Krullert skrev:
Byggbranchen, jag säger då det, rörigare branch för kunden är svårt att hamna i. Ofta strul och tjafs, det är så trist. Om alla bara gjorde på samma sätt så skulle det vara så mycket bättre. Om företag A i sin offert redovisar sin milersättning för sin 20år gamla bil och företag B för sin sprillans stora Dodge som han "måste" ha, så får kunden själv välja vad hen vill betala för.
Ja någon vidare transparens finns inte. Det blir en härlig överraskning för den som inte har frågat om milersättning och snickaren väljer att ta sin nya Dodge Ram till kunden och fakturerar där efter :mad::mad:
 
Krullert skrev:
Byggbranchen, jag säger då det, rörigare branch för kunden är svårt att hamna i. Ofta strul och tjafs, det är så trist. Om alla bara gjorde på samma sätt så skulle det vara så mycket bättre. Om företag A i sin offert redovisar sin milersättning för sin 20år gamla bil och företag B för sin sprillans stora Dodge som han "måste" ha, så får kunden själv välja vad hen vill betala för.
Fullt möjligt utan att alla gör likadant. Om kunden gör likadant, dvs efterfrågar detta INNAN man drar igång så är saken biff. Överraskningen är ett minne blott (y)
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Fullt möjligt utan att alla gör likadant. Om kunden gör likadant, dvs efterfrågar detta INNAN man drar igång så är saken biff. Överraskningen är ett minne blott (y)
Dock tycker jag man som kund ska kunna lita på offerten, att alla kostnader ingår där. Vad ska man annars med offerten till.
 
Krullert skrev:
Dock tycker jag man som kund ska kunna lita på offerten, att alla kostnader ingår där. Vad ska man annars med offerten till.
OM, vi byggare hade ett forum "på byggarens sida", så skulle du bli (minst sagt) förvånad. Du anar inte vilka typer av människor det finns.
Men, sen ska du veta att även byggare är människor.
Det är inte mer än självklart, att det enbart är "rötäggen" man hör talas om.
För att någon, på detta forum, ska tala gott om/starta en tråd om, en bra byggare. Så krävs det något alldeles enastående bra, enormt långt utöver det förväntade.
 
Nils82 skrev:
Fullt möjligt utan att alla gör likadant. Om kunden gör likadant, dvs efterfrågar detta INNAN man drar igång så är saken biff. Överraskningen är ett minne blott (y)
Det är ju precis det som kunden har gjort, dvs be om en offert, man kan ju inte be om utryckligen alla detaljer, det skiter väl man som kund i, hur mycket dasspapper byggaren behöver köpa eller inte för att kunna utföra jobbet. Offerten ska ska ju vara exakt det man betalar om man inte lägger till något under resans gång.

Det är min uppfattning och de hantverkare (som jag dock ännu inte släppt innanför min dörr pga allt tjafs som belyses här och i övrig media), som försöker plussa på på offerten har garanterat inget att hämta hos mig. Likaså då man lämnar bilen på verkstan och de försöker ta betalt för extra arbeten som de utfört utan min vetskap, de har likaså arbetat gratis, oavsett om det var ett jobb som behövde göras på sikt eller ej.
 
Krullert skrev:
Dock tycker jag man som kund ska kunna lita på offerten, att alla kostnader ingår där. Vad ska man annars med offerten till.
Ja, och offerten bestämmer du som kund över! Det är ju kunden som efterfrågar den, tillika utformar den.
Jag menar, om jag får en offert där milersättning/resor inte nämns så är det klart att jag stämmer av med entreprenören -' Hörru, ingår resor eller har du inte tagit med dem i offerten? -,

Jag fattar inte problemet!?
 
mattias_i skrev:
Det är ju precis det som kunden har gjort, dvs be om en offert, man kan ju inte be om utryckligen alla detaljer, det skiter väl man som kund i, hur mycket dasspapper byggaren behöver köpa eller inte för att kunna utföra jobbet. Offerten ska ska ju vara exakt det man betalar om man inte lägger till något under resans gång.

Det är min uppfattning och de hantverkare (som jag dock ännu inte släppt innanför min dörr pga allt tjafs som belyses här och i övrig media), som försöker plussa på på offerten har garanterat inget att hämta hos mig. Likaså då man lämnar bilen på verkstan och de försöker ta betalt för extra arbeten som de utfört utan min vetskap, de har likaså arbetat gratis, oavsett om det var ett jobb som behövde göras på sikt eller ej.
Dasspapper........?
 
Om beställaren kunde läsa på innan och begära att offerten skall gälla allt efterfrågat med alla kostnader inräknade inkl transporter till fullt färdig produkt/entreprenad till fixt pris så blev det mycket enklare. Problemet är ju bara att kunden oftast inte vet vad denne vill ha. Det är även en komplicerad uppgift för entreprenören att lämna en riktig offert. Ursäkta felspåret, det var ju milersättning som diskuterades.
 
Redigerat:
Om jag ber om en offert och inte får alla kostnader, utan måste fråga specifikt om milersättning, var ska jag dra gränsen om vad jag utöver offerten måste fråga om? Milersättning?, förbrukning av dasspapper, m.m. m.m., jag ska ju inte behöva ställa några följdfrågor efter offerten, allt ska ju ingå.
 
Nils82 skrev:
Ja, och offerten bestämmer du som kund över! Det är ju kunden som efterfrågar den, tillika utformar den.
Jag menar, om jag får en offert där milersättning/resor inte nämns så är det klart att jag stämmer av med entreprenören -' Hörru, ingår resor eller har du inte tagit med dem i offerten? -,

Jag fattar inte problemet!?
Problemet som kan uppstå är att jag frågar vad hantverkaren ska ha för att göra X och går med på det. När arbetet är klart så kommer fakturan på den överenskomna summan + ett par tusen för milersättning. Ger man kunden en summa så borde det ju vara inklusive allt "no questions asked".

Lite som att jag inte behöver betala fraktkostnaden på mjölken från ICA utöver det pris som står på hyllan.
 
Redigerat:
mattias_i skrev:
Om jag ber om en offert och inte får alla kostnader, utan måste fråga specifikt om milersättning, var ska jag dra gränsen om vad jag utöver offerten måste fråga om? Milersättning?, förbrukning av dasspapper, m.m. m.m., jag ska ju inte behöva ställa några följdfrågor efter offerten, allt ska ju ingå.
Utöver offert?. I offerten kan ju allt ingå, om du som kund vill det. Det är ju bara att begära det, inga konstigheter.
Givetvis måste man veta vad man vill ha gjort. Vet man inte det är väl fast pris ett bra alternativ.
 
Nils82 skrev:
Utöver offert?. I offerten kan ju allt ingå, om du som kund vill det. Det är ju bara att begära det, inga konstigheter.
Givetvis måste man veta vad man vill ha gjort. Vet man inte det är väl fast pris ett bra alternativ.
Om man ställer en offertförfrågan:
Vad kommer det att kosta att bygga en stuga på 20kvm med isolerad gjuten platta, stomme, en dörr (xxx), omålad fasad (lockpanel), papptak och takavvattning.
Ska man då få en offert med eller utan milersättningen angiven?
När fakturan sedan kommer ska då milersättningen finnas med?
 
Demmpa skrev:
Om man ställer en offertförfrågan:
Vad kommer det att kosta att bygga en stuga på 20kvm med isolerad gjuten platta, stomme, en dörr (xxx), omålad fasad (lockpanel), papptak och takavvattning.
Ska man då få en offert med eller utan milersättningen angiven?
När fakturan sedan kommer ska då milersättningen finnas med?
Ja, vill du ha med resekostnad i offerten bör du få det. Då torde du också få den specad på fakturan..
Observera att man troligen tar höjd på en sådan post. Man vet sällan hur mycket resor det blir.
 
Det är väl självklart att om man frågat om offert på ett specifikt jobb så måste ju alla kostnader som uppkommer för att göra jobbet specificeras i offerten.

Vad ska jag mer som kund behöva fråga om?
Listan av saker som man skulle kunna hitta på att fråga om kan ju göras oändligt lång.

Nils82 skrev:
Ja, vill du ha med resekostnad i offerten bör du få det. Då torde du också få den specad på fakturan..
Observera att man troligen tar höjd på en sådan post. Man vet sällan hur mycket resor det blir.
Handlar ju till stor del hur man planerar sitt arbete med, vissa hantverkare jag haft hemma åkte ju mer bil än de jobbade, 1 timme på ett jobb, 45 minuter hos mig, sen drog de 2 timmar på nått annat och kom tillbaka 2 timmar hos mig osv.

Hade jag fått en faktura på resekostnader för det hade jag bett dom stoppa det långt upp.
 
Redigerat:
Jag är hantverkare, hyfsat seriös om jag får säga det själv...

Vid fast pris så ska givetvis reseersättning vara inräknat i offerten, kunden skiter ju fullständigt i hur många gånger jag åker fram och tillbaka...

Vid löpande arbete så ska det stå på offerten att reseersättning tillkommer med x kr per mil.
Om x är 100 eller 30 är upp till var och en, men det ska uppges...

Seriösa hantverkare finns, ni är bara dåliga på att hitta dem;)
 
  • Gilla
Jidderberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.