KristinaRT skrev:
Ett praktiskt tips dock, ta en bild innan du skruvar isär något så du vet hur det ska monteras ihop igen ;)
Fast problemet var inte att jag inte visste hur det skulle skruvas ihop. Problemet var att jag inte orkade skruva fast delen igen pga pyttesmå muskler. ;)
 
Spetters skrev:
Fast problemet var inte att jag inte visste hur det skulle skruvas ihop. Problemet var att jag inte orkade skruva fast delen igen pga pyttesmå muskler. ;)
Dina muskler lär växa i takt med att du renoverar.
 
Spetters skrev:
Ja, jag hade först inte tänkt isolera men sen tyckte pappa att jag skulle göra det så jag googlade och fick som sgat rätt blandade svar. Fast jag känner mig som sagt fortfarande skeptisk till att isolera eftersom jag som sagt inte upplever källaren som speciellt kall trots att det finns flera trasiga fönster i källaren som de bara tryckt isolering i (utan att bygga igen vare sig utsida eller insida). Dessa ska jag ju bygga igen nu så det kommer att bli mycket tätare bara därför.
Jag har aldrig upplevt vår källare som kall heller, men när vi kollade igenom hela huset med värmekamera visade det sig att källarväggarna var bland de värsta skurkarna i hela huset. "Alla" säger att man bör isolera vinden men den läckte nästan inte ut någon värme alls…

Och så måste jag säga att detta är en farlig tråd, jag blev lite inspirerad och tänkte att jag skulle tapetsera om en del av hallen. Men med nya tapeter ser resten så sunkigt ut så jag fick visst köpa färg för att måla om resten också. Och då skulle ju alla snickerierna se tokiga ut så det fick bli färg dit också. Elementet likaså, inte kan resten vara snyggt och elementet fult. Och när jag ändå målar elementet i hallen kan jag lika gärna måla om elementet i köket också. (där sätter jag stopp, jag ska INTE tapetsera om köket bara för att elementet blir snyggare än väggarna. Tror jag.)
 
  • Gilla
Great Catsby och 12 till
  • Laddar…
Fasen va grym du är!
Tänk om man hade ditt tålamod och kunde göra ett lika bra jobb!
Du bevisar verkligen att kvinnor kan!! 👏👏👏👍👍👍😊
 
  • Gilla
Great Catsby och 3 till
  • Laddar…
Det går sakta just nu. Det är svårt att få till byggtillfällen som passar både mig och pappa med våra olika arbetstider men ikväll har vi fått upp mer reglar. Nästan färdigreglat nu. (y)

20151203_210336.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151203_210315.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151203_210401.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den sista väggen (som inte syns i bild) ska det bli lite speciallösningar i. Ett halvinbyggt element samt en platsbyggd sittbänk, under locket ska vattenledning + vattenmätaren sitta.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Spetters skrev:
Den sista väggen (som inte syns i bild) ska det bli lite speciallösningar i. Ett halvinbyggt element samt en platsbyggd sittbänk, under locket ska vattenledning + vattenmätaren sitta.
Hur ser den väggen ut? Och som rörkrökare måste man vara nyfiken!

Jag är imponerad av ditt driv! Mitt tips till dig är att inte sakta ner, snarare tvärt om.
KBK, Kör Bara Kör!
 
Haha, åh nu blir jag rädd att få smäll på fingrarna ;) Det är säkert dumt att göra så som jag tänkte göra men det kändes enklast så. Såhär ser väggen ut (suddig och dålig bild eftersom jag löpte ner i källaren och tog en snabb mobilbild i norrbottensvintermörkret).

20151206_100458.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenavläsaren sitter nere till vänster och går upp ur golvet så nära väggen att jag inte kan få in och regla upp ny innervägg mellan rören och betongväggen utan att börja bila upp golvet och flytta rören. Det kändes som ett alldeles för stort projekt. Det är ju meningen att den här tvättstugan ska vara ett "litet" jobb för att ha en tvättstuga som folk inte jämför med en Fritzlkällare.

Så tanken är att bygga en ram runt om vattenavläsaren och bygga en platsbyggd sittbänk där med avtagbart lock. Resten av rören kommer att dölja sig innanför gipsskivorna. Det är givetvis dumt att ha dem innanför gipsskivorna om det skulle vilja sig så illa att något rör skulle gå sönder och behöva bytas ut men om det händer så är nog inte nya gipsskivor mitt största problem :)

Jag hade egentligen tänkt plocka bort elementet men jag ångrade mig sen. Det är det enda elementet som finns i källaren (resten av källaren värms upp med en luft/luftvärmepump) och är väldigt effektivt. När huset stod tomt innan jag köpte det så råkade någon slå av cirkulationspumpen (det är bara en vanlig strömbrytare bredvid strömbrytaren till taklampan). Det här elementet fungerar ändå och pga att det var igång och källardörren öppen så frös inte resten av huset sönder trots närmare 20 minus utomhus.

Såååå.. jag tänkte bygga vägg, men låta elementet sitta där det sitter och helt enkelt lämna ett "hål" för hela elementet. Om folk kan bygga elementskydd som täcker hela elementet så måste väl jag kunna bygga på sidorna om elementet och lämna hela elementet synligt. :)

Nu var min förklaring väldigt dålig, men ni kommer att få se hur det blir när det är färdigt. :)
 
S
vad har du under plåtregeln mot betongen?
 
Mellan väggen och stålregeln är det en luftspalt och mot golv/tak är det en stålskena. Jag har ingenting annat där. :)
 
SBH skrev:
alltid syllisolering där golvbetongen är i marknivå
Vad skall hända med plåtreglarna om det inte finns syllisolering?
Plåten kommer kanske att rosta lite, men det finns inget organiskt material i väggen hon bygger.
 
SBH skrev:
mellan golv och plåtregel!
alltid syllisolering ([länk]) där golvbetongen är i marknivå
Jag har fått lära mig att det enbart behövs om jag använder organiskt material men det gör jag inte. Behövs det då också?
 
De plåtreglar jag använt har en tunn svart"skumgummi" på sidan mot golv eller tak, men tror inte det är jetteviktigt i ditt fall. Kör på som du tänkt med element och vattenmätare, låter okej i mina öron.
Lämna bara ganska mycket utrymme runt elementet för luftcirkulation.
Bra jobbat förövrigt! Längyar tills min dotter skaffar hus och jag får va med och stötta...

//AA
 
S
thomas33 skrev:
Vad skall hända med plåtreglarna om det inte finns syllisolering?
Plåten kommer kanske att rosta lite, men det finns inget organiskt material i väggen hon bygger.
då man rivit väggar utan syllisolering har dom varit rostangripna.
 
S
Spetters skrev:
Jag har fått lära mig att det enbart behövs om jag använder organiskt material men det gör jag inte. Behövs det då också?
jupp. även om du har bra dränerat hus kan du ha så pass blött betong ändå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.