Hej!

Jag är ny husägare och medlem i det här forumet. Nu är det så att radiatorventilpiggarna har fastnat på ungefär hälften av radiatorerna.

Jag har läst om hur man måste motionera ventilerna men jag får det inte till att funka när jag försöker själv.

Funderar på om jag måste byta packboxarna, men när jag tar av termostaten ser det inte ut som på de bilder jag sett på nätet som visar hur man byter packbox.

radiatorventil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det nån slags adapter jag har kanske?

Kan jag skruva av och byta dessa utan att tömma systemet på vatten?

Tacksam för svar

Rikard

Krilleman
Ja, det ser ut som en adapter men jag är inte helt säker på det.

Tack för svaret krilleman_215.

Är det någon som vet hur man tar av den utan att vattnet börjar spruta?

Rikard- skrev:
Tack för svaret krilleman_215.

Är det någon som vet hur man tar av den utan att vattnet börjar spruta?
Det verkar vara en MMA ventil. Ser lite konstig ut men du kan ställa en fråga till tillverkaren.... alltså MMA

Hur ser termostaten ut? För precis som Fergie säger står det MMA på radiatorkopplet. Frågan är om det är ett MMA-koppel med en Danfossadapter eller dylikt. Kan du se hur bilderna ser ut på hur man byter packbox se om det verkar finnas en del som inte ska sitta på som går att skruva loss försiktigt (och ha en handduk under och var beredd att snabbt skruva tillbaka om du råkar släppa på packboxen... Stänga av cirk.pump är att rekommendera också för att minska risken)

Aha! Ja det satt en Danfosstermostat utanpå. Så då måste det vara en adapter för MMA och Danfoss är alltså inte kompatibla?

Jag har inte bilder för specifikt mina element utan har sett en allmän beskrivning på nätet om hur man byter packbox.

Inte utan adapter eller utbytesinsats såvitt jag vet. Mma brukar ha gänga och danfoss bajonettfäste. Med adapter går det dock :)

Krilleman
Prova att gänga av adaptern som redan nämnts!

Tack för era svar.

Löste det sig? Var det en adapter som satt på kopplet? Återkom gärna med hur det löste sig (kanske en bild på ev adapter som monterats loss eller annat du själv skulle vilja vetat från början) så eventuell person som får träff på tråden vid sökning inte behöver starta en ny tråd :)

Javisst, jag återkommer. Ville bara inte sätta igång och skruva nu under julhelgen utan väntar tills det är lättare att få tag på hjälp om något går fel.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Det gick bra att skruva av adaptern, sedan var det lätt att få pinnarna att bli rörliga igen med hjälp av en polygriptång. Nu fungerar alla radiatorer i huset. (y)

adapter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dheri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.