DIY_freak skrev:
Tolkar jag det rätt att det går en spole eller något precis utanför Yale Doorman loggan? Så klipper man lte utanför den är man säker?
Ja på längden kan man nog klippa jäms med loggan men på bredden strax utanför, sen vet jag inte vad som skulle hända om man kapade den rakt av, om det blir svagare signal eller om den helt slutar fungera, nästa bricka som höljet ger upp på får nog bli försöksobjekt.. :)
 
Blev en beställning av YALE:cool: kund einte låta bli nu när dom är på rea
 
D
trojlee skrev:
Blev en beställning av YALE:cool: kund einte låta bli nu när dom är på rea
Var är de på rea??? Jag vill kanske ha en till...
 
Bauhaus har dom för 2700:- just nu
 
D
trojlee skrev:
Bauhaus har dom för 2700:- just nu
OK, jag har för mig att jag köpte mitt för runt 2,300 något. Köpte på Hornbach när Baushaus hade sänkt pris så fick jag Bauhaus pris -10% på Hornbachs prisgaranti.
 
D
Earplugged skrev:
Ja på längden kan man nog klippa jäms med loggan men på bredden strax utanför, sen vet jag inte vad som skulle hända om man kapade den rakt av, om det blir svagare signal eller om den helt slutar fungera, nästa bricka som höljet ger upp på får nog bli försöksobjekt.. :)
Spolen är väl för att ge nyckeln ström, så tror inte det fungerar alls om man klipper den. Har klippt min bricka ganska rejält nu, men är inte hemma så kan inte prova om den funkar fortfarande... Om det funkar så laddar jag upp en bild senare...
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Har ni andra valt att aktivera blockering av användarkoder?

Sen undrar jag om det går att låsa med brickan istället för att trycka *? Är rädd att man en vacker dag skulle glömma nyckeln inne när man låser utifrån.
 
D
Jag provade min klippta bricka, men de fungerade inte alls längre. Jag hade nog råkat klippa lite i ytterkanten på spolen. Misstänker att det är många tunna ledningar som går runt runt, så när man klipper i ytterkanten så klipper man av spolen. Så när man klippet så får man vara noga aty inte komma åt kretsen alls.
 
Detta lås ser ju intressant ut! Precis fått tillträde till ett hus och insett att det är lite blandade nycklar samt att plastnyckeln till D12-låset inte är med, den kanske går att få från säljaren, men mer avgörande är kanske att det trots att det är ett patenterat system osv. inte finns förteckningar på hur många nycklar som tagits ut, hade hoppats att det skulle funnits något register över det.

Totalt är det 3 dörrar, en garage en huuvddörr en altandörr och en bod-dörr, altanen har enbart lås invändigt så inte så mycket bekymmer, boden kan nog få vara med nyckel. Dock vore det ju skönt med nyckellöst i övrigt. Som jag sett tidigare i tråden verkar det saknas Z-wave-moduler för svenska varianten? Någon som hört något nytt kring detta?

V-boxen verkar ju acceptabel men känns lite väl inlåst. T-ex. synd att den inte kommunicerar med en fjärrkontroll, t.ex. larmfjärren (Om man nu inte väljer att helt koppla sig mot verisures lösning)

Är det någon som sniffat pinnarna på modulerna? Vad jag kunnat se på bilder är det ju enbart fyra pinnar varav jag förväntar mig två är strömförsörjning? Är det så simpelt att den kör I[SUP]2[/SUP]C eller liknande? Eller ligger det med någon kryptering i protokollet? Tycker ju dock inte det skulle behövas där utan isf. först på kommunikationen. Vilken radiostandard använder V-box mini förresten, någon som vet?

Risken om man försöker sig på något själv är väl dock att man aldrig får till något som är smidigt och bra nog. utan ställer till mer besvär än det är till nytta.

Är det Yale doorman som gäller eller finns det andra alternativ?

Det kostar ju en del att byta, men samtidigt kostar det ju en del även att "bara" byta cylindrar runt om. (i och för sig totalt bara fem) Men det vore ju skönt att slippa fysiska nycklar... Tjejen lät dock relativt skeptisk, men det är nog en förhandlingsfråga..
 
ang byta cylindrar så går det ofta att "programmera om" cylindrar och byta nycklar - kostar också lite men inte lika mycket som nya cylindrar.

jag har yale låset på huvuddörren - på garaget och övriga dörrar har jag nycklar - fungerar bra för mig - går nästan alltid in via huvuddörren och ibland ut genom de andra dörrarna - mycket skönt att slippa nycklar normalt.

det går ju alltid att sätta in ytterligare ett doormanlås senare om man vill
 
JFrisk skrev:
V-boxen verkar ju acceptabel men känns lite väl inlåst. T-ex. synd att den inte kommunicerar med en fjärrkontroll, t.ex. larmfjärren (Om man nu inte väljer att helt koppla sig mot verisures lösning)


Det kostar ju en del att byta, men samtidigt kostar det ju en del även att "bara" byta cylindrar runt om. (i och för sig totalt bara fem) Men det vore ju skönt att slippa fysiska nycklar... Tjejen lät dock relativt skeptisk, men det är nog en förhandlingsfråga..
Angående Verisure osv så tycker jag låset fungerar utmärkt utan någon koppling alls då det är så smidigt att slå koden och jag har hittills inte känt något behov att styra låset externt, jag köpte tex fjärrkontroll men den har sedan inköpet blivit liggande.... Så testa först innan du lägger pengar på extra utrustning.

Jag hade också en skeptisk tjej (all teknik jag köper är inte alltid lättanvänd eller uppskattad.. :) ) men efter att ha bytt på en dörr tog det inte lång tid innan hon krävde byte av resterande lås, så byt på en av dörrarna hon brukar använda så löser sig säkert resten...
 
jag har internetkoppling och tycker det är bra.

jag har på autolås så att låset låser automatiskt. Om man inte tryckt igen dörren riktigt så får jag ett mail direkt att dörren är olåst.

jag har också släppt in personer i huset när jag varit någon annanstans - vilket är smidigt.
 
Gav min flickvän ett Yale Doorman i födelsedagspresent förra året. Hon håller på med airbnb så det är det självklara valet. Har fungerat perfekt. Inget behov att låna ut nycklar längre. Inte heller att jag skall behöva åka till hennes lägenhet och släppa in folk när hon av ngn anledning är upptagen. Väljer koder till gästerna beroende på var de är för folk. Canae till Italienare och 080414 till sjömän.
Med vänlig hälsning / Findus
 
Möjligt att det går programmera om cylindrarna, dock är det olika typer på olika dörrar och några lås som känns ganska slitna. Sen är det ju också lite kul med ny teknik. Altandörren har enbart lås innifrån, så vore i så fall bara aktuellt med yale-lås på entré och garage. Kanske som Earplugged skriver så är väl kanske inte Internet-koppling ett omdelbart behov utan kanske något man i så fall kan vänta med. Känns lite dumt att lägga pengarna på det gamla om man i förlängningen ändå kommer på att man vill ha något annat system.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Apropå skeptisk tjej/flickvän så har min fru en synpunkt på Yale Doorman och det är att handtaget/trycket är så fult.
Är det någon som har bytt detta eller har en gissning om det är möjligt eller inte?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.