Konceptet är det ju inget fel på. Men en kontroller verkligen värd namnet saknas, tyvärr.
Den skall hålla tiden.
Den skall gå att konfigurera (scener etc). Ge hjälp till avancerade scener och bistå med bra grafisk översikt.
Den skall verkligen tända/släcka = fungera.
Den skall klara av alla olika komponenter (här är ju å andra sidan en brist att man tillåter ett lite ostandardiserat sätt hur enhetsnissarna får hitta på lite som de vill - ett grundläggande fel i z.wave standarden som tillåter det).
Den skall ha antennstyrka, eller använda överhopp för att nå en enhet långt bort.
Den skall rapportera om något inte stämmer.
Den skall helst inte vara så slö som de faktiskt är.

Idag konkurrerar Wifi mycket mot fast kabel. 3G/4G mot fast telefoni. Varför skulle inte z-wave kunna konkurera med KNX?
 
jocke4u skrev:
Tröskeln är lite högre med openHAB men det finns ju då andra alternativ såsom Domoticz

Kommer köra min Vera 3 med UI5 tills jag har hunnit lära mig tillräckligt om openHAB och stabiliserat det.
Ja det är ju det som är så synd. Varför skall det just bara vara krångligt?
Varför är det inte stabilt från början?
Samtidigt varför en styrenhet som Lite/Edge behöva vara slöare än en raspberry är ju bara sorgligt.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Qunaki skrev:
Ja det är ju det som är så synd. Varför skall det just bara vara krångligt?
Varför är det inte stabilt från början?
Samtidigt varför en styrenhet som Lite/Edge behöva vara slöare än en raspberry är ju bara sorgligt.
Nu har jag valt att testa med openHAB v2 som ännu inte är släppt och då kan det vara mindre stabilt.
Sen har openHAB inte varit så fokuserat på konfigurationsgränssnitt utan är konfiguration i textfiler och för en del blir detta jobbigare.
Det fina är ju just att det är open source och du kan välja att köra stabilt eller utvecklingsversioner; likaså kan du bidraga till systemet.
I ett sånt community får du en support nivå långt över Micasaverde och Fibaro....

Domoticz är nog mycket enklare idag...
 
Jo, men så är det ju tyvärr en högre tröskel med Open Source (kollade in Domoticz ett tag, fastnade & tröttnade - tyvärr).

Linux är ju bra, men finns i så många distar att det bara blir rörigt. Det är ju därför det inte lyfter och går förbi MAC/Windows, vilket det annars hade gjort för länge länge sedan.
Folk vill ha det enkelt (sedan kan det ju gärna finnas advanced-mode under skalet när man når nästa nivå).
 
snowballtwo skrev:
Okej. Jag får helt enkelt låta elektrikern plocka ur de puckarna och återanvända dem någon annanstans tills jag får koll på detta. Tack för hjälpen!
Fortsätter fråga! :)
Kan man styra på/av/dimma ett Hide-a-lite jolly drivdon? Nu dimmas de med brytaren på väggen via drivdonet. Har spotar i smygarna (Spot Mini 1,2W). Det står att spoten är av konstantström och på 350mA.
 
Till någon som kör raspberry pi
Om man har en rörelse sensor z-wave och en aktor z-wave. Blir det lång fördröjning eller känns det som under 1 sek
Någon som provat openremote
Någon som kör ett system där man kan bygga regler med block (som dyslektiker är det fan så svårt att programera med skrift)

Jag kör idag zipato men börjar tröttna på att boxen slöar ner sig efter ett dygn. Jag har börjat leka med razperry och open remot och det är klart att det är lite bökigt i början. Dock tror jag en raspberry pi 2 har en hårdvara som överglänser zipato med 10 dubbla. Jag skulle vilja se vilken färdig kontroller som skulle kunna streama 1080p som smarta hemkontroller.
 
Tomas Andersson skrev:
...Någon som kör ett system där man kan bygga regler med block (som dyslektiker är det fan så svårt att programera med skrift)...
I Domticz kan du bygga regler med block (Blockly). Domoticz är busenkelt att få igång på en RPi, det finns tom en färdig image att dumpa på ett SD-kort.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Hej.

Nu har jag lusläst mängder med sidor i detta forum, men orkade inte ända till 300 :D

Tänkte byta ut min nuvarande telldus.net lösning då jag tröttnat på många missade försök och sugen på larm i bostaden också.

Jag undrar om ni kan ge tips på vad jag ska köpa som är bra och till ett bra pris?

Är det vera edge eller plus som gäller?

Tyckte många av @hek lösningarna var riktigt bra.

Det jag vill ha möjlighet till inom snar framtid är att också kunna koppla in ett bra larm till detta.

Tack på förhand!
 
Redigerat:
MikaelR skrev:
Hej.

Nu har jag lusläst mängder med sidor i detta forum, men orkade inte ända till 300 :D

Tänkte byta ut min nuvarande telldus.net lösning då jag tröttnat på många missade försök och sugen på larm i bostaden också.

Jag undrar om ni kan ge tips på vad jag ska köpa som är bra och till ett bra pris?

Är det vera edge eller plus som gäller?

Tyckte många av @hek lösningarna var riktigt bra.

Det jag vill ha möjlighet till inom snar framtid är att också kunna koppla in ett bra larm till detta.

Tack på förhand!
Tycker Veran är rätt så knölig och kräver också i princip att man har den öppen ut mot Internet. Jag kör Domoticz på en Linux VM (kan köras även på t ex Raspberry Pi, se ovan) och är överlag mkt nöjd, särskilt med dataloggningsfunktionerna som man får "på köpet". Har kopplat mitt larm (SPC) via SPC Web Gateway och MQTT, funkar klockrent för att t ex släcka belysning när man larmar på mm.
 
Har faktiskt en Raspberry pi liggandes så får nog bli att inhandla en Razberry.

Något jag funderar lite över är om man ska satsa på ett SPC larm senare, köper man sensorer till larmet då också eller använder man exempelvis z-wave sensorer till larmet?

Så man inte köper något i onödan.
 
Om du inte bygger ett hemmasnickrat larm eller väntar så pass länge att larmtillverkarna satsar på Zwave kommer du inte kunna använda Zwave-sensorer till larmet.
 
Så alltså köper jag då ett komplett larm med tillhörande sensorer. Är det så du menar?
 
Jag har ett separat larm (DSC) som integrerar (idag read-only) med z-wave så man kan trigga på olika events i home automationen.

Har börjar lira med ett parallellt system till Vera3 och har baserat det på Aeotec USB Gen5. Kommer senare köra det i en Raspberry PI men idag köra jag labbar i PC'n....ganska smidigt med USB då....en Razberry är du lite mer låst och kan inte se större fördelar med Razberry....möjligen att det lättare går att få in i samma låda....
 
Ja, då har jag också tagit mig igenom detta forum så långt jag orkade.
Jag har lagt min första beställning på hemautomation. Det blev:

Fibaro Hc2
9 st Danfoss termostater för vattenburna element

Ska bli kul att börja. Jag funderar lite på det med larm. Idag har vi sector inkopplat. Tror vi betalar ca 350/mån. Det måste väl vara sååå mycket billigare att bygga ett eget larm än att köpa ett färdigt larm som "går" att koppla ihop med smarta-hemmet?

Någon som har erfarenhet av Danfoss termostaten? Tankar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.