Garage kostar en del, likaså finplanering, stensättning och trädgård. Lägg på 500" för det, och så övervån för 400" och lite blandat för 100". Låter ändå som billigt. Vår tomt hamnade närmare 1 000" efter schakt och anslutningsavgifter...
 
Xtruder skrev:
Får man fråga vad du planerat ge för tomten då? Vi räknade med ett tomtpris på 100 000 och ändå sticker de iväg mot 2,4 milj. Men vi har tagit i lite i överkant på tomtkostnaderna. Typ planering, fylle, grund osv.

Hade vi kunnat bygga ett smv för 2 100 000kr hade jag slagit till igår!
Tjena!

Som jag skrev så INGÅR tomtpriset!
Tomten är dock bara på 860kvm, men med del i båt och badplats.
Även kollat med Smålandsvillan och man är inte helt låst till Kalmar utan har mer eller mindre fritt urval bland deras husmodeller.
Allt ingår i priset jag skrev.
Tomt, Hus, Bygge, Plattan, Indragning av El, Fjärrvärmeanslutning, Fiber osv som Kommunen tillhandahåller med i området.
 
Freddo26: Tror ni bara på tomten/läget är de bara å köra tror jag!

Ang. Modellerna. Själv har jag kikat endel på villa Eksjö eller villa Vimmerby. Vimmerby känns prisvärd. Då vi ändå skulle valt till takkupa på Kalmar så är de ju ungefär samma pengar som utan kupa - med förhöjt väggliv.

Funderar lite på att köra på Vimmerby och kompensera den mindre undervåningen med ett inglasat uterum (ej tillval hos smv). Då känns huset lite unikare med.

Skiljer ju ändå 70 000kr + takkupa om man väljer Kalmar. Medan (som sagt) Eksjö kostar ungefär samma i std som Kalmar med kupa. Men, inget är skrivet i sten!

Våran plan är att få upp huset med hjälp av smv och flytta in på undervåningen. För att sedan göra "resten" själva. Dvs anlägga trädgård och göra övervåningen. Garage får nog vänta några år. Och ist uppföra ett vanligt förråd på trädgården.

Kommer bygga ute på landet :)
 
Xtruder skrev:
Freddo26: Tror ni bara på tomten/läget är de bara å köra tror jag!

Ang. Modellerna. Själv har jag kikat endel på villa Eksjö eller villa Vimmerby. Vimmerby känns prisvärd. Då vi ändå skulle valt till takkupa på Kalmar så är de ju ungefär samma pengar som utan kupa - med förhöjt väggliv.

Funderar lite på att köra på Vimmerby och kompensera den mindre undervåningen med ett inglasat uterum (ej tillval hos smv). Då känns huset lite unikare med.

Skiljer ju ändå 70 000kr + takkupa om man väljer Kalmar. Medan (som sagt) Eksjö kostar ungefär samma i std som Kalmar med kupa. Men, inget är skrivet i sten!

Våran plan är att få upp huset med hjälp av smv och flytta in på undervåningen. För att sedan göra "resten" själva. Dvs anlägga trädgård och göra övervåningen. Garage får nog vänta några år. Och ist uppföra ett vanligt förråd på trädgården.

Kommer bygga ute på landet :)
Villa Västervik funderar vi på mest just nu, den ser estetiskt bäst ut i grundutförande.
Med takkupan på den med så ser den riktigt fräsig ut, hoppas dock det går att få den på "baksidan" och inte på entresidan för där vill vi gärna ha en "veranda" till entredörren så..

Trädgård och övervåning är tanken att vi själva med utför så en smärre besparing gör man ju det minst sagt.

Kan ju citera här vad jag fick i Email;

I prisförslaget som ni har sett på Villa Kalmar är det ett nyckelfärdigt hus, inkl div tillval, tomt, schakt & grund, anslutningsavgifter VA, El, Telefon, pantbrev, lagfart, kommunala avgifter, uppvärmning/drift osv inräknat.


Så i eftermiddag sticker frugan och jag till tomten för att ta en titt på hur läget är och kommer utgå därifrån.

En fråga bara, ni som köpt via SMV, vad kostar Takkupan samt kök3 extra?
 
Redigerat:
Nu har vi varit och tittat på tomten, förstår varför den inte blivit såld på de dryga 200 dagarna den varit utannonserad hos 2 olika hustillverkare.
Ligger verkligen dåligt till =/

Bara hoppas nåt nytt dyker upp snart :)
 
PAF skrev:
Vinden skall också fixad, skall få hjälp med detta av snickare som gjort flera vindar för Smålandsvillan. Inflyttning blir i slutet juli så det får gå undan!
Vad ingår i det arbetet o vad kostade det?
 
Så, är tillbaka igen i en diskussion med SMV.
Hittat en tomt på 1300kvm, i tomtpriset ingår: Fjärrvärmeanslutning exkl. värmeväxlare. Fiberanslutning, Del i vatten och avlopp.
Det som tillkommer är en anslutningsavgift för El.

Tomtpriset är under 450k
Efter diskussionen med SMV där jag förklarade om denna tomt, så fick jag en preliminäroffert av SMV per mail där inget har diskuterats egentligen mer än tomten.
Det jag önskade i min förfrågan var en helhetslösning med Schakt &Grund, byggherrekostnader, huset och bygget ingick tillsammans med tomt.

Offerten vi fick var påsmetad med 212000:- i tillval med, några exempel är: Takkupa, Kök nivå 3, Inbyggd Ugn samt Micro, Häll, Fönster i Gavelspets, Vitmålad trapp m. rostfria spjälor, Öppen Veranda utan räcke..

Inte helt dåliga tillval som SMV lade dit utan att vi önskade något per mail om det, men är mestadels grejer vi hade valt endå.
Slutpris jag fått på den offerten är: 2.48m. (inkl. pantbrev, lagfarter, byggherre, ja, allt!!) vilket jag känner är rätt bra pris!
Preliminär boendekostnad är uträknad till under 24 500:- per år med!!


Återföring på detta, åsikter och tankar, allt är välkommet :)

Om någon valt till Sidobyggnad av något slag, berätta gärna pris på det, helst om det rörde sig om Garage 3 :)
 
Jag vill också veta vad ett dubbelgarage kostade er. .
 
Freddo26 skrev:
Så, är tillbaka igen i en diskussion med SMV.
Hittat en tomt på 1300kvm, i tomtpriset ingår: Fjärrvärmeanslutning exkl. värmeväxlare. Fiberanslutning, Del i vatten och avlopp.
Det som tillkommer är en anslutningsavgift för El.

Tomtpriset är under 450k
Efter diskussionen med SMV där jag förklarade om denna tomt, så fick jag en preliminäroffert av SMV per mail där inget har diskuterats egentligen mer än tomten.
Det jag önskade i min förfrågan var en helhetslösning med Schakt &Grund, byggherrekostnader, huset och bygget ingick tillsammans med tomt.

Offerten vi fick var påsmetad med 212000:- i tillval med, några exempel är: Takkupa, Kök nivå 3, Inbyggd Ugn samt Micro, Häll, Fönster i Gavelspets, Vitmålad trapp m. rostfria spjälor, Öppen Veranda utan räcke..

Inte helt dåliga tillval som SMV lade dit utan att vi önskade något per mail om det, men är mestadels grejer vi hade valt endå.
Slutpris jag fått på den offerten är: 2.48m. (inkl. pantbrev, lagfarter, byggherre, ja, allt!!) vilket jag känner är rätt bra pris!
Preliminär boendekostnad är uträknad till under 24 500:- per år med!!


Återföring på detta, åsikter och tankar, allt är välkommet :)

Om någon valt till Sidobyggnad av något slag, berätta gärna pris på det, helst om det rörde sig om Garage 3 :)
Ta boendekostnaden med en nypa salt.
Vet dock ej vad som räknas med i boendekostnader med ex.

Fast avgift fjärrvärme runt 300 mån
Fast avgift el runt 400
Försäkring runt 400
Sopor+va runt 300

Så 600kr kvar till lån och uppvärmning och hushållsel samt annat jag glömt låter lite
 
bjornligan skrev:
Ta boendekostnaden med en nypa salt.
Vet dock ej vad som räknas med i boendekostnader med ex.

Fast avgift fjärrvärme runt 300 mån
Fast avgift el runt 400
Försäkring runt 400
Sopor+va runt 300

Så 600kr kvar till lån och uppvärmning och hushållsel samt annat jag glömt låter lite
I den preliminära offerten är följande listat under Driftkostnader:
Sophämtning; 2500:-
Prel. Vattenförbrukning: 4123:-
Prel, Elförbrukning: 7568:-
Försäkring: 4500:-
Eventuell övrig uppvärmning, Olja, Gas, Fjärrvärme el dyl: 6000:-

Sen om följande är sanningsenligt eller ej, så är det iallafall följande som är listat i offerten.
Finns ju givetvis avvikelser från hus till hus/ort till ort.

Men med tanke på att begagnatmarknaden i kommunen vi vill flytta till har huspriser (utgångspriser) ifrån 1.8m och upp så känns inte ett nybyggt hus för 2.5m så jäkla fel heller.
Dels få det som man vill lite, sen få nytt och bekymmersfritt ett par år med ny modern standard.

Husen jag pratar om för 1.8m och upp är även hus som behöver runt 300-600k för att "få som man vill" med då det kommer till ytskikt i husen och eventuella fix runtom.
 
Freddo26 skrev:
Så, är tillbaka igen i en diskussion med SMV.
Hittat en tomt på 1300kvm, i tomtpriset ingår: Fjärrvärmeanslutning exkl. värmeväxlare. Fiberanslutning, Del i vatten och avlopp.
Det som tillkommer är en anslutningsavgift för El.

Tomtpriset är under 450k
Efter diskussionen med SMV där jag förklarade om denna tomt, så fick jag en preliminäroffert av SMV per mail där inget har diskuterats egentligen mer än tomten.
Det jag önskade i min förfrågan var en helhetslösning med Schakt &Grund, byggherrekostnader, huset och bygget ingick tillsammans med tomt.

Offerten vi fick var påsmetad med 212000:- i tillval med, några exempel är: Takkupa, Kök nivå 3, Inbyggd Ugn samt Micro, Häll, Fönster i Gavelspets, Vitmålad trapp m. rostfria spjälor, Öppen Veranda utan räcke..

Inte helt dåliga tillval som SMV lade dit utan att vi önskade något per mail om det, men är mestadels grejer vi hade valt endå.
Slutpris jag fått på den offerten är: 2.48m. (inkl. pantbrev, lagfarter, byggherre, ja, allt!!) vilket jag känner är rätt bra pris!
Preliminär boendekostnad är uträknad till under 24 500:- per år med!!


Återföring på detta, åsikter och tankar, allt är välkommet :)

Om någon valt till Sidobyggnad av något slag, berätta gärna pris på det, helst om det rörde sig om Garage 3 :)
Låter bra, kör på det! (men räkna med att det kommer att bli typ 1M dyrare + massa arbete innan du är klar... :x)
 
Så lyfter min fråga igen ang luftspalten.

Någon som har ideer kring detta hur man skulle kunna gå tillväga med luftningen ??


image1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har inte sett din fråga innan… men vad menar du?
 
Jo vi vill utnyttja höjden och således dra väggarna så långt upp till nock som möjligt men undrar då hur vi gör med luftspalten !? Skulle man tex kunna borra luftningshål genom takstolarna för att få luftflöde !?

El andra lösningar om man ska isolerar med skivor hade vi valt cellulosa hade man tydligen kunna isolera hela vägen upp !?
 
Så kallade mögelstopper som sitter i villa Eksjö från smålandsvillan i varje fack kanske?
 
  • Gilla
CalleSpeed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.