Pontus
Har ni kollat vad dörrkarmar kostar? 9.5 cm verkar vara standard på en vägg eftersom de är väldigt mycket billigare än alla andra storlekar och det är ju den tjockleken det är på bottenvån så borde räcka. Tror nog att jag förstärker 4.5 väggen med 9.5 reglar på "bredden" i dörrkarmarna så blir det lite stabilare i alla fall.

Hmm, rördragning i badrummet, hade nog tänkt dra till-vatten i golvet till handfatet, dusch och badkar men det skall så klart upp i väggen också... Hur är det med "säkert vatten", det är alltså i väggen man skall dra upp vattnet och inte upp genom golvet? I så fall får det nog bli 70 mm regel minst i den väggen också.
Jag hade tänkt ha badkarskranen på kortväggen, men den har jag redan plastat och i yttersta 4.5 lagret får fästena och vattnet väl inte plats så antingen öppna upp eller sätta den på kattvindssidan - och det blir nog lättare.

Har ni funderat något på elementvattnet, blir ju också en 90 graders böj från kattvinden mot kortsidorna, men man kanske bara tar ut svängen på kattvindssidan? Ev får jag lossa plasten lite där och trä den på utsidan av yttersta lodrätta regeln mot kortsidan.
Hur är tanken annars med elementvattnet - måste man sätta någon form av vattenlåda i kattvinden där rören kommer upp och skarva ihop så man får en T-koppling som räcker ända fram till elementen under fönstren på kortsidan respektive till takkupans element?
Här har vi en karm för ca 600kr: http://www.bauhaus.se/vit-karm-m8x20-93-mm.html.

Jag tänker oxå dra det i golvet, men rören kommer komma upp i innerväggen (70mm) och sen ut genom väggen, dolt i kommoden så att säga. Som det är på bottenplan.

Jag var redan fått ordning på radiatorerna, har ett fördelarskåp monterat i kattvinden där rören kommer upp nerifrån. Sen går det ut rör därifrån till tre radiatorer (sovrum x2 och takkupa) i kattvindarna. Sen är det draget ett skvallerrör till badrummet om det skulle bli läckage i skåpet så rinner det ut i badrummet. Man kan göra en ganska utdragen sväng på rören i kattvinden men väl framme vid elementen så ska det ju till en 90gradersböj ut i väggen. Det blev lite tight med 45mm reglar men det gick precis.

Kan ordna lite bilder imorgon om du vill.
 
  • Gilla
Pontus Ylander och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Här kommer lite bilder som lovat:


Fördelarskåpet. Två rör upp från nedervåning, sen ut till tre radiatorer. LK systems-prylar:
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skvallerör som kommer ut i framtida badrum från fördelarskåpet:
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2"2-reglar tillsammans med 90-graders "rörböj":
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rör-i-rör från fördelarskåp till en av gavlarna. Går att ta ut svängarna rätt bra i kattvinden:
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan OSB och gips:
5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takkupan:
6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pontus Ylander och 1 till
  • Laddar…
@pcbjorklund
Intressanta bilder, speciellt 90 graders böj, skvallerrör, fördelarskåp och lösningen på plastningen på snedtaket - alltså typ alla! Är det element vatten som syns på gavelbilden?
 
@helrob, tack!
Ja, det är rör-i-rör som kommer ut på gavelbilden. Sitter ett litet element där nu.
 
Ta da! Första väggbiten:
tmp_31440-20160117_140135194738588.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick göra ett T och slå på en 70 bit på 45 väggen för dörrkarmen, så skippar osb på den biten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pontus Ylander och 1 till
  • Laddar…
@pcbjorklund
Blir att sätta väggen mot badrummet i helgen; varje centimeter är viktig så väjer mellan 70 och 95 i väggen. Har du dragit avlopp till tvättstället ännu, fick det plats? Det är väl 50 så blir ju i så fall ingen idé att borra i regeln för det utan bara lämna en öppning för röret mellan två reglar och nöja sig med osb + gips?
 
Hur skall man tänka i dörröppningen till badrummet så man inte får vatten som rinner ut? Jag skall ha plastmatta i badrum och blir väl parkett + underlagsskum utanför och det bygger väl bara ca 17 mm. Om man spacklar för fall och har elvärmematta i badrummet så bygger det väl nästan lika mycket? Viker man bara in golvmattan under trösken och nöjer sig med de 4 mm man får som kant?
 
Hej helrob,
Nej jag har inte dragit avlopp ännu, men röret är väl som du säger 45-50 i diameter så det får för ett sådant hål i botten av plåtskenan. Jag kommer klippa bort plåt där rören ska vara sen, men kör man med träregel så kan man ju göra som du säger; skippa att regla just där.
Jag har ju använd mig av OSB hittills, men i badrummet kommer jag nog köra med tjockare plywood. Bara för att safea lite...

Det där med golvet i badrummet har jag inte tänkt så mycket på ännu så har dålig koll på det tyvärr.
 
Såg att det finns speciella badrumströsklar som är förberedda för att vika upp tätskiktet under.
 
Hej,

Jag "hakar" på denna tråden med lite frågor om det är ok. Det verkar som flertalet i tråden isolerat sina övervåningar och jag är lite nyfiken på utförandet.

Jag har själv en SMV Gränna som jag flyttade in i för 2 år sedan. Vi anlitade en byggare för att isolera och regla upp vår övervåning. Denna byggare har gjort ett flertal SMV övervåningar innan så jag kände att de skulle kunna/veta hur det skall göras. Vidare skulle de dra el,vvs & vent och ordna badrummet klart med tätskikt. Därefter skulle jag göra resten själv.

Vad jag nu stött på är att för andra vintern i följd fryser tappvattnet på övervåningen. Tog detta med byggaren första gången och man var här och åtgärdade med extra isolering på rören. Tänkte inte då på det mer då det inte frös igen den vintern.

Men nu i vinter frös det igen och då började jag fundera lite på om allt var gjort "by the book"...

I ett utav rummen på övervåningen säg 1/3 av övervåningen, går taket hela vägen ner förbi stödbenen till golvet. I resterande 2/3 av övervåningen slutar snedtaket vid stödbenen där vägg går ner till golvet.
Detta gör att i 2/3 har jag kattvind. Dessa kattvindar är fullisolerade med lösull.
Just i ett sådant utrymme kommer vattenledningarna för tappvatten och VV upp. Problemet är att byggaren har dragit diffusionsspärren i innertaket ner till golvet vid stödbenen. Detta gör att kattvinden är isolerad men kall och där inne fryser vattnet.

När jag nu börjar titta på detta så inser jag att förutom detta har en ovanligt kall övervåning. Kan det finnas ett samband? Efter att tittat på några foton som togs under byggnationen misstänker jag nu att diff.spärren inte är monterad korrekt. Eller snarare "ansluten" korrekt enligt anvisningar från SMV.
På bilderna ser man hur plasten vikts in mot golvet/bjälklaget snarare än mot duken som "kommer upp" och ligger på bjälklaget. Bilderna togs iofs innan de var klara så jag vet ju inte säkert hur man gjort.

Jag har tittat på ritningarna från SMV och pratat med en konstruktör hos dem och han säger det ritningen visar, diffspärren ska "sammanfogas" med den vita duken som syntes liggandes på bjälklaget.
Vad har dessutom sa: -är inte diffspärren sammanfogad med duken. Gör om gör rätt...

Igår kväll plockade jag upp upp golvet från stödben ut till taket i rummet där taket går hela vägen ner mot golvet. Vad jag hittar är att diffspärren som kommer ner från taket vikts in mot rummet och ligger under golvspånet. Det ser mao ut precis som på bilderna jag tittade på innan.

De har alltså INTE monterat diff.spärr enligt anvisning...

Naturligtvis tog jag när vattnet frös kontakt med byggaren , nämnde detta samt att jag misstänkte att hans grabbar inte monterat diff.spärren korrekt. Han ville givetvis lösa detta. Han skulle kontakta sin kontakt på SMV för konsultation. Vidare bestämde vi att han skulle komma hit. Dagen han skulle komma var för 3 veckor sedan. Kom aldrig och har inte hört av sig. Svarar heller inte i telefon.

Jag har idag tagit kontakt med en besiktningsman som ska titta på detta och gå in med fiberoptikkamera i alla utrymmen. Vidare skall de se över allt som gjorts. En entreprenadbesiktning mao.

NU, till mina frågor. Hur har NI gjort med "anslutning" av diffspärren mot "duken" vid bjälklaget?
Behöver verkligen input från andra om detta för att kunna få klarhet.
 
Diffspärren är monterad mot duk hos mig.
 
  • Gilla
digg75
  • Laddar…
Tack för svar "chemas & "pcbjorklund.

Har idag haft en bes.man på plats som skaffat sig en bild utav det hela. Han konstaterade att diffspärren är felaktigt eller snarare inte komplett. Den är inte monterad enl. bild 4 utan ligger vikt inåt i rummet och är klämd under glesen som satts närmast mot golvspånet. Sannorlikheten är stor att det är likadant överallt. Även där diffspärren går ner längs stödbenen.

Där jag igår plockade upp en bit av golvet kan man med enkelhet sticka in handen och hitta vindpappen.

Den olustiga känslan "skulle gjort det själv" med vetskapen av att det skulle blivit helt korrekt infinner sig... obekvämt.
 
Vad trist digg75!:( Vad händer här näst? Reklamera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.