Putt skrev:
Såg denna intressanta lösning på att dra kabel till ett extra eluttag på Facebook, vet att Brasilien kanske inte är värdsledande inom elsäkerhet men detta verkar ju vansinnigt? Ska en remsa vävtejp, lite spackel och färg vara isoleringen :x

Observera att detta inte är något hemmafix, utan en lösning som säljs [länk]
Största felet är ju att de inte slipar innan de målar, det blir ju aldrig bra! :D
 
  • Gilla
Putt och 3 till
  • Laddar…
Putt skrev:
Såg filmklippet igen och det verkar vara som du säger, det sitter en tunn plastfilm över ledarna. Smidig lösning men lagom roligt den dagen man börjar borra i väggen för att sätta upp en hylla.
Men då uppfyller det ändå inte den grundläggande regeln om dubbelisolering. Spackel och färg räknas knappast som godkänd isolerande barriär... Det är ju att jämställa med att spackla in FK-tråd i direkt i väggen.
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
MagHam skrev:
Vad är skillnaden skillnaden mellan våra VP rör som går kors och tvärs i väggarna då?
Massa tavelspikar i Sverige som är kopplade till en fas, jag lovar ;)
Finns iallafall en teoretisk chans att skruven eller spiken viker av mot ett rör. Mot en platt ledare som detta finns det ju ingen chans till det
 
Har Brasilien 110 v eller 230 v ?
 
Tobbe_3 skrev:
Har Brasilien 110 v eller 230 v ?
Båda!
Enl Wikipedia:
Typ I börjar bli vanlig för 220 V-uttag i områden med 110 V. Utrustning för högre effekt har ofta båda kontakterna för båda spänningarna. Från 2009 ska Brasilien övergå till IEC 60906-1-standarden som liknar den schweiziska typ J men inte är kompatibel.
 
Tobbe_3 skrev:
Har Brasilien 110 v eller 230 v ?
På deras FAQ-sektion kan man hitta följande:
A Eletrofita serve tanto para 110 V como para 220 V?
R: Sim, até 750 V, mas a amperagem é que deve ser observada, pois voltagem menor exige maior capacidade da instalação.
Den som kan portugisiska får rätta mig om jag har fel, men jag tolkar det som att den är godkänd för 750V och därför får användas till både 110 och 220 volt.
 
Enligt IEC så använder redan Brasilien "världsstandarden" typ N (dock i någon lätt modifierad version). Kanske är IECs karta ett framtidsscenario, de har ju ganska dåligt uppslutning kring denna standard som borde ha kommit ut för minst 100 år sedan :rolleyes:
 
MagHam skrev:
Vad är skillnaden skillnaden mellan våra VP rör som går kors och tvärs i väggarna då?
Massa tavelspikar i Sverige som är kopplade till en fas, jag lovar ;)
När snickaren sköt fast alla taklister på övervåningen så kunde jag med enkel huvudmatematik räkna ut att han, statistiskt sett, borde träffat 4st VP-rör :)
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Finns iallafall en teoretisk chans att skruven eller spiken viker av mot ett rör. Mot en platt ledare som detta finns det ju ingen chans till det
Det är dessutom tom så tänkt att spiken kan putta undan en fk-ledare inne i röret, s.a. den inte blir skadad och spiken blir strömförande. (Men bäst är naturligtvis att inte spika i sina rör).

Sedan ligger de ju en bra bit in i väggen i de flesta fall, vilket gör att man exv. kan hänga tavlor osv. utan problem. Med den här lösningen så kan man ju inte sätta upp ett häftstift en gång utan att göra kontakt...
 
Bo.Siltberg skrev:
Enligt IEC så använder redan Brasilien "världsstandarden" typ N (dock i någon lätt modifierad version). Kanske är IECs karta ett framtidsscenario, de har ju ganska dåligt uppslutning kring denna standard som borde ha kommit ut för minst 100 år sedan :rolleyes:
Kul karta! Och system "F" är verkligen populärt. Jag noterar med tillfredsställelse att man kan åka till t ex Grönland utan adapter! ;)
 
f91jsw skrev:
Men då uppfyller det ändå inte den grundläggande regeln om dubbelisolering. Spackel och färg räknas knappast som godkänd isolerande barriär... Det är ju att jämställa med att spackla in FK-tråd i direkt i väggen.
Som sagt, smidigt men inte säkert :) Är helt övertygad om att en så enkel lösning som denna leder till massviss med vansinnesdragningar kors och tvärs over väggar och tak. Skulle jag börja slipa väggar i ett hus i Brasilien vore prio 1 att bryta strömmenn :wow:
 
MagHam skrev:
Vad är skillnaden skillnaden mellan våra VP rör som går kors och tvärs i väggarna då?
Massa tavelspikar i Sverige som är kopplade till en fas, jag lovar ;)
Nu är jag ingen elexpert eller sätter vp rör dagarna i ända :) men vad jag sett i instaltioner så sätter man inte tavlor uppe vid taket. Men det kanske är jag som är udda och har mina mitt på väggen ;)

Seriös, vad jag sett och fått veta att man drar rör så rakt man kan från elutaget och sen drar den så nära taket man kan.

Är man sen så dum och sätter spikarna rakt över eldosan får man skylla sig själv (har man tyngre tavla som kräver större spik/skruv får man köra dubbla fästen brevid där PV röret troligen går).

Sen kan ju dessa rör gå helt galet med, men för mig som amatör, går jag efter tumregeln att vara försiktigt att borra/skruva nära taket och även vid golvlisten kan el dras.

Är elektrikern smart vet denne att mitt på väggen är dummaste att dra el. Sen finns det hemmapulare som inte vet om den gyllene regeln eller skiter i det.
 
Har i lägenheten två dörrar 20cm bredvid varandra, där sitter en brytare vars rör går rakt upp.

När vi renoverade så lossade putsen på en bit där och jag kunde se in till rören, de såg ut som en sil efter alla tavelspik som satts där, var ju en perfekt plats för en massa småtavlor :rolleyes:
 
  • Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Har i lägenheten två dörrar 20cm bredvid varandra, där sitter en brytare vars rör går rakt upp.

När vi renoverade så lossade putsen på en bit där och jag kunde se in till rören, de såg ut som en sil efter alla tavelspik som satts där, var ju en perfekt plats för en massa småtavlor :rolleyes:
Fruntimmer alltså ;) män sätter ju upp rejälare saker :D Dessutom saknar fruntimmer finnes oftast, utan vill mer bara köra på (bara se hur dom hanterar teknik). Ska tavlan vara där så hamnar den där även om man går genom 10 elkablar, dom inser oftast inte hur dumt det blir.
 
Redigerat:
Ja jag satte borrhammaren i det enda elröret på en vägg (skulle gå genom för att dra en del ny el till köket).

Och nej, jag är inte stolt över den manövern :(
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.