3 576 läst · 20 svar
4k läst
20 svar
Allt är fel...
Sida 1 av 2
Har precis gjort badrum och dragit in mer el(av fackman) problemen är dock många. Första felet va att killen installerat ett uttag som först inte funkade han gnällde plinten och nollan men de kollade ja på själv och åtgärdade. Nästa fel var pax handdukstorken som han lyckats montera fel samt fått alla kablar i kläm även de va lätt åtgärdat. Nu kommer stora problemet något är jättefel för dels drar jfb lite då och då (helt slumpvis) samt att så fort ja försöker stoppa in något jordat tex en hårtork utlöser jfb direkt. Att felet ligger i centralen har jag förstått men vad??? Och finns de inga organ som kollar att elektrikerna har rätt kunskap.... Trist när man lägger mycket pengar på skojare...
Medlem
· Blekinge
· 10 479 inlägg
Vägra betala och kräv att se hans papper.
Det där låter inget vidare. Om det var en anställd som var hemma hos dig så ring hans chef. Om inte blir det svårare... Håll inne på betalningen till det är fixat är mitt råd. Om du vill felsöka hade jag börjat med vägguttaget som används när jordfelsbrytaren löser, om det bara är ett uttag som gäller alltså. Skruva ut det och se så inga kablar är klämda, det låter som jord och nolla ligger ihop i uttaget.
Elsäkerhetsverket, finns ett formulär på deras hemsida där du kan kontrollera behörigheten. Gissningsvis jobbade din klåpare på någon annans behörighet, vilket är i sin ordning rent principiellt, men denne bär ansvaret.
Eftersom det handlar om el i badrum så ta dit en riktig installatör, felaktigheter kan bokstavligt talat vara livsfarligt.
Eftersom det handlar om el i badrum så ta dit en riktig installatör, felaktigheter kan bokstavligt talat vara livsfarligt.
Omfattar jordfelsbrytaren hela centralen eller enbart gruppen till badrummet?
Är det hela centralen, då blir det svårare att avgränsa felet till badrummet.. I ett sådant fall kan felet ligga någon annanstans i anläggningen.
Är det hela centralen, då blir det svårare att avgränsa felet till badrummet.. I ett sådant fall kan felet ligga någon annanstans i anläggningen.
Troligtvis är det någon felkoppling eller sammankopplad nolla och skyddsjord mellan jfb och uttaget. Orsaken är att hårtorken med 99, 9 procent sannolikhet är av klass2 typ. Klass 2 apparater använder inte skyddsjord som skyddsform.Micro skrev:
När uttaget belastas återleds hela eller en del av strömmen inte genom jordfelsbrytaren.
Nu skriver ju TS uttryckligen att han försöker stoppa i något jordat i första inlägget.... Jag håller dock med om att typ alla hårtorkar jag har sett har varit dubbelisolerade.
Öppna uttaget (om du känner dig kompetent) och ta en bild. Gärna bilder på det andra också. Då blir det lättare att säga vad som är tokigt.
Att få ESV att kläcka ur sig om någon är behörig eller inte var gråt och tandagnisslan sist jag försökte, men det kanske har blivit lättare....
Öppna uttaget (om du känner dig kompetent) och ta en bild. Gärna bilder på det andra också. Då blir det lättare att säga vad som är tokigt.
Att få ESV att kläcka ur sig om någon är behörig eller inte var gråt och tandagnisslan sist jag försökte, men det kanske har blivit lättare....
Samma här.mexitegel skrev:
Fått svar jättesnabbt, inom 24 timmar tror jag.
Jag har använt deras formulär på hemsidan
http://www.elsakerhetsverket.se/pri...ga-om-nagon-har-behorighet-som-elinstallator/
Moderator
· Stockholm
· 52 443 inlägg
Felet kan ligga i centralern som du skriver, men det kan också vara felkopplat i uttaget, eller i någon kopplingsdosa på vägen mellan central och badrum.Heiken skrev:
Bra synpunkter jfb gäller bara badrummet och att något ligger i kläm kan stämma dock ej i kontakten då ja skruvat upp både uttag o handdukstorken men visst ja är bara hemmapulare däremot låg allt ikläm i handdukstorken
Ska även checka kopplingsdosan.... Försökt att få hit entreprenören. Och ja jag har betalt fakturan eftersom de va en totalfaktura och det blivit dyrare att vänta med betalning tills i år.... Korkat fast endå lönsammare....