Hej
Köpte ett nytt köksbord på Mio för ett par månader sedan.
Upptäcker nu att det börjat bli väldigt fult och grovt... skivan känns ojämn när man drar handen över, inte lent och mjukt som när det var nytt.
Det har dessutom uppstått en spricka eller en flisa som är på väg ur vilket kommer göra skivan väldigt ful när den väl lossnar...

Jag har kontaktat MIO då jag tycker att det borde inte bli så här efter så kort tid och hoppas att det finns någon form av garanti på bordet.

Dock om jag måste försöka fixa det själv.
Hur gör jag?

Tänker att jag bör slipa bordet med ett rätt fint sandpapper så jag...
1. får en yta jag kan olja in sedan.
2. sprickan/flisan minskas lite och mindre så den inte riskerar att gå sönder helt.

sedan olja bordet med någon vettig träolja.

eventuellt innan oljning använda någon "repair" sak i sprickan så den limmas ihop ordentligt.... men har ingen aning.

tar tacksamt emot tips både om MIO och garanti samt om eventuell reparation själv.

Svårt att säga när du inte berättar mer om bordet. Är det faner, massivt, träslag? Låter som fibrerna har rest sig av vatten. Hur det är behandlat innan påverkar hur du ska behandla det igen. Men försök reklamera först tycker jag. Ta gärna en bild på flisan så blir det lättare att hjälpa dig.

Ja ursäkta, lite mer kunde jag kläckt ur mig.

Det är från MIO som sagt, Dalarö Matbord ,skiva oljad massiv ek.

Bifogar två bilder.
20160101_135111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160101_135124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

har inte haft bordet blött, förutom när man torkat av det ibland...

Har du oljat in det? Ofta kommer dom bara "grundoljade"

Skulle jag åtgärda det så skulle jag slipa bordet efter jag limmat flisan med epoxi-lim.

har inte oljat det alls.

om jag ska slipa bordet själv och sedan olja.
kan jag ta sandpapper och slipa det med eller måste man ha maskin?
hur ska jag slipa med eventuellt sandpapper, cirkelrörelser eller längs med träts fibrer?
om jag måste ha maskin, vilken maskin bör man hyra?

för att limma flisan, hur gör jag det med expoxi-lim? fyllar man i lite i sprickan och sedan sandpapprar ned det?

Den där flisan anser jag vara en solklar reklamation, den kommer inte av att bordet varit dåligt oljat eller torkats av med blöt trasa. Överlag ser bordet rätt torrt och "dassigt" ut och skulle behöva oljas men som sagt, sprickan är inte ett resultat av utebliven inoljning.

Edit. Ek kan ibland "delaminera" vid torkning, speciellt om det är flatsågat (i detta fallet årsringar parallellt med bordsytan ) vilket den biten ser ut att vara. Jag tror inte flisan "satt ihop" med resten av plankan vid köp, fast vid tillverkning kan det vara svårt att se. Biten sitter inte ihop med resten men är jämn o fin i nivå med plankan efter bordsskivan lämnat slipmaskinen hos tillverkaren. När det sen blir minsta blött reser sig flisan.

Redigerat:
Jag tycker att bordet ser gräsligt ut. Vad är det för gröna märken på bordet? Har ni torkat bordet med våt eller fuktig trasa? Ek är känsligt för fukt så man måste hålla koll på ytskiktet.

jag har ingen aning om vart dessa fula märken kommer ifrån.
visst har vi torkat det med våt trasa efter maten... är det därför det blivit så fult?

går det att laga? är det att slipa och olja?

om det inte ska torkas med trasa... hur torkar man av sitt köksbord då efter att ungarna spillt.

Bordet är garanterat bara grundoljat vilket står i papprena, därav går inte det på garantin. Bara att slipa, för hand räcker, och sen olja på nytt.

Flisan däremot kan vara en garantigrej. Om inte så lägg lite lim ( vanligt trälim skulle jag köra med) och något tungt på med plast emellan. Sen slipa av den så det blir slätt, och så olja.

Edit
Efter en ordentlig inoljning (kanske två lager) så kan man absolut torka av med blöt trasa. Spilla vatten/mjölk/etc går också bra men låt det inte ligga vatten på bordet för länge (torka bordet först, sen golvet/barnet)

Redigerat:
super, tack
men vilket sandpappers styrka ska jag börja med...

ska jag sandpappra på något visst sätt, läst att man kan göra det i cirklar eller längs med träets fibrer (det stod något om sliprepor)....

Jag är ingen expert men jag skulle testa med 120 papper och se om det blev slätt. Avsluta med 240 om man vill ha det slätt och lent. Kanske lite snabbt 180 papper emellan. Det beror lite på hur skivan ser ut.

Jag slipar alltid i träts riktning för att slippa slipspår/repor. Var noga med att slipa jämnt så det inte riskerar att bli (minimala) ojämnheter. Damma/blås av skivan under slipningen så att inte gammalt slipdamm ligger på ytan du slipar på.

När man oljar kan man torka/polera skivan efter en stund för att få en len och mjuk yta, ger ytterligare lite till efter slipningen men personligen vill jag inte ha det riktigt så lent.

Innan du gör något själv. Du har alltid 3 års reklamationsrätt mot företaget som du köpte av. Ven som har produceret bordet har ingen betydelse, MIO har ansvaret. Om det sen finns en garanti också kan det ju vara ett plus. Men börja med MIO, är det mindre än 6md sen du köpte är det MIO som måste bevisa att det inte är ett ursprungligt fel eller att du inte har följt instruktioner eller förväntlig användning. Men de måste få chans att lösa problemet, så börja inte med slipmaskin än.

• Gilla
Springare och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt börja med mio.

Angående slipning så hoppa helst inte över kornstorleken vid slipning. Är det illa som det ser ut att vara så undrar jag om du inte får jobba onödigt mycket med ett 120 pappar. Så jag gissar på att 80 är bra början. Och då skall du slipa med det tills du är helt nöjd med ytan dvs allt fult och alla ojämnheter skall bort det skall vara helt färdigt. Alla andra kornstorlekar är bara till för att ta bort synliga sliprepor. Slipar du för hand och längs med ådringen så är det lite svårt att se repor efter 220 papper. Men dom är inte borta om man tittar lite nogare. Framför allt kan repor synas i lite olika ljus och från olika vinklar.
Och som någon sa blås rent eller dammsug mellan varje slipning. För det lossnar slipkorn från papperna och dom gör då repor om ett grövre korn hamnar under slipklossen med ett finare papper på.
Efter att du oljat första gången och det har torkat färdigt så skulle jag slipa av med ett steg finare än 220. Men är du nöjd med 220 tar du det.
Trät reser sig efter första oljningen så att slipa efter den är bra. Man kan för att undvika att trät reser sig väldigt mycket torka av med en rikligt fuktig trasa ytan skall suga åt sig vattnet. låt torka. För att sedan slipa av det sista gången. har man tur så kanske man inte behöver slipa efter första oljningen.

För att bordet skall upplevas jämt och fint så använd slipkloss. Ju längre och hårdare klos desto planare blir bords ytan.

Angående lim i sprickan så måste det vara ett lim som tål vatten vilket inte inomhus trälim gör(vanligt vitlim) och gärna ett lim som är väldigt visköst. Så det bästa i det fallet är laminerings epoxy vilket är dyrt och du kommer förmodligen inte behöva det igen så skippa det.
Och limma innan slipning och oljning.

Men stå på dig mot mio
Sprickan är en torr sprick vilken kan bli större eller inte men det är ett fabrikationsfel eller nja fabriken i sig har väl inte gjort fel eller kanske efter som dom inte lyckats välja bort dåligt virke. Men i alla fall så är det fel på trät eller fel och fel...äh strunt i det.:)

Redigerat:
tack för goda råd.
ser lite fram emot att ge mig på och laga bordet själv... men ska förstås först hoppa på MIO om att få dem att ersätta det istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.