Hej!
Jag är ny husägare och medlem i det här forumet. Nu är det så att radiatorventilpiggarna har fastnat på ungefär hälften av radiatorerna.
Jag har läst om hur man måste motionera ventilerna men jag får det inte till att funka när jag försöker själv.
Funderar på om jag måste byta packboxarna, men när jag tar av termostaten ser det inte ut som på de bilder jag sett på nätet som visar hur man byter packbox.
Är det nån slags adapter jag har kanske?
Kan jag skruva av och byta dessa utan att tömma systemet på vatten?
Tacksam för svar
Rikard
Jag är ny husägare och medlem i det här forumet. Nu är det så att radiatorventilpiggarna har fastnat på ungefär hälften av radiatorerna.
Jag har läst om hur man måste motionera ventilerna men jag får det inte till att funka när jag försöker själv.
Funderar på om jag måste byta packboxarna, men när jag tar av termostaten ser det inte ut som på de bilder jag sett på nätet som visar hur man byter packbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det nån slags adapter jag har kanske?
Kan jag skruva av och byta dessa utan att tömma systemet på vatten?
Tacksam för svar
Rikard
Hur ser termostaten ut? För precis som Fergie säger står det MMA på radiatorkopplet. Frågan är om det är ett MMA-koppel med en Danfossadapter eller dylikt. Kan du se hur bilderna ser ut på hur man byter packbox se om det verkar finnas en del som inte ska sitta på som går att skruva loss försiktigt (och ha en handduk under och var beredd att snabbt skruva tillbaka om du råkar släppa på packboxen... Stänga av cirk.pump är att rekommendera också för att minska risken)
Aha! Ja det satt en Danfosstermostat utanpå. Så då måste det vara en adapter för MMA och Danfoss är alltså inte kompatibla?
Jag har inte bilder för specifikt mina element utan har sett en allmän beskrivning på nätet om hur man byter packbox.
Jag har inte bilder för specifikt mina element utan har sett en allmän beskrivning på nätet om hur man byter packbox.
Löste det sig? Var det en adapter som satt på kopplet? Återkom gärna med hur det löste sig (kanske en bild på ev adapter som monterats loss eller annat du själv skulle vilja vetat från början) så eventuell person som får träff på tråden vid sökning inte behöver starta en ny tråd