leby skrev:
Kanon snyggt som helhet, mest imponerad av att du är så ung och ändå tänker på så många detaljer + att du klarar av att göra det själv snabbt, brukar ju ta lite tid att lära sig gott hantverk.
Tack! Det är kul att höra att folk tycker det man gör blir snyggt :) Jag tycker det är grymt roligt att hålla på. Sen får man lära sig det man inte kan under tiden. Jag ser det som ett bra tillfälle att få lära mig saker :)
 
  • Gilla
Filuran och 2 till
  • Laddar…
Riktigt fint jobb måste jag säga. Ansluter mig även jag till skaran som tycker man ska måla in lister och sen tapetsera. Men jag förstår att många tycker det blir lättare att först tapetsera "med marginal", sen smälla upp färdigmålade foder, lister etc med vitmålad spik. Självklart utan att gera i hörnen. Spackla och måla är det inte tal om. Men det passar sig inte i ett gammalt hus att inte gera och spika med vit spik... tycker jag då... alla får tycka olika... Men att de som gör ett jobb på fast pris gör så (alltså inte målar in listerna) förstår jag, det tar ju mycket längre tid... Först gera, spika, spacka, måla. Sen tapetsera, skära tapeten kring lister, torka lim från lister... Men de som tycker "sätta listerna sist" är lika snyggt skulle jag säga ska ta en koll på ett välbyggt hus och sen fundera ett varv till. Slutsatsen kan ju vara att man antingen inte bryr sig eller vill lägga den extra tiden / kostnaden. Eller faktiskt tycker det är snyggare med färdigmålat och vit spik. Men, visst, vissa tycker en Dacia Duster är snyggare, finare design och mer välbyggd än en BMW. andra bara att det inte är värt (eller man har råd) med BMWn. (och jag kör varken Dacia eller BMW;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kul jämförelse. Alla får tycka som dom vill men det är bara du som har rätt.
Ett välbyggt hus har väll räta väggar och då behöver du inte spackla in listerna om du inte är sämst på att gera ;)
 
  • Gilla
kuntri
  • Laddar…
Finns det färdigmålade taklister som är målade med matt takfärg?
Är taket målat med mattvit och sedan sätter färdigmålade (S-0502-Y) ser det ju för jävligt ut....
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Kul jämförelse. Alla får tycka som dom vill men det är bara du som har rätt.
Ett välbyggt hus har väll räta väggar och då behöver du inte spackla in listerna om du inte är sämst på att gera ;)
Nja, det jag menade var att om man gerar och målar in lister i ett slarvigt byggt hus så ser det skit ut hur som... Det är ju inte det som avgör. Däremot så vill jag nog hävda att det OFTAST passar bäst att följa stilen, har man gamla spegeldörrar så passar det bäst ihop med lite bredare gerade foder osv. Men det kanske bara är en vanesak.

Men alla får som sagt tycka som de vill... Men att ickegerade lister med vit spik är snabbare är nog ett faktum och en stor anledning att man vill att detta skall vara det som uppfattas som senaste modet, då byggbolagen skulle få sämre lönsamhet annars... ;) I alla tider har säkert funktion och rådande teknik varit det som styrt, jag gissar att det finns en anledning till att man byggde på ett visst sätt för 100 år sen också - det var nog rationellt att göra så då...
 
  • Älska
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Efter sovrummet var det hallen uppe som stod på tur. Här är en bild på hur det såg ut innan :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började med att riva ut alla treetexskivor från tak och väggar. Den gamla plastmattan från golvet åkte också bort.
Drog ny infälld el och gipsade alla väggar och tak. Sågade upp ett större dörrhål och satte in pardörrar istället.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även dom köpte jag tillsammans med dom andra dörrarna på blocket.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man hade byggt ut golvet över trappen så det var i princip omöjligt att få upp grejer på övervåningen. Jag rev bort det och byggde ett nytt trappräcke.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr så har jag varit alldeles för dålig på att ta bilder så här kommer det färdiga resultatet efter listning, spackling, målning och tapetsering.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag byggde en "tapetdörr" istället för att ha en vanlig dörr då jag tyckte det skulle bli alldeles för många dörrar annars. Sen ser det lite häftigt ut också :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här vart trappräcket.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för den här gången :) Gott nytt år!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Bengt Larsson och 27 till
  • Laddar…
Golven målade jag i en grå nyans. Samma som trappen. Var nog världens drygaste jobb att dra ur all småspikar ur golvet.

Fönstret är också bytt till ett nytt. Tyvärr så har jag världens problem med att spröjsen sjunker ner på alla fönster? Vet inte riktigt hur man ska lösa det. Tillverkaren anordning verkar inte funka.. Känns inte som man vill limma fast dom. Nån som har en bra lösning?

Pardörrarna ska målas så småningom. Samtidigt som jag gör nästa rum :)
 
Tyckte dörrarna stack ut på ett häftigt sätt (även om jag samtidigt kan se varför man ev skulle vilja måla om dem..) :)

Gott nytt år!
 
Återigen - helt galet fint!!! (y) :wow: (y)
 
  • Gilla
Johnsvi och 1 till
  • Laddar…
Har du ett ncs nr. På den grå färgen i trappen? Jag tycker den matchar bra mot det vita.
 
Jag håller med Dalbotös - Väldigt snyggt. Jag är också intresserad av färgkod på golvfärgen.
 
  • Gilla
Johnsvi
  • Laddar…
Sjukt Snyggt!
 
  • Gilla
Nove
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer! :)

Jag är lite osäker på hur jag ska göra med dörrarna faktiskt. Kanske målar dom i nån liknande nyans bara för att fräscha upp dom :)

Golvfärgen heter "dimma" och är köpt på happy homes. Har inte burken kvar så kan inte kolla färgkoden.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Det tackar vi för. Inte helt grå alltså. Ska gå och skaffa mig ett färgprov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.