I exemplet ovan är ju kablarna rätt OK men byt för sjuttom montageplattan och strömbrytarna och uttaget. DU SKALL BARA KÖPA MATERIEL AV P-A-N-A-S-O-N-I-C fabirkat eller motsvarande såförsvinner problemen. Eller åk till Japan och köp med hem, deras 100V-grejer tog jag med mig till Sverige när jag flyttade hem och de funkar kanon på 230V.

Kom ihåg att allt som producerats i Japan är #1! Det som producerats av Japanska fabirker i Asien är #2. Resten är typ #678 eller så. Köp Japanskt om du kan.

Jag hade aldrig investerat i solceller, konstaden är ju vad huset kostar. Hade hellre uppgraderat huset.

Vad jag menade var att du skulle skaffa solpaneler, alltså en sådan där vattenvärmare med stående rör och liggande tank överst. Ger i princip gratis varmvatten året runt. Och se till att ta med en mixerventil från Sverige så du kontrollerar utloppstemperaturen till max 55 grader.
 
Alfredo skrev:
Inte så bara med exempelvis mobilladdare. ;) Nu finns det ju iofs adaptrar så även det går att lösa.
Ja där sa du ngt...Stämmer att mobilladdare är med de platta stiften men nu fick jag en galen ide:)
Skulle man till en rimlig kostnad (har inte en susning vilken kabel det ska vara) att dra USB kabel med uttag i 3 av sovrummen? Det hade löst mobiltelefonladdningen och lite halvcoolt med USB på rummen. Kanske det kunde användas till annat också? Men som sagt, kanske lite galet:)
 
harry73
Köp en (eller flera) reseadaptrar
 
Anders_Nilsson skrev:
I exemplet ovan är ju kablarna rätt OK men byt för sjuttom montageplattan och strömbrytarna och uttaget. DU SKALL BARA KÖPA MATERIEL AV P-A-N-A-S-O-N-I-C fabirkat eller motsvarande såförsvinner problemen. Eller åk till Japan och köp med hem, deras 100V-grejer tog jag med mig till Sverige när jag flyttade hem och de funkar kanon på 230V.

Kom ihåg att allt som producerats i Japan är #1! Det som producerats av Japanska fabirker i Asien är #2. Resten är typ #678 eller så. Köp Japanskt om du kan.

Jag hade aldrig investerat i solceller, konstaden är ju vad huset kostar. Hade hellre uppgraderat huset.

Vad jag menade var att du skulle skaffa solpaneler, alltså en sådan där vattenvärmare med stående rör och liggande tank överst. Ger i princip gratis varmvatten året runt. Och se till att ta med en mixerventil från Sverige så du kontrollerar utloppstemperaturen till max 55 grader.
Hahahaha Detta är en bild från huset vi hyr. Skulle aldrig få för mig att ha ngt så fult hemma:). Helst skulle jag vilja ha uttag hemifrån men det är försent nu. Kommer dock att leta upp ngt bättre än "vanligt" här.

Varmvatten? Vi har inget kallvatten så problemet är omvänt;)
Jag ska kanske vara tydligare. Solenergi, det är elen jag vill åt. Jag tänker så här, att så länge jag kan arbeta så kan jag investera i min framtid här (jag är ingen novis på Thailand och är medveten om "riskerna").
Om jag översätter till arbetad tid (arbete som jag utför i Sverige) så ligger kostnaden på huset på en sommars (5,5 månader) arbete hemma.
En sommars arbete kan investera i 10 kW solcellsystem (med det enda priset jag har) vilket genererar pengar i överproduktion. Små pengar i förhållande, men med ett hus utan lån så klarar jag mig att inte gå hungrig om ngt skulle (ursäkta uttrycket) skita sig.
Det är lite så min filosofi är, att köpa på sig det nödvändiga nu (cash) för att kunna relaxa sen;). Därav blir inte mitt hus "flådigt", utan praktiskt, utan att tumma på säkerheten med bland annat elinstallationen.

Jag förstår ditt resonemang med att inte köpa solceller för samma peng som huset kostar, det hade jag inte heller gjort "där hemma", men nu är det lite annorlunda.
 
harry73 skrev:
Köp en (eller flera) reseadaptrar
Det är just sådant som jag vill slippa. Adaptrar, fördelningsdosor, förlängningskablar osv...
Planerar nu (baserat på möblering) var eluttagen ska finnas i varje rum, och sätter hellre ett uttag för mycket än behöva dra dessa bedrövliga förlängningskablar som finns här, som sprakar och gnistrar när man petar i en kontakt.

Men håll med om att det hade varit nice med ett USB uttag vid sängen:)
 
Montera två jordfelsbrytare istället för en. Då kan man dela huset i två halvor.
Då slipper man att hela huset slocknar vid ett jordfel i en köksmaskin.

Har Thailand trefas 230/ 400 v TN /TT system eller har man någon variant med två faser och mittpunktsjordning? Jag täntkte på elcentralen med dubbla huvudsäkringar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
harry73
Chuck Wow skrev:
Men håll med om att det hade varit nice med ett USB uttag vid sängen:)
visst vagguttag-med-usb-port-3500-w.jpg
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
harry73 skrev:
visst[bild]
Den hade stor "vill ha! faktor tills jag letade reda på priset:wow:, så det blir inget av det:D

Det som blir är denna
Eluttag Chang.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med baksidan
Eluttag Chang baksida.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den känns rejäl med många fördelar. Brytare så man kan undvika strömförande nakna stift, jordat men går att använda ojordade kontakter, både runda och platta stift samt att det är olika klammer som sluter om de olika stiften, så det töjs inte ut för de platta som senare hade glappat (vilket det gör i de billigare alternativen). Märket är Chang och är väl etablerat på marknaden. Priset är 200B

Vad tycker ni som är elkunniga, är det ett bra alternativ med tanke på att det bara finns sämre att välja mellan?
Det jag gillar mest är strömbrytaren (y)
 
F
Har två sådana som du visar i köket. Utan jordkabel naturligtvis.
Två av tillslagsknapparna är redan sönder
 
Fakathong skrev:
Har två sådana som du visar i köket. Utan jordkabel naturligtvis.
Två av tillslagsknapparna är redan sönder
UJJ... Är det Chang? För jag såg ett märke till (T&J om jag minns rätt).

"Har två sådana som du visar i köket. Utan jordkabel naturligtvis." 55555 :D men dom är praktiska, så slipper man knäcka av det tredje stiftet för att kunna få ström i micran:cool:
 
F
Kollade vilket märke det var. Är Chang
 
Ok, tack!
Då får jag kolla vidare... Men blev samtidigt lite förvånad då Chang håller relativt bra kvalitet.

I vilket läge stannade brytarna på? Av eller på?
Hur många år har dom på nacken och om du gissar, hur ofta har knappen använts?
 
Tobbe_3 skrev:
Montera två jordfelsbrytare istället för en. Då kan man dela huset i två halvor.
Då slipper man att hela huset slocknar vid ett jordfel i en köksmaskin.

Har Thailand trefas 230/ 400 v TN /TT system eller har man någon variant med två faser och mittpunktsjordning? Jag täntkte på elcentralen med dubbla huvudsäkringar.
Intressant tanke med 2 jfb. Som du säger, man slipper vara helt strömlös om ngt i köket (eller utomhus) klyddar. Men det skulle väl kräva 2 elskåp eller?
Jag tänker mig att ett skåp förser allt utom kök och utomhus med el.
Det andra förser kök och utomhus.
Dessa skåp får sin matning genom att man delar upp ingående kabel så dessa skåp jobbar oberoende av varandra. Det borde (om jag tänker rätt) ge 2 system oberoende av varandra.
Hmm, gillar tanken om den fungerar i praktiken:)

Risken att koppla på detta viset är att man kan överbelasta systemet och utlösa säkringen vid elmätaren (ute på gatan), men så mycket el går det aldrig åt.

BTW, jag kommer bara att köra 1fas.
 
harry73
Chuck Wow skrev:
Den hade stor "vill ha! faktor tills jag letade reda på priset:wow:, så det blir inget av det:D
blir lite nyfiken vilket pris du hittade. Den kostar nämligen 200 kr hos kjell.com. visst är det dyrare än dit alternativ, men eftersom man bara vill ha några stycken gör det huset bara försymbart dyrare
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.