Det bästa är att skarva/ avgrena nolla och skyddsjord i separata kopplingsklämmor eller i kopplingsdosor. Då kan en lekman byta vägguttag utan att dela på nollan eller skyddsjorden. Då minskar risken misstag krafigt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
S
mexitegel skrev:
Tycker det låter som ett märkligt förslag från en elektriker, är personen i fråga verkligen behörig? Men jag är heller ingen expert på området....
Snyggt att ifrågasätta elektrikerns kompetens o behörighet för ett förslag som är fullt godkännt.

Varför inte? Bara för att det är godkänt är det ju därmed inte det bästa sättet.

Jag hade två poänger med mitt inlägg;
1. Det är troligen inte särskilt mycket merjobb att sektionera upp uttagen/förbrukarna och därmed få en normal anläggning.Så varför göra på ett udda sätt?

2. Det finns gott om folk som säger sig vara elektriker men när det kommit till krita visar sig sakna behörighet. Så varför inte kolla upp det för att vara på den säkra sidan?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det är väl helt rätt att dom allra flesta elektrikerna saknar behörighet, MEN det stora flertalet har nog samma kunskapsnivå som dom har behörighet. Det ser man till genom fortlöpande fortbildning där både behöriga och ej behöriga elektriker deltar på samma villkor.
Gör man som Tobbe_3 skriver är riskerna minimala, drar man dessutom dom faser som inte ska kopplas in hela genom dosan så ska man vara extra korkad för att inte förstå att dom ledningarna inte ska kopplas in.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
tommib
elmont skrev:
Det är väl helt rätt att dom allra flesta elektrikerna saknar behörighet, MEN det stora flertalet har nog samma kunskapsnivå som dom har behörighet. Det ser man till genom fortlöpande fortbildning där både behöriga och ej behöriga elektriker deltar på samma villkor.
Gör man som Tobbe_3 skriver är riskerna minimala, drar man dessutom dom faser som inte ska kopplas in hela genom dosan så ska man vara extra korkad för att inte förstå att dom ledningarna inte ska kopplas in.
Jo, det är klart att det går att göra på det sättet som TS elektriker vill, men varför? Jag tycker precis som mexitegel att det borde vara enkelt att göra en helt vanlig installation, så mycket extrajobb kan det inte vara. Om man nu nödvändigtvis måste dra en trefasgrupp så vore det bättre att dela upp den i kopplingsdosor.

Diskussionen om kunskapsnivå har vi ju fört förut och min övertygelse är att de flesta obehöriga absolut inte har samma kunskapsnivå som de med AB(L). Detta kan jag tyvärr inte bevisa på något sätt, vilket stör mig.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Och jag bygger mina påståenden på min egna erfarenhet av dom som jobbar i branchen och den kan ju vara hur "skev" som helst. Men där jag jobbat har den behörige oftast haft rent arbetsledande/kundkontakt befattningar och inte arbetat rent praktiskt med elinstallationer och då har man en tendens att efter några år "halka efter" när det gäller fortbildningen hos den behörige, utan man lägger "krutet" på i första hand dom som arbetar som ledande montörer och i andra hand på "vanliga" elektriker. Men på lite mindre/medelstora företagen är det nog bättre med fortbildning på alla nivåer och på enmansföretaget är det mycket varierande från ingen fortbildning till dom som "alltid" deltar.

O
tommib skrev:
Jo, det är klart att det går att göra på det sättet som TS elektriker vill, men varför? Jag tycker precis som mexitegel att det borde vara enkelt att göra en helt vanlig installation, så mycket extrajobb kan det inte vara. Om man nu nödvändigtvis måste dra en trefasgrupp så vore det bättre att dela upp den i kopplingsdosor.

Diskussionen om kunskapsnivå har vi ju fört förut och min övertygelse är att de flesta obehöriga absolut inte har samma kunskapsnivå som de med AB(L). Detta kan jag tyvärr inte bevisa på något sätt, vilket stör mig.
Eventuell kunskap hos elektrikerna varierar nog lika mycket som antalet elektriker. Även kunskapen hos de med behörighet varierar nog ordentligt. Kunskap är en färskvara och jobbar man inte praktiskt så försvinner den ganska snabbt.
Min teori är att, många som har behörighet min inte längre jobbar på golvet, utan mest sitter på ett kontor kommer snabbt att ha tappat mycket av den kunskapen som han fick när han läste in behörigheten. då är det stor chans att de som jobbar på golvet har en mycket bättre kunskap.
Men det finns naturligtvis även folk som inte kan nånting.

Utbildning är tyvärr ingen garanti för kompetens eller lämplighet.

Mikael_L
Det som elektrikern föreslog är helt godkänt, och ganska OK att göra om man som Tobbe_3 föreslår skarvar med kopplingsklämmor så nollan ej behöver brytas vid byte av uttag eller borttagande av uttag osv.

Ja, jag tycker det är OK, om bättre sätt att göra det på är rent omöjligt eller åtminstone så svårt att det blir omotiverat att göra på bättre sätt.

Är det ett bygge med öppna väggar kan jag inte se någon som helst bra anledning att inte göra det bättre från första början och dra tre helt separata grupper.

Det kommer någon dessutom vara tacksam för i framtiden, då det finns rör med enfasgrupper som går att bygga ut till 2-fas eller 3-fasgrupp. ;)

• Gilla
GK100
  • Laddar…
S
mexitegel skrev:
Varför inte? Bara för att det är godkänt är det ju därmed inte det bästa sättet.

Jag hade två poänger med mitt inlägg;
1. Det är troligen inte särskilt mycket merjobb att sektionera upp uttagen/förbrukarna och därmed få en normal anläggning.Så varför göra på ett udda sätt?

2. Det finns gott om folk som säger sig vara elektriker men när det kommit till krita visar sig sakna behörighet. Så varför inte kolla upp det för att vara på den säkra sidan?
Vilket skitsnack, att du ifrågasätter elektrikerns kompetens och behörighet när han föreslår en FULLT godkänd lösning som alltid är billigare (stort plus för kund).

Varför tar du för givet att det "inte är särskilt mycket merjobb" att dra flera matningar? Du har ingen aning, du har varken sett bilder eller varit på plats.

Tycker TS kan ta för givet att hans elektriker som besökt honom på plats kan göra en bra mycket mer kvalificerad bedömning än en forumriddare som inte ens sett anläggningen.

Vi börjar driva iväg här nu. Vi vet bara lite om förutsättningarna och ingenting om anledningen till detta val av elektrikern. Vi får nog vänta lite med att dra några slutsatser om det var ett bra val.

• Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Bob_the_builder
Stugan ska väl ha egen central? Att inte dra enfasgrupper därifrån känns okonventionellt. Visst, godkänt, men jag skulle inte vilja ha det så hemma. Vid nybyggnation är man sällan tvungen att göra nödlösningar om man inte missar i planeringen.

Gör man som Tobbe_3 skriver i #16 är det knappast någon nödlösning, i detta fallet med en mindre stuga kanske tom ganska optimalt. Är som sagt en otrolig mängd uttag som försörjs via trefasiga grupper i andra sammanhang, givetvis kan man undvika det i bostäder men om det görs rätt knappast något problem.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Trefasgrupper har ett stort problem i bostäder eftersom man ofta vill ha taklampor och strömbrytare i gruppen. Då växer trådantalet i rör eller kablar lätt till 6-8 stycken med mellantrådar och tändtrådar.
Det känns spontant lite konstigt att planera en nyinstallation med sådana lösningar. Det blir även rörigt i många kopplingsdosor med så många olika ledare.

Det är en helt annan sak när ett gammalt kök behäver lite mer effekt, då känns det mer naturligt att lägga till en fas extra för att kunna köra expressomaskinen och mikron samtidigt.

Självklart ska man i detta fallet med stugan isf lägga en slinga för uttagen, inte blanda in övrigt i den gruppen mer än ev mata upp till tex takbelysningar mm från lämplig dosa. Då blir det en ganska komplett enkel installation för en liten anläggning, mest en vana i hur man konventionellt tänker i såna här fall, inte så mycket vad som är bättre, sämre. Skulle tex gå att göra en tilltalande utanpåliggande installation med denna tekniken.

Mikael_L
GK100 skrev:
Skulle tex gå att göra en tilltalande utanpåliggande installation med denna tekniken.
I garaget har jag nu efter några års funderande slutligen bestämt mig för just detta.
Det blir utanpåliggande där (inget förberett för infällt), och för att slippa massiva kabelstråk så har jag nu till sist bestämt mig för en trefasmatning åt vardera hållet från centralen sett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.