Jag var inne och kikade på en CLIC idag, den ser schysst ut Funderar på om jag ska fasa kanterna på ovansidan något. På originalet verkar ovankanterna vara något rundade.
Faskant.JPG


Hur gör du med luckorna falkn, fastnat för något schysst mönster eller kör du helt släta ?
Jag fastnade för den här varianten hos Superfronts. Så nu måste jag köpa mig något sorts dekorfräs. tvbänk.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt största huvudbry nu är materialvalet plywood eller MDF.
Ett tag tänkte jag bygga stommen i plywood och sedan klä ytterkanterna (den del som ska ha 45grader fas), med MDF:
MDF PLYw.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men så kom jag till den tråkiga insikten att tjocklekarna på MDF och Plywood matchar av någon anledning inte...
Jag är fortfarande lite fundersam till tyngden på konstruktionen. ( jag kommer föresten använda Ikeas upphängningsskena och de vinkeljärn som man vanligen har i kökskåp)
 
Jag kommer också släppa lite på mellanväggarna, men bara från hälften och neråt då jag ska köra andra upphängningsbeslag som behöver fästas i ovankant på mellanväggarna.

Min blir också vägghängd, men jag har uttag för både el, nätverk och tv på rätt ställe så uttagen kommer inuti bänken för mig. Sen har jag tomrör i väggen upp till TV:ns baksida. Till högtalarna har jag tänkt göra hål längst ut på sidorna i bottenstycket så man får ut kablarna och ett litet avlångt hål på toppskivan i bakkant mitt för kablage till skivspelaren.

Kan lägga upp en detaljbild på detta senare så du får se hur jag tänkt.

Nej, jag kommer inte köra något mönster. Däremot har jag funderat på en skänk i matsalen med just den luckan i svart baserad på Metod väggstommar (3st 60x60x37). Vi har ju Superfrontluckor i köket, släta svarta.
 
har du tänkt att ha en alu biten på toppen?

eller kommer du ha en heltäckande top
 
berne88 skrev:
har du tänkt att ha en alu biten på toppen?

eller kommer du ha en heltäckande top
Menar du där kablarna går ut? Jag funderade på det först, men ingen av varianterna passar mig. Ursprungshålet är onödigt stort men hålet i själva alubiten blir för litet för mina kablar till skivspelaren.

Jag kommer fräsa ett spår 20x80 mm, med rundade slut där kablaget går ut. Jag tror det blir snyggare än att blanda in fler material. Sen har jag ett bra notfrässtål med bottenskår som är just 20 mm i diameter :rolleyes:
 
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Japp det är den här jag menar, känner en kille, som ev kan tillverka i alu, för för att få den likande. Jag måste ha den, då min tv måste få lite sladdar å kunna dra det snyggt.
 
Undvik den där, bättre dra VP rör i väggen för signalkabel, så gjorde jag, unnu som jag tänker köra med har samma lösning men jag kommer använda denna för lite ventilation

http://www.unnu.nu/en/functions/ventilation/
 
går att göra väldigt snygg saker med ikea stommar tex:

http://images.styleroom.se/image/scaled/huge/4sgh/1/112776-fläktskåp.jpg

men har en liten fundering som jag jag kom på när jag kollade igenom min ritning, om vilken grad tal man ska såga i framkant, för det ser inte ut som att de är 45grader i framkant?

sen själv luckan kommer jag bygga som vitrinluckor, för att kunna fästa gångjärnen i, och sedan måla den svart, å sen klä in den med tyg.
 
Jag har tänkt 30 grader. Det ger ca 12 mm djup på en 22 mm MDF. Jag tror det blir lagom, 45 är för mycket. Ja, ska du ha tyg är det nog klokt.

Idag anländer förresten min lamellfräs och ny skena till sänksågen från Tyskland :)
 
Redigerat:
falkn skrev:
Jag har tänkt 30 grader. Det ger ca 12 mm djup på en 22 mm MDF. Jag tror det blir lagom, 45 är för mycket. Ja, ska du ha tyg är det nog klokt.

Idag anländer förresten min lamellfräs och ny skena till sänksågen från Tyskland :)
Då är din helg räddad:) sitter själv å skriver ner alla mått mått för lådan, kommer göra den först, och sedan göra mellanväggarna och luckorna.

men jag vet inte riktigt hur ikeas upphäning fungerar, tänker om man behöver fräsa in något eller om man kan bygga hela lådan och lösa det efter åt?
 
Så här ser deras fäste ut, går att montera efteråt. Tänk på att ha tillräckligt med utrymme för upphängningsskenan, men det verkar du ha enligt din ritning.

Tjocklek på rödmarkerat området, uppmäter jag till 6mm.
Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upphängningskenan
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60205664/

"systemdjup 10mm"

Hmm lite oklart på vilket avstånd dessa skall monteras ( räknat från väggen). Är det 10mm då ?
I höjd kan man ju välja själv, men så högt upp det går måste såklart vara lämpligast.
 
Redigerat:
Ja, insidan på vinkeln ska nog vara 10 mm från väggen, men det får man ju mäta sig till.

Nu har jag hämtat lite nya grejer :)

WP_20160121_009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20160121_010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20160121_011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lamellfräs Dewalt dw682k, 1100 skena med skarvstycke till min Bosch sänksåg sedan ett bit-check 30 från Wera :)
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
kolla lite mer ang min samma fogning, å det verkar som dom vi har på jobbet dom kex är lite mer anvancerade än jag trodde vilket även är bra:)

Då vajre kex är i plast, och har en lite metal flärp som låster fast i den andra del som man sedan skruvar för att pressa ihop det.. vilket gör att man får konstant press och ett bra hörne:) dock mkt mer jobb att fräsa
 
falkn skrev:
[bild]

Lamellfräs Dewalt dw682k
Får man fråga vad en sådan liten rolig "leksak" gick på från utlandet?
 
roli skrev:
Får man fråga vad en sådan liten rolig "leksak" gick på från utlandet?
209 euro gav jag. Köpte lite annat också. Frakten gick på 18 euro. De andra grejerna var ca halva priset mot i Sverige.
 
Nu har jag kapat upp alla delarna till TV-bänken förutom luckorna. Jag väntar med att såga ut dem tills bänken är monterad så jag kan detaljmäta. Det kan ju bli att en innervägg hamnar 1 mm åt ena eller andra hållet. Hittils har det gått mycket bra och hörnen stämmer superbra. Jag klöv ju alla 45* snitt efter varandra för att inte ändra inställning på sågen och likadant med 30* snitten (fasningen). Lite bilder nedan, kommer mer sedan.

WP_20160123_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20160123_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20160123_004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag förbrukat en skiva. Luckorna tas från skiva nummer två. Jag ska ju även göra sängbord med samma stil så nu ska jag frilägga luckorna på andra skivan så jag kan detaljkapa senare och sen såga ut alla bitar till sängborden.

Jag ska ju även fräsa en hel del kabelhål i TV-bänken så det ska ju också göras sen.

Nu fick jag dock inte jobba mer för vi ska ha folk på middag ikväll och måste handla :rolleyes:
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.