16 272 läst · 23 svar
16k läst
23 svar
Låga temperatur och FTX - när blir det fara med aggregatet, Heru?
in tempen visar ca 2-3 grader fel är ute just nu -25 grader (Kalix).
brukar slå på lite värme ca 16 grader från när det är kallare än -15 ute bara för att inte få rotor stopp
har inne 22 grader aggregatet sitter på vinden och har inte isolerat rören har bara sprutat 60-70 cm lös ull över allt
brukar slå på lite värme ca 16 grader från när det är kallare än -15 ute bara för att inte få rotor stopp
har inne 22 grader aggregatet sitter på vinden och har inte isolerat rören har bara sprutat 60-70 cm lös ull över allt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Intressant att se hur andras aggregat mår och fungerar. Mitt verkar ha fått något slags frispel då det under dagen bestämt sig för att minska tilluften ner till 1/3 av vad frånluften är. Med andra ord så får jag helt knasiga värden och som bonus kallras då luften som ventileras ut ju måste komma någonstans ifrån vilket i mitt fall är dåligt isolerade fönster!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gläds med er som har bra värden. Jag har två såna här: http://www.lindab.com/se/pro/products/Pages/SLCU-50.aspx
Det är ingen utvändig isolering på dem. Bör jag göra något? Har gamla frånluftsrör och oisolerat 30cm tjockt lättbetongsbjälklag också. Tappar ca 3-4 grader på frånluften till aggregatet.
Det är ingen utvändig isolering på dem. Bör jag göra något? Har gamla frånluftsrör och oisolerat 30cm tjockt lättbetongsbjälklag också. Tappar ca 3-4 grader på frånluften till aggregatet.
Tilluft 1200 rpm/min
frånluft 1400 rpm/min
uteluft -25 enl termometer på väggen.
uteluft -21 enl givare i aggregat
tilluft +19 (på andra sidan växlare)
frånluft +22 (jag har eldat i kaminen) normalt ca 20 grader
avluft -3
89% verkningsgrad
frånluft 1400 rpm/min
uteluft -25 enl termometer på väggen.
uteluft -21 enl givare i aggregat
tilluft +19 (på andra sidan växlare)