3 155 läst · 3 svar
3k läst
3 svar
Qubino dimmer, LED-lampa blinkar
Har ett par "Qubino flush dimmer" till vilka jag har kopplat LED-glödlampor. Ibland (kanske en eller ett par gånger om dagen) kan dessa lampor få spel och börja blinka (ganska högintensivt) under en kortare period. Detta även om dimmer-värdet är satt till max.
Är det någon som sett samma sak?
Vad kan det bero på? Qubinon? Spänningsfall och grejor? LED-lampan? Antar man inte hade sett det på samma sätt om man haft en traditionell glödlampa.
Är det någon som sett samma sak?
Vad kan det bero på? Qubinon? Spänningsfall och grejor? LED-lampan? Antar man inte hade sett det på samma sätt om man haft en traditionell glödlampa.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 350 inlägg
Jag vet inte vad en "Qubino flush dimmer" är för något tekniskt sett, dimmers, drivdon och LED finns i en mängd varianter. Symptomet du har brukar tyda på att drivdonet tycker att belastningen är fel, antingen för hög eller för låg.
Qubino flush dimmer är en Z-wave-styrd dimmer, (http://qubino.com/products/flush-dimmer/)
Var i kontakt med Qubinos support som menade att de hade ett liknande problem för vissa modeller som inte kände av om det var 50/60 Hz korrekt. Dock hade jag inte en av dessa.
De menar att jag förmodligen har ett "noisy network". Vad menas med detta, hur går man vidare med det?
Var i kontakt med Qubinos support som menade att de hade ett liknande problem för vissa modeller som inte kände av om det var 50/60 Hz korrekt. Dock hade jag inte en av dessa.
De menar att jag förmodligen har ett "noisy network". Vad menas med detta, hur går man vidare med det?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 350 inlägg
Du har nog bättre chans till bra svar i hemautomationsforumdelen. Jag kan bara gissa på att det är någon slags störning de avser. Om störningen är luftburen så har du alltså någon apparat som sänder av/på på de frekvenser som används här, inte sannolikt. Mer sannolikt då att du har en zwavesändare som löper amok.
- Har du flera mottagare? Skulle det vara en allmän luftburen störning borde i så fall fler mottagare bli störda.
- De kan fortfarande vara känsliga på lasten, prova att sätta i en glödlampa i en av armaturerna om det går.
- Försök hitta ett sätt att avbryta blinkningarna, det kan ge ledtrådar till varifrån störningen kommer.
- De oanvända S-ingångarna kanske behöver nollas (kopplas mot N)?
- Kanske helt enkelt glappkontakt någonstans, inspektera.
- Har du flera mottagare? Skulle det vara en allmän luftburen störning borde i så fall fler mottagare bli störda.
- De kan fortfarande vara känsliga på lasten, prova att sätta i en glödlampa i en av armaturerna om det går.
- Försök hitta ett sätt att avbryta blinkningarna, det kan ge ledtrådar till varifrån störningen kommer.
- De oanvända S-ingångarna kanske behöver nollas (kopplas mot N)?
- Kanske helt enkelt glappkontakt någonstans, inspektera.