140m2 stockholm direktverkande el o luftvärmepump. Byggår 1994. Drar -3x+60 kwh. Där x är utetemp.
 
Har under tiden 27/12 - 10/1 dessa siffror;
(Första v. +5 - -5, andra v. -10)
Huset ca 135m2, -39, dragit, tveksam (dåligt gjord tilläggs-isolerat)

Hus: 529kwh
(Hushållsel, kök)

Panna: 500kwh
(Tvättstuga, källare, uthus ca 10m2 10-15 grader)

Stuga: 502kwh
(Torp 50m2 Luft/luft 20 grader, samt "orangeri" ca 5 grader)

Värmepump: 425kwh
(Värme ca 22-23 grader, varmvatten 2 duschar /dag)
 
Redigerat:
Mitt hus/jag konsumerade i snitt 43 kWh el per dygn under december.
160 kvm varav 60 kvm biyta uppvärmt, mitt i skåne, 3 st llvp, ca 0,5-1 kbm stjälpt ved "myseldat", självdrag, llvp är inställda på 20 grader i boyta och 24 grader i källaren.

OT: det känns som lite märkliga siffror eller knapphändig info från en hel del inlägg. Precis som påpekats tidigare så ligger varmvatten, kyl och frys, matlagning, osv på ca 500 kWh per månad. Denna siffra är väldigt svår att sänka speciellt mycket. Det medför en årsförbrukning om minst 6000 kWh. Att då vissa knappt ens kommer upp i det enligt sina uppgifter och bor på jäääääkligt mycket kallare breddgrader än jag känns bara trist. Eller är det så att denna tråden huserar Sveriges samlade nollenergihusägare?
 
  • Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
För mig med 64 m² hus i Nykvarn blev det under 2015:
El till luftvärmepump: 1833 kWh
Direktel: 836 kWh
El total: 5748 kWh
Ved: ~3,8 m³

Om man gissar att luftvärmepumpen har en årsvärmefaktor på 2,5 och att en m³ ved ger 1000 kWh värme till huset så blir det en total på 9200 kWh värme under året och 3079 kWh el till varmvatten och hushållsel.
 
316097
Gjorde av med 2276 kWh totalt i december, uppvärmd yta ca 320 kvadrat, Värmland, uppvärmningen består enbart av en bergvärmepump.

Januari har jag hittills gjort av med 1546 kWh.
 
Cancerman_777 skrev:
...
OT: det känns som lite märkliga siffror eller knapphändig info från en hel del inlägg. Precis som påpekats tidigare så ligger varmvatten, kyl och frys, matlagning, osv på ca 500 kWh per månad. Denna siffra är väldigt svår att sänka speciellt mycket. Det medför en årsförbrukning om minst 6000 kWh.
...
Jag tror att du resonerar fel!
Jag bor visserligen inte så mycket längre ut, men dina siffror är nog alltför pessimistiska.
Vi gjorde av med 10m kWh/dygn under juli, 21 kWh/dygn under december
(296 resp. 645 kWh).
Och ja, kyl och frys var igång under juli, spis, ugn och dusch användes varje dag.

Man kan väl säga att skillnaden i elanvändning mellan sommar och vinter utgörs av värmepumpens förbrukning och mera belysning både ute och inne.

Så jag tror att du blandar ihop vettig energianvändning, välbyggda hus och energieffektiv ventilation med "nollenergihus".
 
KnockOnWood skrev:
Jag tror att du resonerar fel!
21 kWh/dygn under december.
Jag är jättenyfiken!!!
Hur stort/litet hus har du, typ av ventilation, antal personer i hushåll?
 
Det tror inte jag att jag gör. Det är ganska enkelt; googla på standardförbrukningen/genomsnittliga förbrukningen för hushåll, så får du siffror från hela Sverige. 6700 kWh för hushållsel inkl varmvatten är den siffra som energimyndigheten kommit fram med (http://www.energimarknadsbyran.se/El/Matning-och-betalning/Matning-och-forbrukning/Forbrukning/) Den stämmer väldigt väl med mina egna mätningar jag gjorde under juni 2015 då jag kopplade bort ALLA värmekällor från elen i huset och i övrigt levde som vanligt. Jag konsumerade då 490 kWh under juni 2015 i REN hushållsel. Så nej, jag tror inte alls att jag tänker fel, är snett på det eller på annat sätt resonerar fel. Jag tror däremot att MÅNGA frisera sina siffror eller helt enkelt utelämnar/missar/tjyvkopplar på lyktstolpar, grannen, osv/xxxxxx.
 
Redigerat:
lat skrev:
Jag är jättenyfiken!!!
Hur stort/litet hus har du, typ av ventilation, antal personer i hushåll?
Ja, det är ju alltid kul att få berätta om hur vi löst detta "eviga" problem :)
Vi är ju bara två vuxna och inga barn.
Men vi jobbar inte borta, så all matlagning och liknande sker här hemma, inga uteluncher.

Huset har BOA 108 m2 bara, 4 rum och kök.
Värms upp med L/L-värmepump och en och annan brasa i kaminen, inte varje dag dock.
Ventilationen är en bra FTX, Fresh Renovent M300.
På vintern, när det är fryskallt, går det lite stödvärme till ett element i stallets sadelkammare.

Som kuriositet kan nämnas är att när vi byggde år 2010 var vi angelägna om få bra isolering, utan att gå till överdrift.
Vi bestämde 45 + 220 + 45 mm isolering i väggarna.
Vi skulle färdigställa ytskikten inne själva, utom i våtrummen.
Sedan bestämdes att även köksdelen skulle gipsas som underlag till det ytskikt vi valde.
Nu har jag konstaterat att de fuskade med isoleringen. När jag har borrat upp och monterat ett par extra eldosor i köksdelen fanns det ingen isolering i "installationsskiktet" innanför gipset.
Så halva huset är väl isolerat med 265 mm Gullfiber, resten med 310 mm.
 
Redigerat:
Cancerman_777 skrev:
...
Jag tror däremot att MÅNGA frisera sina siffror eller helt enkelt utelämnar/missar/tjyvkopplar på lyktstolpar, grannen, osv/xxxxxx.
Så du påstår alltså att vi som inte förbrukar enligt din norm är lögnare, bedragare eller tjuvar?

Trist :p
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Cancerman_777 skrev:
...
Jag tror däremot att MÅNGA frisera sina siffror eller helt enkelt utelämnar/missar/tjyvkopplar på lyktstolpar, grannen, osv/xxxxxx.[/QUOTE

Så du påstår alltså att vi som inte förbrukar enligt din norm är lögnare, bedragare eller tjuvar?

Trist :p
Nja...så skrev jag väl inte va? Jag gav flera förklaringsmöjligheter varav "xxxxxx" är öppen för egen förklaring. Jag tror dock mer på energimyndighetens siffror OCH egna empiriska data än någon som hävdar någonting helt oförklarligt här ;) Mitt inlägg gav just er som nu har så vansinnigt avvikande siffror från normen att förklara denna avvikelse.
Vidare kan vi ganska enkelt räkna på det; berätta bara hur stor er VVB är så kan vi räkna ut vad det krävs för att hålla vattnet varmt och fritt från legionärssjukebakterier UTAN konsumtion ;) Just varmvattnet brukar står för ca 50% av hushållselen. Så 2500-3000 kWh per år vid "normal" förbrukning.
 
Så här ser det ut för januari hittills.

Hus från 1931, 1,5 plan, 155 m2, bergvärme från 2008.

elförbrukning01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Cancerman_777 skrev:
Nja...så skrev jag väl inte va? Jag gav flera förklaringsmöjligheter varav "xxxxxx" är öppen för egen förklaring. Jag tror dock mer på energimyndighetens siffror OCH egna empiriska data än någon som hävdar någonting helt oförklarligt här ;) Mitt inlägg gav just er som nu har så vansinnigt avvikande siffror från normen att förklara denna avvikelse.
Vidare kan vi ganska enkelt räkna på det; berätta bara hur stor er VVB är så kan vi räkna ut vad det krävs för att hålla vattnet varmt och fritt från legionärssjukebakterier UTAN konsumtion ;) Just varmvattnet brukar står för ca 50% av hushållselen. Så 2500-3000 kWh per år vid "normal" förbrukning.
Det finns flera tänkbara förklaringar inklusive de du ger. En ytterligare förklaring är att inte alla har en normal förbrukning. Jag har sedan slutet på förra året en separat elmätare som mäter vad varmvattenberedaren, vattenpumpen och värmen i utrymmet där de sitter förbrukar. Hittills i år har det gått 71,8 kWh varav merparten är till varmvatten. 14 dagar är en kort period för att dra några större slutsatser, men om det håller i sig skulle det innebära 1877 kWh till varmvatten för helåret. Vad jag vet helt säkert är att jag förbrukar mindre än 6000 kWh hushållsel per år. Det kanske är onormalt, men inte mer onormalt än jag kan kosta på mig.
 
Jag förbrukade totalt ca 14700kwh ifjol. 1,5 plan på 130m2 och 2 personer i hushållet. Uppvärmning med en CTC kombipanna som bara går på el, Vattenburen golvvärme i hela huset.

Funderar att byta eller komplettera värmekälla för att sänka förbrukningen. Borde gå att sänka den en hel del...
 
Cancerman_777 skrev:
KnockOnWood skrev:
Nja...så skrev jag väl inte va? Jag gav flera förklaringsmöjligheter varav "xxxxxx" är öppen för egen förklaring. Jag tror dock mer på energimyndighetens siffror OCH egna empiriska data än någon som hävdar någonting helt oförklarligt här ;) Mitt inlägg gav just er som nu har så vansinnigt avvikande siffror från normen att förklara denna avvikelse.
Vidare kan vi ganska enkelt räkna på det; berätta bara hur stor er VVB är så kan vi räkna ut vad det krävs för att hålla vattnet varmt och fritt från legionärssjukebakterier UTAN konsumtion ;) Just varmvattnet brukar står för ca 50% av hushållselen. Så 2500-3000 kWh per år vid "normal" förbrukning.
Jo, jag tycker att du är oförskämd i ditt ifrågasättande, och misstänkliggörande av oss andra forummedlemmar.
Vad vill du att jag skall göra, publicera mina elräkningar? Säg till i så fall, men räkna då med att du själv skall rannsakas på samma sätt.

PS
Min elektriska varmvattenberedare har 100 liters volym.
Var vänlig och tala om vad den har för "tomgångsförbrukning av el!
Men det kan du ju inte, för du har inte en aning om dess isolering.
Men om det är så enkelt, så var så god!
För övrigt har det mycket liten betydelse, för de flesta (alla?) använder varmvatten flera gånger per dygn,
så "tomgångsförbrukningen" är tämligen ointressant, legionella eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.