Hej
Så här ser den ut. image.jpeg

Märk väl att det inte är min primära värmekälla. Jag har vattenburet värmesystem med värmepump. /LOB
 
Avrapportering angående täljstenens ackumulerande effekt. Efter knappt 8 Tim sedan senaste vedinlägget hade temperaturen sjunkit från 90 grader till knappt 37 grader. Notera dock att rummet där kaminen står är uppvärmt av två element. Så ganska hyfsad värmelagrande ändå. Det bästa vore väl om man kunde klä kaminen I tomater för alla som ätit en varm macka vet ju hur bra tomater är på att lagra värme:D
/LOB
 
Redigerat:
  • Gilla
braneby och 4 till
  • Laddar…
Stora spisar lagrar inte bara mycket värme, de har också en stor värmeavgivande yta, så även när de börjar svalna är ytan så pass stor att de värmer upp ett rum. Finns en orsak till att radiatorer brukar vara veckade och inte platta.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
För att få lite perspektiv. Enligt wikipedia har täljsten en specifik värmekapacitet på 0,8 kj/kgK. https://sv.wikipedia.org/wiki/Täljsten. Om kaminen innehåller 200 kg täljsten som värmts upp till 90ºC (alltså 70º över rumstemp) så blir den lagrade energin: 0,8*200*70 = 11200 kJ vilket är detsamma som 3,1 kWh. Som tumregel kan man säga att en m³ travad ved innehåller 1000 kWh. En vedkorg innehåller då ungefär 40 kWh. Det finns många felkällor i denna överslagsberäkning, men det går ändå att dra en del slutsatser. Den energi som lagras i täljstenen på en lätt täljstenskamin är inte helt försumbar, men den räcker inte långt för varmhållning.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Kastar in en dum fråga eftersom tråden är rätt levande, hoppas ingen tar illa upp.

Men vad är egentligen en murspis och hur skiljer de sig från en kakelugn eller kamin för den delen med. Kommit fram till att de är lättare men ska de ses som något mitt mellan kakelugn och kamin eller är funktionaliteten helt annan?

Försökt googla mig fram till något vettigt svar men blir inte riktigt klok.

Tack på förhand!
 
Murspis, som det låter en "spis" som är murad, alltså en värmekälla, ex en insats, klädd med murat hölje.
Kakelugn, en "murspis" murad med tegel och lera, klädd med kakel, alltså en murspis med ett extra yttre hölje.
Kamin, orkar jag inte gå in på, det är ofta en mindre värmekälla, lättare alltså, som är tillverkad av plåt,gjutjärn eller en annan metall som sedan kan kläs in med tex täljsten, som värmebuffert men mest estetiskt.
Lite kort!
 
En murspis är egentligen en fattigmans kakelugn. De är uppbyggda på samma sätt enligt samma princip och med samma material. Murspisen har inget kakel och är oftast rektangulära och därför enklare att bygga än runda kakelugnar. Istället för kakel putsar man murspisen.

Läste du inte det jag länkade till?

Inuti murspisen är det uppmurat med eldfast tegel i flera kanaler. ro?rspis1.jpg
 
Hej,

Jo, fast länken gick till måttbeskrivning och inte så mycket mer, men nu letade jag tillbaka och där går de ju igenom hur de gjort. Kopplade dock inte att rörspis = murspis eftersom, som jag misstänker framgått, jag vet inte ett skit om sånt här.

Så jag får väl bränna iväg några sista frågor då och sen ge alla semester =)

Murspisar som t.ex. denna http://eldabutiken.se/produkter/jotul-fs-91/ muras de på plats eller levereras de färdiga så att säga?

Är principen med skorsten exakt den samma, i.e. premodul-varianter fungerar på samma sätt?

Eftersom vikten typ är jämförbar med vissa kaminer är värmelagringsförmågan då ungefär densamma eller gör konstruktionen och materialen att den håller värmen bättre helt enkelt?

Jag försöker ju såklart hitta någon kompromiss här mellan kamin och kakelugn att sälja in hos reste nav familjen om det inte framgått. Sen tyckte jag ju att flera va de murspisar jag såg var riktigt snygga, fattigmans kakelugn till trots!
 
Den är färdig och monteras på plats
 
  • Gilla
klasses
  • Laddar…
Ja, ursäkta. Det korrekta uttrycket är faktiskt rörspis, och inte murspis. Alltså rörspis = fattigmans kakelugn.

Så läste du länken till Att mura en rörspis så har du fått en ganska bra idé. Även om de använder sand som värmelagring och flexirör som rökkanal. Här får du lite mer info: http://www.isander.se/Rorspiskurser/Kurs-i-uppsattning-av-roerspiesar.html
 
Rent ekonomiskt är nog en rörspis det bästa alternativet. Materialet kostar 10-15.000kr och du behöver en kakelugnsmakare/spismurare i ett par tre dagar.
 
Känns lite osm jag kapat den här tråden nu, men känns onödigt att dra igång en ny.

Men rörande det ekonomiska, vilka installerar t.ex. kaminer och skorstenar som inte är typ Elda-butikerna? Såg att de skulle ha 16 000 ex ROT och när jag sprang på en installatör för någon vecka sen sa han att det tog en man en dag att installera så det är ju jävligt bra betalt minst sagt.

Så kan man köpa in grejer och låta någon installera det? Man bör väl kunna men det kanske blir lika dyrt det vad vet jag?
 
klasses skrev:
Känns lite osm jag kapat den här tråden nu, men känns onödigt att dra igång en ny.

Men rörande det ekonomiska, vilka installerar t.ex. kaminer och skorstenar som inte är typ Elda-butikerna? Såg att de skulle ha 16 000 ex ROT och när jag sprang på en installatör för någon vecka sen sa han att det tog en man en dag att installera så det är ju jävligt bra betalt minst sagt.

Så kan man köpa in grejer och låta någon installera det? Man bör väl kunna men det kanske blir lika dyrt det vad vet jag?
när jag väl köper en kamin, som kommer jag att montera den själv. Det verkar inte vara avancerat, då min skorsten, är inte godkänd enligt sotare, så jag tänker sätta i rör i den befintliga, borra ett håll, för anslutingen, sedan ska man "isolera" röret, ta dig sotaren för att bes,... klar.

https://www.soliduct.se/installation-insatsror/i-36.htm
 
Jag har inget befintligt så jag är nog i behov av hjälp. Inte bara för den sakens skull men kan en snickare eller någon annan göra det för halva priset känns ju det vettigt men jag vet inte om de tar ett sånt jobb.
 
L lob skrev:
Hej
Så här ser den ut. [bild]

Märk väl att det inte är min primära värmekälla. Jag har vattenburet värmesystem med värmepump. /LOB
Har ni monterat detta ? Är ni nöjd ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.