Passande för en man-cave, men varför är den så äckligt ren? Fortfarande oanvänd? :)
 
Äntligen en riktig bil på byggahus forumet.:up:
Nu får du fixa till en stor bayersk lysande logotyp på väggen också så bilen känner sig hemma. :p
 
  • Gilla
Bure och 1 till
  • Laddar…
Hehe, 5mil på mätaren på bilden.
 
  • Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Fast jag jagar egentligen en projekt/byggbil helst 4x4 pickup och gärna amerikansk som man kan köra med rutig flanellskjorta. Fast det är svårt att hitta något som inte är för rostigt eller för dyrt.
 
Vart beställde du brandvarnarna?
 
Brandvarnare köpte jag på:
http://www.handelspunkt-hohmann.de/
De har massa olika fabrikat och tillbehör. Dock är de kass att svara på engelska men det går ändå. De är snabba också men det är ju ofta tyskarna.
 
Fixade till automatiken på lyset i helgen. Tänder upp två grupper i två min när portarna öppnas. Slår man på lyset manuellt tänds alla tre grupper och är på även om portar öppnas eller stängs. Jag tror jag börjar där och ser hur det fungerar.

20160117_140342.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjar bra med en ominstallation av LOGO! Soft.

20160117_142827.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Simpelt program men det fyller de funktioner jag behöver nu. Motorvärmarfuktionen är än så länge otestad då jag inte behöver den än.

20160117_142839.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PC till centralen. Riktigt kul att lägga till lite intelligens.

20160117_143800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avslutar med en vinterbild. Här har det varit rejält kallt -20°C ett tag och vi har fått en hel del snö. Slungan har fått jobba rätt bra.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Det händer inte mycket i man cave:en då det mesta av tiden går åt till att försöka få till en bygglovsansökan för uterum/veranda.

Idag har jag outsourcat lill-pojken till farmor och farfar och tog tag i torktumlaren som inte velat stänga av sig. Jag gissade på att det var fuktgivaren som inte var riktigt kry. Men jag fick en chock när jag såg priset på ny, 1700kr! Så jag bestämde mig för en ordentligt rengöring istället och hoppas på det bästa.

mancave1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Cylinda TK 40

manvace2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1700kr är ju helt absurt. Jag gjorde nyligen en konstruktion (MIL-specad) på jobbet med en fuktgivare och det var en relativt dyr komponent, den kostade 30kr.

mancave3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rengjort och klart för återmontering.

Nu återstår att se hur länge det håller.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Nu hoppas jag att alla kan se bilderna!
 
Tack!
 
Jag är ju i processen att ansöka om bygglov för kommande veranda så idag drog jag iväg några frågor till kommunens bygglovshandläggare. Döm av min förvåning när jag efter en halvtimme fått ett långt och utförligt svar på alla mina frågor och hänvisningar vidare till rätt instans för att få ut gällande handlingar. Några timmar senare har jag fått all handlingar om min fastighet i mailen. I bland blir man positivt överraskad av kommunen! Jag hade förvänta mig att prata med en vägg med tanke på alla poster om problem bygglov/handläggare.

Nu återstår bara att ta fram ritningar och en ansökan (och förhoppningsvis få ett positivt besked).

Det lustiga är att jag fått ut ett bygglov på inglasning av entrén från 1986. Detta som jag nu tänker ansöka om att ta bort :)
 
Jag tyckte det var lite kallt i vardagsrummet och ingen justering av värmen hjälpte. Då insåg jag att fläkten i konvektorelementet inte går. Efter lite skruvande så verkar fläkten gå på lägsta fasta hastigheten, inte på automatiken eller någon högre hastighet (finns tre fasta steg).

20160303_190925.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utan kåpa

20160303_191123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsschema

Jag ska isär den och mäta lite till.
 
Redigerat:
20160305_133802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Felsökning pågår

Det är tre slingor som motsvarar de olika stegen. Dock verkar bara första reläet dra. Gissningsvis är det något fel med manöverspänningen. Man kan se att det ligger spänning över reläna i tur och ordning men det är bara det fösta som drar.
 
Boven i dramat var en dålig polypropylen kondensator. 22kr för en ny på Ebay så nu är det bara att vänta några veckor.

20160307_095154.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mäter 0,22uF ska vara 1uF

20160307_100150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir en fullösning tills dess att nya kondensator kommer
 
  • Gilla
spånhyvel
  • Laddar…
Det poppa upp en bild på Facebook idag. För ett årsedan såg det ut så här i den inre Man cave:en. Det ser lite annorlunda ut idag. Dock blir man galet sugen att sätta igång med det sista.

FB_IMG_1457342160704.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hackar bort resterna av en gammal tvättstuga
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.