Hej!

Har sett att det finns väldigt kunniga (anställda?) personer som kan Husqvarna och Electrolux Kyl och Frys. Så jag tänkte slänga ut en fråga till Electroluxarn eller nån annan kunnig.

För ett år sedan skickade jag av en kyl och en frys för att frysen pajja. Dom var från 2007. Blev lite sne eftersom dom inte var så gamla.
Så då köpte jag en begagnad uppsättning som var från 2011 men enl ägarn bara varit använt totalt ca2år och sedan stått på ett lager av olika anledningar som är för långt att förklara, och jag har själ att tro henne.

Och nu händer det igen, inte samma fel men skiten (frysen) pajjar igen.

Nu är det ett väldigt sporadiskt fel. Den går upp i temp ibland såpass att det mesta i frysen tinar. Det har hänt ca 6 ggr under hösten. Ett tag trodde vi att det var vår 2-åring som trampat upp dörren. Men vi har aldrig hört något larm för att dörren varit öppen för länge. Och det larmet fungerar, det har jag testat. Nu har jag skruvat bort pedalen för att vara säker på att hon inte lika lätt får upp dörren iaf, och det har hänt 2ggr ändå med ca 2 veckors mellanrum.

Jag har provat att frostat av frysen mer än ett dygn ifall det skulle sitta nån is på nån givare eller så. men det hände ändå. Sätter jag på actionfreeze så blir den kall igen och glassen blir som en isbana i sin bytta igen ;). Så det känns ju inte som nåt fel på själva kylningen då den går flera veckor emellan felen? Är det styrkort, relä eller vad?
Det är ingen frost på nånting i taket/rören högst upp eller på sidor eller baksidan/insidan. Det är bra ventilation brevid, bakom och över skåpet och det står i ett helt vanligt kök i en helt vanlig villa.

Har bokat Electrolux-service, men dom kan inte komma på över 3 veckor (vilket man kan förstå när det är sån jävla skit dom tillverkar ) så tänkte höra om det var nåt känt fel man kan lösa själv eller om det bara är att kasta skiten igen?. Är bra på att löda på kretskort och byta komponenter om det skulle vara nåt sånt, även lite elkunnig.

Tacksam för hjälp om det finnes:rolleyes:

Frysen:
PNC 927150220
Snr 13040016

Mvh
Spirit78

A
Electrolux äger inte Electroluxservice utan det är franchisetagare. däremot har Electrolux kravet på dessa att när det gäller mat dvs kyl frys spis skall de senast vara på plats dagen efter för att åtgärda och då skall även alla tänkbara reservdelar medföras så att det även blir åtgärdat. klaga hos Electrolux.

vad som händer i ditt fall är ju omöjligt att gissa.

Tänkbara är att dina egna avfrostningar är för korta vilket medför att de automatiska avfrostningarna inte fungerar.
ev har du avbrott i avfrostningselementet, eller trög fläkt.
Kretskort låter inte jättesannolikt men inte heller uteslutet.
har du brutit strömmen helt till skåpet under avfrostningen? annars gör det! och avfrosta i minst 48h med dörren öppen och i uppvärmd lokal.

electroluxaren skrev:
Electrolux äger inte Electroluxservice utan det är franchisetagare. däremot har Electrolux kravet på dessa att när det gäller mat dvs kyl frys spis skall de senast vara på plats dagen efter för att åtgärda och då skall även alla tänkbara reservdelar medföras så att det även blir åtgärdat. klaga hos Electrolux.

vad som händer i ditt fall är ju omöjligt att gissa.

Tänkbara är att dina egna avfrostningar är för korta vilket medför att de automatiska avfrostningarna inte fungerar.
ev har du avbrott i avfrostningselementet, eller trög fläkt.
Kretskort låter inte jättesannolikt men inte heller uteslutet.
har du brutit strömmen helt till skåpet under avfrostningen? annars gör det! och avfrosta i minst 48h med dörren öppen och i uppvärmd lokal.
Hej och tack för väldigt snabbt svar :) All credd till dig som har lust att svara på alla frågor(y)

Ja vi avfrostade med kontakten ur och iof i kanske 30h, med dörren öppen och en bakskål med 5-6 liter varmvatten i. Kan ju prova att göra det en gång till lite längre.

Avbrott i avrostningselementet, är det krångligt att komma åt att mäta?

Jag tycker att kompressorn går väldigt sällan, det skulle väl kunna ha att göra nåt med att det är nån iskloss kring nån givare?
Isåfall skulle man ju vilja hävda produktfel på skåpet, men det borde ju inträffat tidigare om det hade varit så? Och garantin är ju då ute ändå, även om det finns nåt som heter goodwill ;)
Det är ju inte acceptabelt att 2 frysar i den prisklassen går sönder på så kort tid?

Jag har som sagt haft mailkorrespondens med dom, och det heter ju så fint att "vi strävar hela tiden på att förbättra kvaliteten och tycker vi gör väldigt br..............bla bla bla i varje svar man får. När man vet att det enbart förfinas för att hålla så nära garantitiden som möjligt och lite till som alla andra. Hade dom snackat sanning så hade grejjerna hållit längre än dom gjorde förr, typ 30+ år?

Angående servicebolag så är dom ju bokade via Electroflux hemsida och det fanns inga tidigare tider än 3 veckor bort? Kan man boka på annat sätt menar du?

All heder till dig

Mvh
Spirit78

A
när du avfrostade kom det ut något vatten på baksidan i skålen på kompressorn?
avfrostningselementet går lätt att mäta efter man tagit bort alla plåtarna i ryggen
då ser man kontaktstyckena uppe till vänster.

boka service besök kan man göra per telefon via Electrolux eller till närmaste servicetagare direkt.

frost/is på givare kan du avfärda helt.
tempgivaren sitter i framkant bakom gallret uppe till vänster i luften.
avfrostningsgivaren sitter i förångaren och alltid i is utom vid avfrostning.

hänger dörren rakt? tar inte i någonstans eller kärvar? hör du fläkten inne i skåpet?

och inte minst dina uppgifter på PNC och typ härrör till en kyl!!!

• Gilla
Spirit78
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
när du avfrostade kom det ut något vatten på baksidan i skålen på kompressorn?
avfrostningselementet går lätt att mäta efter man tagit bort alla plåtarna i ryggen
då ser man kontaktstyckena uppe till vänster.

boka service besök kan man göra per telefon via Electrolux eller till närmaste servicetagare direkt.

frost/is på givare kan du avfärda helt.
tempgivaren sitter i framkant bakom gallret uppe till vänster i luften.
avfrostningsgivaren sitter i förångaren och alltid i is utom vid avfrostning.

hänger dörren rakt? tar inte i någonstans eller kärvar? hör du fläkten inne i skåpet?

och inte minst dina uppgifter på PNC och typ härrör till en kyl!!!
Om det kom vatten i bakkant kollade jag aldrig. Men inne i frysen var det ingenting överhuvudtaget. som rann ner. Den var ju i princip upptinad redan.
Fläkten hör jag att den den stannar när jag öppnar dörren och startar när jag stänger. Gjorde det ett par ggr men dörren lite på glänt, så att det inte stängde helt utan bara såpass att lampan slockna/tändes. Det var klockrent, Nu är frysen kall som den ska och det har bildats lite frost högst upp bland flänsarna, ser givaren där också.
Tänkte på det med trög fläkt, om den skulle stå still, gör det att nån givare tycker att det är tillräckligt kallt, så kompressorn går mer sällan för att kylan inte dras runt? Så det är därför jag tycker att kompressorn går sällan, och därför blir det inte tillräckligt kallt i hela skåpet? Har jag förstått rätt då?Nu tycker jag ju att det är typ lika varmt överallt när den är tinad? Det kan ju vara så att jag tvingade igång fläkten genom att öppna/stänga dörren, hade lite svårt att höra med två skrikungar brevid, får höra fler ggr under kvällen.
Dörren sitter spikrak och det har aldrig varit några tendenser till at vara nån frostbildning eller likande på listerna.
Skulle ju kunna vara en kombination av kass värmeslinga och trög fläkt också då?
Är det lätt att komma åt fläkten och var köper man smörja som tål kyla?

PNC: 922644325
Snr: 12960006
Modell: QT3520W

Måste vart fel kort jag kollade på i teflonen från när jag skulle be dom skicka manualer ;)

Tack igen :)

//Spirit78

Redigerat:
Jättesvårt fel, en teknikers mardröm :) Hur länge kan skåpet fungera innan det börjar gå upp i temp?

Ionte skrev:
Jättesvårt fel, en teknikers mardröm :) Hur länge kan skåpet fungera innan det börjar gå upp i temp?
Ohh typ flera veckor, vad jag vet. Det är det som vi inte vet riktigt. Den kanske pendlar mycket utan att vi vet om det. Men helt plötsligt så är i princip allt upptinat. Sen kör jag en "actionfreeze" och så är det bra ett tag...ett par veckor kanske

A
Har du frost på slingorna i framkant är det ju inte för lite gas i frågan är om den är ren.
Jag hade nog i det här läget kollat på kretskortet om man ser något onormalt eller bara bytt det direkt.

Har bytt några fläktar på dom här skåpen, men eftersom den kan fungera i flera veckor så är jag tveksam. Håller med electroluxaren, jag hade bytt elektronik och givare.

Ionte skrev:
Har bytt några fläktar på dom här skåpen, men eftersom den kan fungera i flera veckor så är jag tveksam. Håller med electroluxaren, jag hade bytt elektronik och givare.
Vet du kostnad på det?

Ionte skrev:
Kollade igår kväll, och då startade inte fläkten när jag öppnade och stängde dörren ett flertal ggr. Tillslut gjorde den det. Men det verkade som om den var i nån form av avfrostningsläge eller nåt, för det var kondens/blött på insidan dörren och på lådorna, även frosten var helt borta på kylflänsarna i överkant. Samma nu på morgonen. ( Lampan hängde med hela tiden på öppna/stäng tända/släcka. Så frågan är om det är för lite gas i ändå? Eller styrkortet då? Men om det skulle vara för lite gas, då skulle väl kompressorn gå hela tiden?

//Spirit78

A
Så länge det finns ett kylbehov går kompressorn den kan stanna om den blir överhettad.
Fläkten stannar under avfrostning.
Det är dubbla kretskort du behöver troligen byta båda. Jag hade däremot väntat med givare då dessa (åtminstone avfrostningsgivaren pyssliga att byta

• Gilla
Ionte
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Så länge det finns ett kylbehov går kompressorn den kan stanna om den blir överhettad.
Fläkten stannar under avfrostning.
Det är dubbla kretskort du behöver troligen byta båda. Jag hade däremot väntat med givare då dessa (åtminstone avfrostningsgivaren pyssliga att byta
.
Off topic
Varför finns ingen svaraknapp när man är inloggad? Funkar bara i mobilen? Är tvungen att logga ut, leta upp tråden och sedan trycka svara, och sen logga in? Svara-knappen fnns helt enkelt inte förrän jag loggat ur? Kör Chrome

Är det vanligt med kretskortsfel? Och antar att det är hemförsäkringen som gäller då? Är det värt att byta, då det känns som om när det är bytt, tar det 1 år så går kompressorn, eller nåt annat:(

Jag tycker egentligen att Försäkringsbolagen borde tröttna på att ersätta denna typen av fel och sätta press på Tillverkarna eller leverantörerna i Sverige. En lista på tillverkare vars produkter som blivit sämre med åren eller så att säga kräver reparationer ofta. Köper man det fabrikatet får man ingen ersättning från bolaget eller som minst höjd premie.
Hade det vart så här kass i min branch, hade vi inte haft nån verksamhet. Men kyl frys är ett måste att ha. Bara köpa Miele eller Liebherr nåt annat nästa gång?

//Spirit78

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.