Är det någon som har koll på vad det är för typ av styrsignaler mellan elektroniken och låshuset/låskistan i Doormanlåsen? Är det en krypterad kommunikation eller endast logiska signaler för att öppna eller dra i solonoider?
 
Jag har precis börjat sätta mig in i detta inför ett stundande husbygge och har nu fått klart för mig att Yale Doorman v. 2 nyligen (2015) blev godkänt av Svenska Stöldskyddsföreningen (SSF) men detta godkännande endast är under förutsättning att låset används i ett särskilt läge - se svar från SSF:

"Ja, som elektromekaniskt lås är det bara Yale Doorman som är godkänt, och då endast om låset är i bortasäkrat läge med advanced mode, kodblockering och automatisk låsning aktiverat så att bara nyckelbricka kan användas för att öppna dörren."

Försäkringsbolagen kopplar ju normalt sina godkända lås (för vissa lösöresbelopp - i vart fall så Länsförsäkringar gör) till vad SSF godkänner och detta innebär att låset är ett EJ godkänt lås om det inte används enl. ovan - vilket gör att stora delar av fördelarna med låset försvinner. Sen ska ju sägas att det endast har någon betydelse att låset vid skadetillfället ev. inte används i godkänt läge om detta har haft någon inverkan på skadans storlek (tex. att inbrottstjuven på något sätt lyckats öppna låset utifrån/inifrån och detta kan anses bero på att det inte är låst enl. SSF:s krav) och detta gör ju att risken att få en nedsatt ersättning är en ganska teoretisk risk, men ändå möjlig.

Någon som har några tankar/kommentarer kring detta? :)
 
Torkil skrev:
Se svar från SSF:

"Ja, som elektromekaniskt lås är det bara Yale Doorman som är godkänt, och då endast om låset är i bortasäkrat läge med advanced mode, kodblockering och automatisk låsning aktiverat så att bara nyckelbricka kan användas för att öppna dörren."

Försäkringsbolagen kopplar ju normalt sina godkända lås (för vissa lösöresbelopp - i vart fall så Länsförsäkringar gör) till vad SSF godkänner och detta innebär att låset är ett EJ godkänt lås om det inte används enl. ovan - vilket gör att stora delar av fördelarna med låset försvinner. Sen ska ju sägas att det endast har någon betydelse att låset vid skadetillfället ev. inte används i godkänt läge om detta har haft någon inverkan på skadans storlek (tex. att inbrottstjuven på något sätt lyckats öppna låset utifrån/inifrån och detta kan anses bero på att det inte är låst enl. SSF:s krav)
Utan att jag satt mig in i SSFs rapport så bör enda anledningen för att man skall behöva ha bortasäkringen inkopplad vara för att komma åt kodblockeringen.

Att tjuven skall kunna låsa upp låset inifrån kan ju inte spela någon roll eftersom sedvanliga lås har ett liknande vred på insidan.

Som du skriver så försvinner ju det praktiska med låset om man ändå måste springa runt med en nyckeltag.

Låset hamnar således i en kategori som inte är för den nervöse utan för folk som värderar en praktisk och bekväm vardag.

Tråkigt. För att berättiga låset så kan den positive också påtala, som tidigare nämnds (tror jag) att det är få inbrott som inträffar via huvudingången.
 
  • Gilla
Torkil
  • Laddar…
D
Jag ville absolut inte använda låset på det sätt som SSF krävde så jag hörde mig för med de två hemförsäkringsbolag som är berörda här hemma. Länsförsäkringar krävde SSF-godkänt lås för lösöre över ett visst belopp medan Folksam inte hade några sådana låskrav. Så sänkte lösöret hos LF med ca 20,000:- och kom under gränsen för låskravet.
 
RobertML skrev:
Utan att jag satt mig in i SSFs rapport så bör enda anledningen för att man skall behöva ha bortasäkringen inkopplad vara för att komma åt kodblockeringen.

Att tjuven skall kunna låsa upp låset inifrån kan ju inte spela någon roll eftersom sedvanliga lås har ett liknande vred på insidan.

Som du skriver så försvinner ju det praktiska med låset om man ändå måste springa runt med en nyckeltag.

Låset hamnar således i en kategori som inte är för den nervöse utan för folk som värderar en praktisk och bekväm vardag.

Tråkigt. För att berättiga låset så kan den positive också påtala, som tidigare nämnds (tror jag) att det är få inbrott som inträffar via huvudingången.
Blockeringen av vred på insidan har med godkännande att göra för att tjuven inte ska kunna gå ut genom dörren.
Precis som ett vanligt godkänt lås t.ex assa 2000 endast uppfyller kraven när vredet är bortkopplat.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
123abc skrev:
Blockeringen av vred på insidan har med godkännande att göra för att tjuven inte ska kunna gå ut genom dörren.
Precis som ett vanligt godkänt lås t.ex assa 2000 endast uppfyller kraven när vredet är bortkopplat.
Det här tror jag inte många vet, att vredet måste vara bortkopplat för att låset skall uppfylla kraven.

Här får man lära sig något nytt.
(som vanligt i det här forumet. 👍😉)
 
D
RobertML skrev:
Det här tror jag inte många vet, att vredet måste vara bortkopplat för att låset skall uppfylla kraven.
Det trodde jag de flesta visste att man måste dra knappen på sidan av dörren för att låsa dörren när ingen är hemma?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Det trodde jag de flesta visste att man måste dra knappen på sidan av dörren för att låsa dörren när ingen är hemma?
Jag antar att du menar knappen på låsets fasad, alltså på sidan där regeln går in i karmen.

Rätta mig om jag har fel, menar ni att man måste ställa om låset på detta sätt varje gång man går hemifrån för att låset skall uppfylla kraven?
 
När jag skaffade mitt lås så var LF:s krav bara att dörren skulle vara låst, sen med vilket lås hade de inga synpunkter på.
Vid större lösöre har de säkert krav på låsklass men då de flesta har fönster utan lås, altandörrar mot baksidan med nyckel i låset osv osv så tror jag det minsta man skall bekymra sig för är låset i ytterdörren.
Ytterdörren brukar vara tjuvarnas allra sista alternativ och för att det skall äventyra försäkringen så måste de brutit upp just det låset och dessutom komma en besiktningsman som undersöker det uppbrutna/förstörda låset för att konstatera att det inte är korrekt inställt..... Undrar om någon blivit nekad ersättning pga att bortasäkringen inte varit aktiverad vare sig det är nyckel eller digitalt då troligtvis ingen använder det till vardags?
 
Earplugged skrev:
Undrar om någon blivit nekad ersättning pga att bortasäkringen inte varit aktiverad vare sig det är nyckel eller digitalt då troligtvis ingen använder det till vardags?
Bra fråga, beror nog på handläggaren vid försäkringsbolaget. Intressant inlägg, Earplugged!
 
Det där med bortalåsningen försökte jag utröna med Trygg Hansa respektive If för några månader sedan. Trygg Hansa menade att de skiter i allt vad godkända lås heter så länge det är låst. Inga krav på bortasäkringar och skit, inte ens om ett inbrott sker genom just ytterdörren.

If "kräver" godkänd låsenhet men när jag explicit frågade om bortalåsningen så kröp det fram att det inte alls behövdes. Utan att babbla mer med dem antog jag att en konventionell godkänd låsenhet är det utan att bortasäkringen måste vara tillkopplad.

Ovanstående gällde för normal villaförsäkring utan några orimliga lösöresummor.
 
  • Gilla
RobertML
  • Laddar…
Angående nekad ersättning så kan försäkringsbolagen neka ersättning om du inte uppfyller din del av avtalet alltså den låsning som krävs om det finns krav på det.
I verkligheten så är det ovanligt att som privatperson totalt nekas ersättning men jag har vid ett antal gånger haft kunder som berättat om kraftiga avdrag på ersättningen ibland 70% t.ex 70% på ersättning 130000kr svider en hel del.
Det vanligaste i dessa fall är att tjuven öppnat dörren inifrån och burit ut det han vill ha med sig fast han har gått in genom ett annat ställe.
Det är ovanligt och beror helt på var du bor och vilken skadereglerare du har på försäkringsbolaget.
Tänk även på att en säljare och en skadereglerare i regel är olika personer och det som inte finns skriftligen i försäkringsbrevet inte är giltigt.
Läs försäkringsbrevet ni har samt den lilla boken som ofta finns med där det står mer om vad som gäller för det är detta skadehanteraren hänvisar till men kom även ihåg att var försäkring är ett eget avtal och att du och din granne kan ha helt olika krav även fast ni har samma försäkringsbolag.
Olika orter har olika regler och krav liksom olika försäkringsbolag det kanske inte ens finns något krav på godkänd låsning för er.

Detta är OT i denna tråden så vill ni diskutera denna frågan mer så är det bättre att öppna en ny tråd för det.
 
Jejjk skrev:
Hur mycket har ni varit tvungna att justera slutblecket eller dörren när ni monterat era doorman?
Jag har två lås som sitter på nya dörrar.

Med "gamla" låset så stängdes dörren lätt och smidigt, som det ska vara.
Men när jag monterar doorman så måste jag trycka in dörren hårt för att haken skall åka ut så att dörren stängs. Jag måste trycka till ändå hårdare om jag ska kunna låsa dörren. Har justerat låsblecket lite invändigt och blev lite bättre, men jag vill även att dörren ska sluta väldigt tätt mot tätningslisten på karmen.

Jag kan inte heller bara skjuta igen dörren så att den skall stängas(om man har bråttom), jag måste trycka in dörren liksom.

Tack på förhand
Vi har precis samma bekymmer. Måste trycka igen dörren riktigt ordentligt för att haken ska åka ut. Är också intresserad av att höra möjliga lösningar på det problemet.
 
RobertML skrev:
Utan att jag satt mig in i SSFs rapport så bör enda anledningen för att man skall behöva ha bortasäkringen inkopplad vara för att komma åt kodblockeringen.

Att tjuven skall kunna låsa upp låset inifrån kan ju inte spela någon roll eftersom sedvanliga lås har ett liknande vred på insidan.

Som du skriver så försvinner ju det praktiska med låset om man ändå måste springa runt med en nyckeltag.

Låset hamnar således i en kategori som inte är för den nervöse utan för folk som värderar en praktisk och bekväm vardag.

Tråkigt. För att berättiga låset så kan den positive också påtala, som tidigare nämnds (tror jag) att det är få inbrott som inträffar via huvudingången.
Det har du alldeles rätt i att det är få inbrott som sker genom ytterdörren, men däremot så är det inte ovanligt att tjuven bär ut dina saker genom ytterdörren om du inte har bortasäkrat läge.
Varför köper man ett dyrt lås med bortasäkrat läge om man inte använder det???
Vill du styra ditt lås med en mobil finns många andra betydligt billigare lösningar!
 
  • Gilla
Torkil
  • Laddar…
Hej nissenhj,

Har du något bra alternativ till Yale Doorman v. 2 att föreslå (och som finns på den svenska marknaden) så är jag väldigt nyfiken att höra!

/Fredrik
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.