Och har man JFB SKA noll och jordskena vara separerade, precis som på bilden. Däremot ska PEN ledaren inte kopplas på nollskenan.
 
hsd
Som det ser ut så finns inkommande nolla och inkommande skyddsjord, var och en för sig (men av en delbild syns inte hela sanningen...)
 
Mikael_L skrev:
Aaah, det ska sitta en skruv strax över där PEN går in (precis inne i S-slingan på den blå 6 kvadratarn), på samma sätt som det sitter en skruv över motsvarande koppling på nollskenan strax ovan?

Ja var/när försvann den skruven? Då de satt in JFB, och det har bara råkat vara lite kontakt där ända fram till idag?
Det verkar som skruven inte sattes tillbaks när liknande plåtbleck som syns under PEN, som där går ner mot chassie för jordning, togs bort mellan PE och N skenan. Kanske pga ovana vid den lite aviga konstruktionen och att det ganska ofta är en skruv som behöver lossas vid frånskiljningen.

Syns lite spår ner i hålet av gnistbildning också, ett obehagligt felfall med både spänningsättning av PE och förstörda apparater.
 
Är ju även ett generalfel att använda den anslutningen efter ombyggnaden till JFB så som den är konstruerad. Den är avsedd som möjlig att skilja precis som den övre vid N-skenan och är självklart inget för PEN. Påminner om problemen med gamla plintar i servislådor mm som brukar uppmärksammas och rekommenderas säkras med bygling.
 
Redigerat:
Är PEN & N anslutningarna delade eller sitter de ihop (svårt att se på bilden)?
Är de delade förstår jag problemet. (Flytande nolla & spänningsförande skyddsjord)
 
hsd
en bild på resten av centralen rätar ut frågetecknen
 
jag blev ringd mitt i maten av att två lägenheter bara hade belysning i vissa rum och trodde det va någon huvudsäkring som gått men det löste bara problemet i ena lägenheten. "lite" mätning i centralen sen så kom jag fram till att det inte fanns någon kontakt mellan inkommande pen o jordskenan. tog inga andra bilder bara den där felet va
 
Jag gör en liten cliffhanger här, för i helgen hittade jag lite el-eganta saker under köksbänken och på vinden här hemma. Jisses säger jag bara.

Bilder kommer! :D
 
Försöker bara förstå i mitt huvud- men om neutralen försvinner, så försvinner väl kretsen? Givetvis inte bra med glappande nolla, för blir ju "på / av".

Eller är det tre fas grupperna i det här fallet som ställer till det? Ger spänning på nollan?

EDIT: Fanns tydligen en till sida på tråden ;) Läser vidare! :)
 
Om N försvinner från en enfasgrupp så bryts kretsen, ja. Om N försvinner från en symetrisk trefasgrupp, typ en trefasmotor eller dylikt så händer inget alls, ty en sådan maskin behöver inte ens nolla. Om N försvinner i en central med lite blandade enfaslaster så kommer nollans potential lägga sig någon stans där den balanserar strömmarna i de tre faserna. Vore alla faser lastade med exakt samma belastning och fasvinkel så vore allt frid och fröjd ändå, men så är i allmänhet inte fallet, utan nollan lägger såg istället på en potential någon stans mellan 0 och 230V mot jord varför de olika fasernas spänning mot nollan blir någon stans mellan 0 och 400V. Det underlättar mycket att rita strömmarna i respektive fas som vektorer för att förstå detta.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
PNO skrev:
Om N försvinner från en enfasgrupp så bryts kretsen, ja. Om N försvinner från en symetrisk trefasgrupp, typ en trefasmotor eller dylikt så händer inget alls, ty en sådan maskin behöver inte ens nolla. Om N försvinner i en central med lite blandade enfaslaster så kommer nollans potential lägga sig någon stans där den balanserar strömmarna i de tre faserna. Vore alla faser lastade med exakt samma belastning och fasvinkel så vore allt frid och fröjd ändå, men så är i allmänhet inte fallet, utan nollan lägger såg istället på en potential någon stans mellan 0 och 230V mot jord varför de olika fasernas spänning mot nollan blir någon stans mellan 0 och 400V. Det underlättar mycket att rita strömmarna i respektive fas som vektorer för att förstå detta.
Jag kommer ihåg att jag hört om PEN-släpp på ett helt (hyfsat stort) radhusområde. Det "märktes" inte, eftersom med så många och stora laster så tog de i stort sett ut varandra. Men man hade ingen skyddsjord...
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Vid enbart " nollsläpp" får man brandrisk och apparatskador.
Vid "PEN ledar släpp" Får man dessutom en större branrisk och stor risk för elschock i kök, badrum eller utomhus. Det beror på att skyddsjordade apparater får sin höljen spänningsatta med mellan 0-230 v till sann jord. Jordfelsbrytaren skyddar inte mot den felltypen. Det tillkommer även en brandrisk när skyddsledare i gruppledningar " tar över " huvudledningens nollström och transporterar den vidare till t.ex vattenledningsrör. Till detta kommer även korroaionsproblem på vattenrören ( om det pågår under långt tid)

Sådana spontana PEN ledare gör också att felet kan vara lite svårt att upptäcka. Det gäller särskilt med nya lampor som inte lika känsliga för mindre spänningsvariationer.
 
Mikael_L
Kanske hamnar denna i fel tråd?
ful_ledning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det någon tråd, "fulaste elkopplingen!" eller "fulaste ledningsdragningen!" ?
 
Måste vara pga växelströmmen som kabeln blivit sinusformad :)
 
  • Gilla
yxis och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Finns det någon tråd, "fulaste elkopplingen!" eller "fulaste ledningsdragningen!" ?
Man kan dra avsiktligt sicksack också. Det blir inte heller snyggt.
IMG_5512.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yxis och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.