436 650 läst · 2 410 svar
437k läst
2,4k svar
Zipabox
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Som det är nu startas din regel endast när dimmernivån på 1%.. Prova ex >=1 istället för =1rastlos skrev:
Skapa en regel som sätter en variabel "valfritt namn" till ex 1 när solen är uppe och en regel som sätter den variabeln till 0 när det är mörkt, så kan du använda den variabeln i många regler när du vill styra något beroende på om det är mörkt ute eller inte.power650 skrev:
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, kan du förklara hur jag ska göra?power650 skrev:
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Detta är det bästa sättet att jobba vid automatisering av regler. Tyvärr måste även jag säga att om ni startar om boxen så kommer den tyvärr inte ihåg hur variabeln stod. Detta kan vara bra att veta när man skäller på att regler inte fungerar. Min box måste startas om varje dag för att inte bli långsam. Svårt dilemma därpower650 skrev:
Lärde mig mycket snabbt att variabler i Zipabox bara duger att räkna i men att man ska passa sig för att lägga in något som boxen ska minnas en stund. Har flera gånger sett att boxen startar om utan orsak (som jag kan härleda). Jag har istället löst problemer med en virtuell switch som jag kallad "Solen uppe". Utlöser skript på solen uppgång som slår på den och ett skript vid solens nedgång som stänger av den. Läget på den switchen minns systemet vid omstart.
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Nu blir jag nyfiken. Fungerar detta för dig.. Efter en omstart står mina virtuella sensorer i det läge dom stod i före omstart men fungerar i avslaget läge i alla regler ändå. Om det fungerar för dig måste jag nog prova jag också. Mina http är mest sensorer så då behöver jag bara byta ut dom mot switchar.HenFre skrev:Lärde mig mycket snabbt att variabler i Zipabox bara duger att räkna i men att man ska passa sig för att lägga in något som boxen ska minnas en stund. Har flera gånger sett att boxen startar om utan orsak (som jag kan härleda). Jag har istället löst problemer med en virtuell switch som jag kallad "Solen uppe". Utlöser skript på solen uppgång som slår på den och ett skript vid solens nedgång som stänger av den. Läget på den switchen minns systemet vid omstart.
Nej, det går inte. Har haft livliga diskussioner med Zipato Support om detta. Jag har byggt upp ett system av virtuella switchar för att minnas av och på och sensorer för att minnas värden. Verkar påverka stabiliteten mycket.thomasx skrev:
Döper switcharna til "Z-????????" för att få dem samlat i listan.
Redigerat:
Ja, Men jag har bara hållit på sedan 2015-12-20 så jag har väl inte hunnit få allt krångel som ni har som har varit med längre.Tomas Andersson skrev:Nu blir jag nyfiken. Fungerar detta för dig.. Efter en omstart står mina virtuella sensorer i det läge dom stod i före omstart men fungerar i avslaget läge i alla regler ändå. Om det fungerar för dig måste jag nog prova jag också. Mina http är mest sensorer så då behöver jag bara byta ut dom mot switchar.
Jag har byggt upp så att jag har "Z-Belysningsperiod-???" för när belysning ska vara igång, "Z-Solen uppe" för dagtid o.s.v. Då kan jag ha mängder av specialregler och ändå alltid veta till vilket normalläge systemet ska återgå.