Har 1st Qubino Flush Relay 2, när man slår av/på så klickar den till. Har 7st Qubino Dimmers och 1st Fibaro Dimmer 2 och ingen av dem låter så fundersam om det ska vara så?
 
I relay gissar jag att det sitter ett relä som klickar men i dimmrarna är det istället diverse elektronik som styr utspänningen
 
sjobergsson skrev:
I relay gissar jag att det sitter ett relä som klickar men i dimmrarna är det istället diverse elektronik som styr utspänningen
Ganska logiskt, tack.

Någon som vet om Fibaro Insatsbrytare även har relä som klickar?
 
rssvanberg skrev:
Någon som vet om Fibaro Insatsbrytare även har relä som klickar?
Japp, de klickar också...
 
Jahapp, då kanske det börjar bli dags även för mig att skaffa Z-Wave.
Det som är intressant här är

Reglering av inneklimat, dels via shuntstyrning på pannan och dels via styrning på radiatorerna
Styrning av lampor inne och ute med skymningsrelä och timer i kombination
Brandvarnare, sammankoppling av multipla enheter, samt att centralt och via nätet/smartphone kunna se vilken som larmar.
Villalarm
videoövervakning

Gärna styrning via någon smart och kvalitativ väggenhet i bostaden, samt via nätet för mobilen.

Finns det några lämpliga startpaket som ni kan tipsa om? Några särskilda märken som är bra eller som man ska undvika?

Försökte leta lite i tråden, men 4500+ inlägg var lite mycket att penetrera ;)
 
Hmm,

efter att ha surfat runt och försökt inhämta information om vad som kan vara lämpligt, och tittat på prylar, så inser jag att ett "start-kit" inte blir helt billigt

Fibaro Home Center 1st 4 990:-
Fibaro Smoke Sensor 5st 2 995:-
Sensative Magnetsensor Z-Wave Sensative 4st 1 996:-
Fibaro Wall Plug 10st 5 490:-
Fibaro Relay Switch 1x2,5kW 1st 569:-
Fibaro Relay Switch 2x1,5kW 4st 2 276:-
Totalpris: 18 316:-

+Danfoss Living Connect termostater 17st 11 883-:

+ energy/power meter 1 st 1000:-

Ger en total investering på 31 200 :-

Å då e de bara grundläggande grejer, inga extra-coola prylar direkt.

Sedan har vi några stycken Danfoss Living Connect termostater, men då visar det sig att de inte är z-wave-kompatibla, så de måste också bytas ut. Danfoss började tydligen med det, frångick det en tid, och har sedan börjat igen. De vi har är tydligen från det där glappet när de inte körde z-wave, trots att vi fick info att de skulle vara det.

Får nog ta en extra funderare på detta.
 
Redigerat:
Det kostar att ha roligt i teknikvärlden. ;) Men man kan ju alltid smyga igång. Smyga igång med KNX är ju nästan omöjligt så med tanke på det är Z-wave billigt och bra. Jag tar alla dagar i veckan z-wave med dubbla priset mot 433mhz så pruta inte ner er till det bra ni som funderar på att bygga smarta hem.
 
Jag skulle just kolla upp vilken frekvens våra danfoss termostater jobbar på, och då visade det sig att en av dem har loggan "speaks z-wave" och en har det inte. Vilken frekvens den som inte har det jobbar på vet jag dock inte, stod inget om det på enheten. Den som har Z-wave har en tidigare mjukvaruversion...

Frågan är ju då om det går att uppgradera dem alla till senaste version med Z-wave. Jag antar att de tidiga modellerna funkar dåligt, eftersom de slutade med det under en period.
 
Är det någon som har någon aning vad jag gjort för fel inställning på Northq när jag får detta resultatet? Screenshot_2015-12-16-23-37-46 (1).png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns som förbrukningen är lite väl ojämn?
 
Har du något el-element i huset. Ser ut som en förbrukare på 2-3 kw som slår till och från med jämna mellanrum. Typiskt för ett el-element, varmvattenberedare, etc.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Da9911 skrev:
Är det någon som har någon aning vad jag gjort för fel inställning på Northq när jag får detta resultatet?[bild]
Känns som förbrukningen är lite väl ojämn?
Inget konstigt alls..om du har nått element eller typ en värmepump som startar och stoppar. Kolla in min pump tex. Kompressor starter den drar ca 2.3 kW


image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm kanske stämmet ska kolla i värmepumpen... ska verkligen bergvärme när det är -5grader behöva nyttja elpatronen alls?

Någon som intregerat en ctc ecoheat värmepump i sitt system?
 
Mattias_Jo1 skrev:
Inget konstigt alls..om du har nått element eller typ en värmepump som startar och stoppar. Kolla in min pump tex. Kompressor starter den drar ca 2.3 kW
Inte fasiken drar kompressorn 2.3kW!?
 
thomasx skrev:
Inte fasiken drar kompressorn 2.3kW!?
Jodå. En bergvärmepump på 9 kW drar ca 2-3 kW när den går, Det finns liksom inget mellanläge utan det är av/på som gäller.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
@Mattias_Jo1
Svårt att se vilken avläsningsfrekvens du har. För bästa uppföljning rekommenderar jag att du hämtar värden på minutbasis. Du behöver då mata NorthQ-enheten med nätadapter. Finns beskrivet på forumet hur du går tillväga att ersätta batterierna med en nätadapter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.