KumlaEkeby skrev:
1. Nej du kan inte spela in, men du kan ta snapshots som du sen får till din mail.

2. Tror den ansluts via strömadapter bara, alternativt kan du köp till en POE splitter och köra den på nätkabeln [länk]

3. Ja du kan styra den med Fibaro appen.

4. Borde gå att göra inget jag testat men eftersom du kan styra den borde det även gå att få till den funktionen också.
1: Okej, men har foscam en egen app där du kan spela in? Sitter ju minneskort i kameran.

2: okej, men vägguttag är inga problem.

3: gött, jag menar ju såklart pan/tilt men det förstod du nog 😊

4: det blir att googla när det är dags..

Men för övrigt, har du något att säga om kameran i sig? Är den värd att inhandla? Finns något billigare på ebay.
 
Jag funderar på att köpa några brandvarnare från nexa 868MHz. Är de lika säkra som en "traditionella" brandvarnare? Jag tänker mig att ha en i varje sovrum, tvättstuga, vardagsrum, allrum. Så 7-8 st. Koppla dem till Znet Lite så att alla larmar och att ljusen tänds när larmet går.

En annan fråga, jag har qubino-dimmers, men när jag försöker dimma dem i Znet kan jag bara dimma dem i två steg. 100%, typ 20% och avstängd. Inget däremellan. Inställningsgrej? Hur ska jag ställa in i så fall?

Och en sista sak. Jag har fönstersmygsspotar från Hide-a-lite, 1W. De har inbyggd dimmer och jag satte Aeontec smart switch bakom knappen till dem, men jag får de inte att stänga av/starta. Kan man inte styra såna lampor med inbyggd dimmer? Det är endast av och På-funktionen jag är ute efter, jag behöver inte dimma den.
 
Redigerat:
Tjena igen.
Någon här som har fått upp någon keypad/nummertablå som fungerar med HCL? Finns ju en universalsensor att koppla till utgångar, men sånt kan jag inte än, men går kanske att köpa vilken som helst sen koppla in sensorn på utgångarna.
 
Jag skulle vilja ha en av de två belysningspunktern dimbara. Är det möjligt att åstadkomma detta genom att endast koppla in en dimmerpuck till den kretsen? Ersätta kronbrytaren med någon annan sorts brytare som möjliggör två olika faser. Då tänker jag på en 2+1-polig brytare ungefär enligt länken. I stället för att bryta fas och nolla enligt bilden så splittar jag fasen där ena går direkt till brytaren med den lampans tändtråd och den andra fastråden går till L på dimmern.

Det borde väl funka?


http://h24-original.s3.amazonaws.com/63711/4335765-CVi7u.jpg?name=2pol.jpg
 
Redigerat:
DrK skrev:
Jag skulle vilja ha en av de två belysningspunktern dimbara. Är det möjligt att åstadkomma detta genom att endast koppla in en dimmerpuck till den kretsen? Ersätta kronbrytaren med någon annan sorts brytare som möjliggör två olika faser. Då tänker jag på en 2+1-polig brytare ungefär enligt länken. I stället för att bryta fas och nolla enligt bilden så splittar jag fasen där ena går direkt till brytaren med den lampans tändtråd och den andra fastråden går till L på dimmern.

Det borde väl funka?


[länk]

Om jag fattar dig rätt så skall du fortfarande ha två knappar (inte 3), ja då skall dy byta kronbrytaren till en dubbeltrapp. Då kan du separera faser etc. och göra som du tänkt (kolla in skillnaden mellan de båda typerna så ser du).
Vill du sedan kunna styra båda så kan du ha en puck bakom brytaren och en puck i kopplingsdosan eller vid lampan (om du har en dosa där).

OBS! Det du länkar till är en 2-polig brytare. Det är absolut inte rätt. Vad den gör är att den bryter både fas och nolla - en säkerhetsbrytare man använder i vissa fall.
Kolla in ex Kjells scheman, gå till dubbeltrapp, flera exempel.
Dessa går alltid att använda som en vanlig kron, så på så vis är de bättre. Anledningen att båda finns är ju att en dubbeltrapp kostar några tior mer.
 
Redigerat:
snowballtwo skrev:
Jag funderar på att köpa några brandvarnare från nexa 868MHz. Är de lika säkra som en "traditionella" brandvarnare? Jag tänker mig att ha en i varje sovrum, tvättstuga, vardagsrum, allrum. Så 7-8 st. Koppla dem till Znet Lite så att alla larmar och att ljusen tänds när larmet går.
De är nog lika bra/dålig som vilken annan billig brandvarnare. Det brukar vara separata kretsar, en för själva detekteringen och en som förmedlar det vidare. Själv har jag en (tur att det inte är fler), som går på Z-wave. Den fungerar lika bra/dåligt som en vanlig brandvarnare. Men den (eller troligen Vera som tappat kontakten) har feltriggat flera gånger. Jag valde att gå på andra hållet och skaffade brandvarnare till larmet istället. Anser det vara mycket säkrare (trådat) plus att det är billigare. Dock finns z-waven kvar (inte fel med dubbelt).

snowballtwo skrev:
Och en sista sak. Jag har fönstersmygsspotar från Hide-a-lite, 1W. De har inbyggd dimmer och jag satte Aeontec smart switch bakom knappen till dem, men jag får de inte att stänga av/starta. Kan man inte styra såna lampor med inbyggd dimmer? Det är endast av och På-funktionen jag är ute efter, jag behöver inte dimma den.
Nu känner jag ju inte till dessa prylar, eller kan sätta mig helt in i problemet.
1. Prova att flytta brytaren och se om den fungerar då. Det är ju som du säger en ren brytfunktion, men om den inte funkar ja då fungerar det ju inte att tända/släcka. Placera den gärna på längre/sämre avstånd än dess nuvarande placering - så det inte är avståndet som gör det.
2. Det kanske behövs en hållkrets till spottarna, med en brytare innan så dör de ju helt. Men vet du inte om 1 fungerar blir ju allt annat en gissning.

Lycka till.
 
Nån som vet om man måste installera foscam kameror på något sätt innan dom går att få in i home center lite? Och måste man på något sätt fixa statisk ip till dom?
 
Tack för hjälpen, Qunaki. Har inte klart för mig än, men beställer ett par dubbeltrapp.Att sätta en puck i dosan är jag med på. Då skulle jag iofs kunna strunta i att beställa en dubbeltrapp och använda befintlig kronbrytare väl?

Husägaren 87: Du måste ange IP till kameran, sen gör det livet enklare att ange statiska IP om du någon gång skulle ha strömavbrott och routern får för sig att fördela adresserna annorlunda. I övrigt så är det väl bara att lägga till kamera och under avancerat ange modell osv?
 
snowballtwo skrev:
Jag funderar på att köpa några brandvarnare från nexa 868MHz. Är de lika säkra som en "traditionella" brandvarnare? Jag tänker mig att ha en i varje sovrum, tvättstuga, vardagsrum, allrum. Så 7-8 st. Koppla dem till Znet Lite så att alla larmar och att ljusen tänds när larmet går.
Du är medveten om att de endast kan kopplas till NEXA bridge (direkt) då de varken är Zwave eller "433"..

LML-101 LC är 433Mhz dock.
 
Husägaren87 skrev:
Nån som vet om man måste installera foscam kameror på något sätt innan dom går att få in i home center lite? Och måste man på något sätt fixa statisk ip till dom?
Alltså du behöver ju inte göra nåt speciellt på själva kameran för att få in den i HC.
Men du måste ju såklart installera kameran mot ditt nät med kabel och mata in ditt wifi näts uppgifter.
Sen kanske du vill ställa in vilken typ av upplösning du skall ha på streamen osv.
Finns ju lite inställningar att fixa med om man vill.
Sen är det väl bara att konfigurera HC mot den kameran. IP:adress användare lösen samt streaming länk och PTZ länkar.

Jag skulle sätta statisk på dom för det är trist om dom råkar byta IP, då måste du ju ändra i HC också.
 
Husägaren87 skrev:
1: Okej, men har foscam en egen app där du kan spela in? Sitter ju minneskort i kameran.

2: okej, men vägguttag är inga problem.

3: gött, jag menar ju såklart pan/tilt men det förstod du nog 😊

4: det blir att googla när det är dags..

Men för övrigt, har du något att säga om kameran i sig? Är den värd att inhandla? Finns något billigare på ebay.
Egen app finns säkert inte kollat men jag kör själv med iSpy program vara på datorn så jag kan spela in via det.
Det som är schysst med det är att du kan lägga till vilken kamera du vill och blanda hejvilt.
Det var pan/tilt jag menade :).
Vägguttag inga problem.
 
Oj vilken lång tråd, hoppas det är ok att ställa en fråga utan att plöjt hela tråden... Jag har tänkt skaffa z-wave av tre huvudsakliga anledningar,

1) förenkla så att en knapp kan slå på flera belysningar i tex köket, hall och ytterbelysning (gammalt hus och inte så mkt trappbrytare eller flera brytare på höjden)
2) få tidsstyrda lampor på ytterbelysning, samt olika funktion på automatiken om huset är larmat eller ej samt tända all ytterbelysning om larmet går (har digital utgång på larmet för status)
3) ev i framtiden kunna lägga till några smarta funktioner kopplat till tex ventilation i tvättstuga, monitorera tumlare, logga/läsa av förbrukning på vissa förbrukare etc

Mest vill jag få en bra och lätt funktion på belysning, utan att springa och slå av och på lampor överallt samt som sagt tidsstyra lampor kopplat till larmet. Jag har inget jätteintresse av att sitta med mobilen och styra diverse saker, men bra att tex kunna avläsa temperatur på distans.

Pga jag inte tänkt bygga nåt jätteavancerat vill jag heller inte spendera 10-tusentals kronor... Jag har kikat lite på en vera edge, alternativt pilla ihop nåt eget med raspberry pi, men eftersom jag har lite för lite tid så tror jag mer på det första alternativet... Tanken är kanske 4-5 ljuspuckar till hall, köks och utebelysningar och en kontrollenhet samt en universalsensor (fibaros?) för binär ingång från larmet... ev en multisensor (typ aeon) för att tex mörker/rörelsestyra någon belysning... Är detta ett vettigt upplägg?
 
Jag kör Vera Edge sen några månader. Tycker den funkar bra, speciellt med enklare triggers. Går att göra avancerade grejor PLEG plugin, men den var det en liten inlärningströskel på. Hittade ingen bra dokumentation på det nya gränssnittet så det tog ett tag att komma igång med den.
 
[Postat liknande i Zipato tråden]
Är det någon som har koll på Z-wave plus? Jag har medvetet sett till att jag bara har Z-wave plus enheter i mitt nätverk. Fördelarna (enligt specifikation) är ju uppenbara. Tyvärr är ju utbudet plus-enheter fortfarande begränsat och jag överväger att lägga till icke plus enheter.

Men vad är det som gäller:
- Går hela nätverket tillbaka till vanligt Z-wave läge om man lägger man till en eller flera plussenheter? Eller är det bara de plus enheter som reläar signalen från en vanlig enhet eller tvärt om som går ner i vanligt läge?
- Den funktion jag förtillfället saknar är att få in mina 1-wire sensorer i nätverket. Fibaros Universal Sensor gör ju just detta, men vad jag vet, kör inte Z-wave plus. Någon som har något förslag på alternativa sätt att få in 1-wire?
 
DrK skrev:
Tack för hjälpen, Qunaki. Har inte klart för mig än, men beställer ett par dubbeltrapp.Att sätta en puck i dosan är jag med på. Då skulle jag iofs kunna strunta i att beställa en dubbeltrapp och använda befintlig kronbrytare väl?
Skillnaden är bara att dubbeltrapp har separat matning på fasen. En D-trapp går att bygla och bli en kron, givetvis inte tvärtom (med D-trapp kan du aldrig landa fel). Kolla in de olika kopplingscheman(orna [manamana] - pluralsvängningar så det förslår :). En kron har en enda fas in och två tändtrådar ut. Fungerar bra om, utöver det går det förbi min kunskap - tänker på vår trappa hemma, om det är en brytare i samma rum som tänder två olika lampor är en kron ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.