30 414 läst · 14 svar
30k läst
14 svar
Skillnad på betong och flytspackel?
Hur stort hål pratar vi om? Ett större hål är definitvt betong att fördedra av flera skäl som beskrivet ovan.Använd beotng först och spackel sedan om du behöver en finare yta
Det är bara att köra om inte hålet är av kalibern parkera en mindre bil i... men normalt vid avlopp så fyller man med leca och gjuter med betong de sista 7-10 cm ungefär... Men visst du kan ha sten i flytspacklet men det kommer gå åt mycket spackel... en 25 litersäck ger inte många liter... Betong ger mellan 10-15 liter... spackel runt 6-7 liter mellan tummen å pekfingret...Zeb skrev:
David:
Tänk på att man ej kan kaklaKlinkra/tätskikta m.m. på betong som är för ny. Den skall ju helst torka 2-3 månader. Vi fick rådet att använda ABS 318 av just denna anledning, torktiden. Den senare behöver bara ca 2 dagar på sig...
En byggare jag pratade med som hade ganska stor erfarenhet hade sett badrum som efter ett år hade svarta mögelfläckar i fogar m.m. Detta kom från allt vatten i betongplattan hävdade han som kom fram med tiden.
MVH
PJ
Tänk på att man ej kan kaklaKlinkra/tätskikta m.m. på betong som är för ny. Den skall ju helst torka 2-3 månader. Vi fick rådet att använda ABS 318 av just denna anledning, torktiden. Den senare behöver bara ca 2 dagar på sig...
En byggare jag pratade med som hade ganska stor erfarenhet hade sett badrum som efter ett år hade svarta mögelfläckar i fogar m.m. Detta kom från allt vatten i betongplattan hävdade han som kom fram med tiden.
MVH
PJ
Kan man korta den tiden om man sätter igång golvvärmen? Under betongen är det gips+spån+glespanel sedan är det luft ca 3 dm (Badrummet är på övervåning). Kan inte betongen torkas ut underifrån?
Betongen är som tjockast 2,5 cm och kommer att få möjlighet att torka i minst 25 dagar i rumstemperatur innan tätskikt läggs på. Tror du att det är tillräckligt? Eller ska vi köra igång golvvärmen? (vilket kräver lite jobb)
Mvh Lisa
Betongen är som tjockast 2,5 cm och kommer att få möjlighet att torka i minst 25 dagar i rumstemperatur innan tätskikt läggs på. Tror du att det är tillräckligt? Eller ska vi köra igång golvvärmen? (vilket kräver lite jobb)
Mvh Lisa
En snabb gissning, nej. Betong behöver en viss tid på sig att brinna och kör man ut vattnet för snabbt så brinner det inte på rätt sätt (=spricker sönder, smular sönder). Den kemiska processen behöver en viss mängd vatten och tid för att fungera.
Vad säger betongexperterna?
/ama
Vad säger betongexperterna?
/ama
Det är alldeles riktigt Ama sedan såg jag tjockleken 2.5 cm... Det är flytspackel jobb. Betong då krävs åtminstone 5cm kaka annars är det meningslöst...
Använd flytspackel är mitt råd....dyrare eller inte det är inte kul och hålla på med fin betong när skiktet är för tunnt!!!!
Använd flytspackel är mitt råd....dyrare eller inte det är inte kul och hålla på med fin betong när skiktet är för tunnt!!!!
ok, jag frågar vidare... :
Vad kan hända med betongen om den är för tunn? Spricker den? Kan den dra med sig tätskiktet vid sprickbildning och i längden ge fuktskador? Eller är det bara svårarbetat eller lång torktid som är dåligt?
Mvh Lisa
Vad kan hända med betongen om den är för tunn? Spricker den? Kan den dra med sig tätskiktet vid sprickbildning och i längden ge fuktskador? Eller är det bara svårarbetat eller lång torktid som är dåligt?
Mvh Lisa
2.5 cm är tunnt vilket gör det lite svår arbetat... Betongen kommer "rulla" på underlaget när du skall riva av det och stålslipa det. Och risk för tork sprickor är nog rätt stor. Sedan tror jag att du kan få en viss "krypning" i ytan. Dvs kvarstående deformationer efter belasting. Jag menar 2.5 cm är inte mycket och skall man undvika sprickor i betongen använder man sig av armeringsnät. Det i sin tur kräver runt 2-3 cm i täckskikt uppifrån och herifrån dvs ca 5 cm. helst närmare 10.
Fuktskade risken är nog densamma som vid flytspackling egentligen, men som du påpekar sprickor påskyndar processen en hel del. Vore jag i dina skor skulle jag välja en glasfiber armerad golvspackel typ.. Det är väl ABS 318 som någon redan påpekat. Det enda man behöver tänka på där är att ha rätt mängdvatten samt att täta alla eventuella hål i bjälklaget. Nu pratar vi alla hål. Spackel letar sig in i sprickor och börjar det rinna är det allt annat än kul. Iofs kan du blanda lite spackel i konstistens hårdare för att bygga fall om du skall ha det. Annars så blandar du tror det är 4.5 liter / 25 litersäck normalt. Och hälla, hälla, kanske en tandspackel tar 20 minuter om du blandar och häller. Ett tips är att blanda så mycket som möjligt direkt för att minimera spackelskarvar som uppstår om spacklet hinner yttorka.....
Fuktskade risken är nog densamma som vid flytspackling egentligen, men som du påpekar sprickor påskyndar processen en hel del. Vore jag i dina skor skulle jag välja en glasfiber armerad golvspackel typ.. Det är väl ABS 318 som någon redan påpekat. Det enda man behöver tänka på där är att ha rätt mängdvatten samt att täta alla eventuella hål i bjälklaget. Nu pratar vi alla hål. Spackel letar sig in i sprickor och börjar det rinna är det allt annat än kul. Iofs kan du blanda lite spackel i konstistens hårdare för att bygga fall om du skall ha det. Annars så blandar du tror det är 4.5 liter / 25 litersäck normalt. Och hälla, hälla, kanske en tandspackel tar 20 minuter om du blandar och häller. Ett tips är att blanda så mycket som möjligt direkt för att minimera spackelskarvar som uppstår om spacklet hinner yttorka.....
Liknande trådar
-
Betong/flytspackel/microcement köksgolv
Golv -
Kan man bygga bärande innervägg ovanpå EPS-betong m 40 mm flytspackel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Flytspackel badrum betongplatta?
Badrum -
Final finish istället för flytspackel på ojämnheter i betongplatta?
Golv -
Ta bort gammal flytspackel + rengöra betonggolv inför nytt flytspackel
Golv