5 626 läst · 45 svar
6k läst
45 svar
Mina led lampor slutat fungera efter flytt!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 411 inlägg
Just det, det som fattas är isolation mellan primärsidan och sekundärsidan på drivdonet.
- Det ena system är fas och nolla via strömbrytaren in till L/N på drivdonet.
- Det andra systemet är 1-10V-kretsen och kretsen till LED-lamporna.
Dessa två system måste hållas isär. Det ska vara dubbel isolering mellan dessa kretsar.
Lampsladd är inte helt fel då varje sladd är dubbelisolerad och i sig håller den isolation som krävs mot omvärlden, med två sladdar blir det faktiskt 4 ggr mellan dem (2 ledarisoleringar och 2 kabelmantlar) vilket tillåter lite slarv där ledarisoleringen är synlig. Primärkretsen och 1-10V-kretsen är ju fysiskt nära varandra så där gäller att man väljer rätt kabel. Det gör inte så mycket om de enkelisolerade ledarna kommer mot varandra men går de att hålla isär så är det bra. Resten sköter kabelmanteln på lampsladden. Men då gäller ju att kunna koppla med lampsladd utan att det glappar.
Matningen, L+N ska gå in i dosan på bild, ingen N-ledare utanför. Det gör att du utan konstigheter kan använda en kabel från dosa till drivdon istället för lösa trådar från olika hålla. Du får alltså skarva nollan i dosan med en toppklämma (samtidigt som den helst bör hållas borta från 1-10V-kretsen).
Matningen till LED-lamporna ska precis som 1-10V-kretsen hållas isär från 230V-sidan. Det kan återigen göras med kabel och förläggning så att de inte kommer i kontakt med varandra. Du vill inte ha 230 V i LED-lamporna ifall drivdonet brinner upp för dig som det gjorde i en annan tråd.
Till sist hade du tänkt ansluta allt detta med stickpropp? Det är kanske tveksamt men i detta fall tycker jag nog att det är en bra ide, och dessutom att du sätter stickproppen i ett uttag där den enkelt går att komma åt och rycka ur vid behov.
- Det ena system är fas och nolla via strömbrytaren in till L/N på drivdonet.
- Det andra systemet är 1-10V-kretsen och kretsen till LED-lamporna.
Dessa två system måste hållas isär. Det ska vara dubbel isolering mellan dessa kretsar.
Lampsladd är inte helt fel då varje sladd är dubbelisolerad och i sig håller den isolation som krävs mot omvärlden, med två sladdar blir det faktiskt 4 ggr mellan dem (2 ledarisoleringar och 2 kabelmantlar) vilket tillåter lite slarv där ledarisoleringen är synlig. Primärkretsen och 1-10V-kretsen är ju fysiskt nära varandra så där gäller att man väljer rätt kabel. Det gör inte så mycket om de enkelisolerade ledarna kommer mot varandra men går de att hålla isär så är det bra. Resten sköter kabelmanteln på lampsladden. Men då gäller ju att kunna koppla med lampsladd utan att det glappar.
Matningen, L+N ska gå in i dosan på bild, ingen N-ledare utanför. Det gör att du utan konstigheter kan använda en kabel från dosa till drivdon istället för lösa trådar från olika hålla. Du får alltså skarva nollan i dosan med en toppklämma (samtidigt som den helst bör hållas borta från 1-10V-kretsen).
Matningen till LED-lamporna ska precis som 1-10V-kretsen hållas isär från 230V-sidan. Det kan återigen göras med kabel och förläggning så att de inte kommer i kontakt med varandra. Du vill inte ha 230 V i LED-lamporna ifall drivdonet brinner upp för dig som det gjorde i en annan tråd.
Till sist hade du tänkt ansluta allt detta med stickpropp? Det är kanske tveksamt men i detta fall tycker jag nog att det är en bra ide, och dessutom att du sätter stickproppen i ett uttag där den enkelt går att komma åt och rycka ur vid behov.
Tänkte sätta toppklämma på nollan och fasen sedan in i appratdosan ut till en stickkontakt. Har ja fel kabel menar du? Alla poler i jollypro sitter intill varandra. Ska kablarna alltså ej vara ihop i flex slangen?
Ditt råd är alltså att ja kör 1-10 ledarna på jolly i eget rör så dom ej ligger intill 230v sidan. Alltså måste ja dra om kablarna? Finns det inga bra isoleringskablar son gör att ja kan köra allt i samma rör
Redigerat:
Ändra inte mer nu om det fungerar, koppla in din sladd och stickpropp till dosan i mitten på ett bra sätt och ordna dragavlastning på den delen. Kolla alla anslutningar vid plintarna i dimmer och Jolly så allt sitter bra och inga spretande trådar.
Det viktigaste ser bra ut nu nämligen att ledningen till LED ligger helt fri och utanför all annan dragning. Vi får se allt som väldigt begränsat i hur utbrett det är man ser direkt alla delar och det matas med stickproppen. Inget som kommer drabbas av störningar eller där något fel på vägen kunde bli farligt på andra platser, dessutom draget i slang och dosor som är isolerande.
Lär dig till en annan gång så blir det ännu bättre, du kan tex fortsätta fråga men helst lite i förväg om det ska bli vettig hjälp.
Det viktigaste ser bra ut nu nämligen att ledningen till LED ligger helt fri och utanför all annan dragning. Vi får se allt som väldigt begränsat i hur utbrett det är man ser direkt alla delar och det matas med stickproppen. Inget som kommer drabbas av störningar eller där något fel på vägen kunde bli farligt på andra platser, dessutom draget i slang och dosor som är isolerande.
Lär dig till en annan gång så blir det ännu bättre, du kan tex fortsätta fråga men helst lite i förväg om det ska bli vettig hjälp.