FRS05 skrev:
...Nu är det skillnad på där du bor och västkusten. Men jobbarkompisen kollade med mäklaren när han värderade om huset hur han såg på värmekälla. Svaret var entydligt, allt folk kollar på är bergvärme här. Sedan kan man diskutera om det borde vara så men så är det. Det hela mynnade ut i att de skulle höja värdet på sin villa med 200000:- med bergvärme. Med tanke på att luft/vatten offerten bara var 20000:- billigare än bergvärmeofferten var valet lätt. Särskilt med tanke på att bergvärmen också är effektivare än luft/vatten pumpen.
Exemplet ovan visar att man kan inte gissa sig fram till vad som blir mest billigast. De 20k kronorna extra som bergvärmen kostar, sparar du in på den högre värdehöjningen av huset. Som grädde på moset får du dessutom en klart lägre uppvärmningskostnad. Du behöver riktiga offerter!

Spetters skrev:
Jag har inte bestämt mig för en luft/vatten, det är bara en av mina tusen funderingar som jag blev lite mer nyfiken på nu när jag fick information om att Mitsubishi klarar ner till -28

Någon skrev tidigare att jag verkar ha bestämt mig för att jag inte vill ha bergvärme och sen argumenterar utifrån det. Nu hittar jag inte igen den kommentaren men så är det inte heller. När jag först köpte huset bestämde jag mig för fjärrvärme, när det visade sig att det inte fanns att tillgå så bestämde jag mig för bergvärme. Efter att ha läst om bergvärme, pratat med folk som har bergvärme osv så känns det inte lika bra. Jag tror inte att bergvärme är något dåligt, tvärtom så tror jag att det är superbra men magkänslan säger nej av alla anledningar som jag har nämn här i tråden.
Skummade igenom tråden på nytt, kan ha missat nåt, men den enda anledningen som jag kunde hitta var den höga grundinvesteringen. Vilka andra anledningar finns det till din magkänsla angående bergvärme?

Spetters skrev:
Jag vet inte vad mina grannar har för uppvärmning. Min närmsta granne kör på pellets.

Jag läste lite om Mitsubishi luft/vatten som det länkades till och den ska enligt tillverkaren fungera ner till -28 och ska tydligen kunna arbeta med full effekt till -20. Den har gas i rören mellan inne/utedel istället för vatten.

Jag har hela tiden tänkt att när det står t.ex att den ska kunna fungera till -28 så är det så att det KAN fungera om man har tur men att den inte fungerar med speciellt bra effekt. Att tillverkaren bara anger det bästa värdet för att sälja och inte nämner att även om den fungerar vid t.ex -25 så är det så dålig effekt att man måste ha stödvärme.
Har jag fel?

Men eftersom mitsubishi garanterar att den ska fungera till -28 och klara full effekt till -20 så berättar de ju att pumpen ger mindre mellan 20-28 minusgrader. Törs man lita på att den har full effekt till -20? Eller är det helt enkelt så att den kanske har full effekt till -20 men energiförbukningen skenar vid typ -8

Nu spekulerar jag bara, men någon kanske kan hjälpa mig att klargöra detta?

Det intressanta är vilken cop den har vid en viss ute-temp t ex -20. En bergvärme pump har nästan samma cop hela året oavsett om det är vinter eller sommar. För några år sedan kunde man räkna med ett verkligt cop på ca 3-3.5 på en bvp. Dvs 1kW köpt el ger 3-3.5 kW värme. (En elpatron har ett cop på 1)

Edit: Tittade på produktbladet till Mitsubishin och påpassligt nog så fanns det inget diagram som visade cop i förhållande till utomhustemperaturen.

Redigerat:
Vi har en Mitsubishi Ecodan L/V till ett, i stort sett, oisolerat stenhus från 1910 på 280kvm. Vi har haft -18 ute som kallast och då gick det fortfarande men med stöd av inbyggda elpatronen. Jag tror -28 blir tufft med L/V, från -15 ner finns det inte mycket värme i luften.
Även om jag är nöjd med L/V här (gick från 5500 liter olja till 18000kWh el) så hade jag i ditt läge lånat till bergvärme.
Sen tycker jag du skall lägga 199kr på en 2000w fläktkonvektor att ha stående som nödlösning, inte för att du kommer behöva den, men för att det ger ett lugn att veta att om pannan lägger av så har du den att hålla varmt. 199kr är inte mycket för extra trygghet i vardagen.

Ja, jag misstänkte väl att de inte var någon bra idé med luft/vattenvärmepump här uppe. :) Blev nyfiken pga de utlovade -28 men efter lite plugg har jag slagit bort den tanken helt. :)

Jag vet att ni är emot att jag ska byta oljepannan mot en elpanna men jag är fortfarande inne på den tanken. Fy mig. Braskamin vill jag som sagt installera i vardagsrummet vilket värmesystem det än råkas bli i slutänden och jag trillade över den här blocketannonsen: http://www.blocket.se/overtornea/Kaminer_Vattenmantlade_56305432.htm?ca=1_7&w=1

Alternativ nr 3, kan det vara något? Braskamin vill jag som sagt ha i vilket fall som helst men om jag ändå ska ha en så kan väl en vattenmantlad vara en bra investering? Den här kostar dessutom endast 12,600:- Tanken är som sagt inte att elda enbart för värmens skull utan mer för mys och trivsel. Och ska det eldas ibland är det väl lika bra att ta vara på all värme som går. Eller?

Måste jag i sånt fall ha en ackumulatortank eller kan jag på något vis koppla ihop kaminen med elpannan/varmvattenberedaren?

Och om jag köper en ny modern elpanna, ska jag då satsa på en elpanna med inbyggd VVB eller ska de vara separata delar?

AskeHolst skrev:
Sen tycker jag du skall lägga 199kr på en 2000w fläktkonvektor att ha stående som nödlösning, inte för att du kommer behöva den, men för att det ger ett lugn att veta att om pannan lägger av så har du den att hålla varmt. 199kr är inte mycket för extra trygghet i vardagen.
Ja, jag sa till pappa att nästa gång jag är till Luleå så ska jag shoppa mig konvektorelement på Jula att ha hemma för säkerhets skull. :)

Spetters skrev:
Ja, jag misstänkte väl att de inte var någon bra idé med luft/vattenvärmepump här uppe. :) Blev nyfiken pga de utlovade -28 men efter lite plugg har jag slagit bort den tanken helt. :)

Jag vet att ni är emot att jag ska byta oljepannan mot en elpanna men jag är fortfarande inne på den tanken. Fy mig.
Det gör du givetvis som du vill, men för mig verkar det onödigt att byta något som fungerar mot något nytt som inte är bättre än det gamla.

Jag vet inte vad alternativen kostar, men nog är det ett konstigt resonemang att välja elpanna framför luft vatten-pump därför att luft vatten-värmepumpen är mindre effektiv när det är kallt. Elpannan är alltid mindre effektiv än luft vattenpumpen, eller i extremfallet lika dålig.

• Gilla
spaceas
  • Laddar…
Avemo skrev:
Det gör du givetvis som du vill, men för mig verkar det onödigt att byta något som fungerar mot något nytt som inte är bättre än det gamla.

Jag vet inte vad alternativen kostar, men nog är det ett konstigt resonemang att välja elpanna framför luft vatten-pump därför att luft vatten-värmepumpen är mindre effektiv när det är kallt. Elpannan är alltid mindre effektiv än luft vattenpumpen, eller i extremfallet lika dålig.
Jag ä helt enkelt så konstig och naiv att jag tror att en ny modern elpanna + VVB är effektivare än en över 40 år gammal oljepanna. Effektskillnaden kanske är så pass liten att pengarna aldrig kommer att återbetala sig, men en ny elpanna borde vara driftsäkrare än den jag har. I dagsläget har jag ingen VVB utan har bara varmvattnet som finns i pannan och kan inte duscha i många minuter innan det blir blir fisljummet. Att fylla ett badkar är bara att glömma.

Min panna går inte att välja temperatur på utan ändrar bara temperatur genom att jag snurrar på elpatronerna. Det finns ingen som helst gradering stegvis utan måste ske på känn och jag får prova mig fram till en behaglig temperatur. Med en ny panna kan jag både välja temperaturen samt styra hur temperaturen ska se ut över ett dygn och t.ex ställa in att det ska vara kallare i huset på natten och varmare på dagen. Detta är också någon som jag tror skulle göra skillnad i min förbrukning men som jag skrivit så många gånger tidigare, jag kan inget om sånt här. Det är just av den anledningen jag vill ha något så enkelt och driftsäkert med så lite insats som möjligt.

M
En elpatron kan egentligen aldrig bli effektivare än vad dem var samma dag som elnätet lanserades för 60 år sedan.

Det som alla andra pumpar gör är att dem använder el och kompressorer för att höja och sänka trycket i ett slutet system som är fyllt med gas. När man ökar och sänker trycket så händer lite fräcka grejer, bland annat sker en värmeutveckling som man använder för att värma t ex värmebärarvatten.
På detta sätt kan man uppnå fler kW värme per instoppad kW el för pumpdriften.

Det jag försöker komma fram till är att en elpanna har ingen sådan funktion och dem kommer därför alltid att ha ungefär samma effekt.

Det enda man kan förbättra är isoleringen, men vattnet ska ju ändå ut till radiatorerna.

Att köra med nattsänknig vinner du inget på, bara mer krångel.

Köp en 9W byggfläkt på harald nyborg, de är betydligt billigare än exempelvis jula/biltema, så har du värme om nu pannan skulle gå sönder. Har den hållt i 40 år så har den nog en del år kvar. Skippa att köpa ny elpanna, bara slöseri med pengar.☺

D
FRS05 skrev:
Att köra med nattsänknig vinner du inget på, bara mer krångel.
Suck... Du vill alltså hävda att det kräver lika mycket energi att:

A. Hålla ett hus uppvärmt till 21 grader 12 timmar och 18-21 grader under 12 timmar.
B. Hålla ett hus uppvärmt till 21 grader 24 timmar

I så fall kan jag, som är lite frusen av mig ju också:

C. Höja temperaturen till 23 grader under 12 timmar

Utan att det kostar någonting extra alls, eller? Varför skulle en sänkning inte spara något medan en höjning skulle kosta?

Redigerat av moderator:
M
I fall med luft/vattenvärmepump så kan man förlora på det om man sänker för mycket. Då får pumpen panik när det helt plötsligt ska vara 21 grader igen och den kopplar därför in eltillskottet för att kunna panikvärma.

Så borde dock inte fallet riktigt bli här eftersom det bara är el. En elpanna likt ett el-element kör ju järnet tills det är lagom varmt. Det enda som kan hända är att den får jobba någon timma längre för att komma upp i temp igen. Men det borde ändå vara billigare med nattsänkning.
Kan man spara hem en kW per timma under 12h så blir ju det helt klart pengar på en månad.

Spetters skrev:
Jag ä helt enkelt så konstig och naiv att jag tror att en ny modern elpanna + VVB är effektivare än en över 40 år gammal oljepanna...
Önsketänkande kommer inte att sänka dina värmekostnader!

Det är inte gjorts några tekniska framsteg på el-patroner i modern tid! Dom slits heller inte nämnvärt vid användning. Antingen så fungerar dom, eller så är dom trasiga.

Eventuellt kan du minska förlusterna något från den dåligt isolerade pannan, men det förutsätter att pannan inte står i huset, eller nåt annat utrymme som skall värmas. För då blir "förlusterna" till nyttig värme. Isf kommer du inte att kunna spara en enda krona på ett pannbyte!

Det enda sättet du kan spara lite el på är genom försämrad komfort (temperatursänkning), men du kan aldrig räkna hem en ny elpanna på den lilla besparingen. Dessutom hur kul är det att frysa hela vintern?

Spetters skrev:
....jag kan inget om sånt här. Det är just av den anledningen jag vill ha något så enkelt och driftsäkert med så lite insats som möjligt.
Då kanske du borde ta till dig vad flera här har försökt säga gång på gång i den här tråden:

1. Det är bortkastade pengar, ren kaptialförstöring, att köpa en ny elpanna idag.

2. Vill du sänka din värmekostnad, så är det en värmepumpslösning som gäller.

3. L/L-vp och L/V-vp är inte lämpade för det norrländska klimatet.

Om vi låtsas att jag sparar 1kwh per timme 12h per dygn som du nämnde i ditt inlägg så sparar jag ca 360kwH/mån de månader värmen är påslagen i huset. Jag har igång värmen från ungefär mitten av september till nångång i början av maj. Då går lite av sep/maj bort så det blir totalt åtta månader = 2880kwh per år... ungefär.

Min nuvarande panna har garanterat energiförluster pga otät mer än 40 år gammal oljepanna. Jag vet inte hur många kwh per år jag förlorar på att pannan läcker värme men det måste väl ändå vara några kwh åtminstone?

Och hur effektivt får en 40 år gammal panna/cirkulationspump ut värmen i radiatorerna? Den kanske är lika effektiv som en modern men jag vet inte så jag måste fråga.

En ny elpanna t.ex denna: http://www.ctc.se/product/ctc-excellent-ii/ kostar 27300:- hos vvsbutiken.se. Jag har inte kollat lokalt ännu eftersom jag inte bestämt mig så jag vet inte vad den kostar här.

Men om jag räknar med de 2880kwh jag "vet" att jag sparar på att byta panna och ställa förbrukningen efter dygnet och skippar de kwh jag själv tror att jag sparar pga att nya elpannor är bättre isolerade så sparar jag alltså ungefär 3055:- / år.

Det känns ändå okej för mig. Om jag då dessutom vill ha en braskamin så kan jag spara ytterligare några kronor. Om jag då väljer en vattenmantlad kamin så borde jag väl spara ännu mer eftersom jag under den absolut kallaste tiden på året skulle kunna dra ner elpannan till att se till att huset håller t.ex 16 grader inomhustemperatur och sen elda utöver detta.

Jag är inte speciellt sugen på att elda enbart för värmens skull som med pellets men att stödelda under 2 månader vintertid de tider jag är hemma känns helt okej. Nu vet jag inte om en billig vattenmantlad braskamin är något att ha, men om den bara ska användas för mys plus stödeldning så gissar jag att det inte är riktigt lika högt slitage som om jag använde den specifikt för uppvärmningens skull.

Cujo skrev:
Önsketänkande kommer inte att sänka dina värmekostnader!
Va?! Gud vilken tur att du berättade det för mig. Jag som trodde på fullaste allvar att det räckte med positiv energi för att värma upp ett hus.

Cujo skrev:
Det enda sättet du kan spara lite el på är genom försämrad komfort (temperatursänkning), men du kan aldrig räkna hem en ny elpanna på den lilla besparingen. Dessutom hur kul är det att frysa hela vintern?
Jag har aldrig påstått att jag tänkt dra ner temperaturen i huset under hela vintern och sitta och frysa. Tvärtom så har jag hela tiden pratat om att ha en braskamin som stödvärme. Den enda temperatursänkningen jag nämnt är att sänka temperaturen någon grad nattetid men då ligger jag oftast under ett täcke och sover så jag skulle inte frysa speciellt mycket då.

Med en ny panna så vinner jag komfort även om jag skulle ha samma temp dygnet runt som jag har idag av en enkel anledning. I dagsläget har jag i princip inget varmvatten. Jag har ingen VVB, jag antar att det sitter något sorts värmeelement i pannan som värmer kranvattnet. Typ en genomströmningsvärmare/plattvärmeväxlare eller allt vad det heter. Sen jag flyttade hit har jag duschat i ljummet vatten och kan fylla ungefär 15cm i ett litet badkar innan det börjar komma kallvatten. Med en ny elpanna t.ex den CTC som jag länkat så kan jag få mer varmvatten än jag har i dagsläget. Just den pannan säger tillverkaren ska kunna ge mig 200L 40gradigt vatten med plattvärmeväxlare.

Cujo skrev:
Då kanske du borde ta till dig vad flera här har försökt säga gång på gång i den här tråden:

1. Det är bortkastade pengar, ren kaptialförstöring, att köpa en ny elpanna idag.

2. Vill du sänka din värmekostnad, så är det en värmepumpslösning som gäller.

3. L/L-vp och L/V-vp är inte lämpade för det norrländska klimatet.
Jag ber om råd i den här tråden, jag ber inte om att någon ska försöka få mig att känna mig ännu dummare genom att skriva nedlåtande.

1. Är det bättre att leva med att pannan kanske går och dör en dag? Sakna varmvatten och sen när pannan väl dör panikköpa ett värmesystem utan att hinna kolla upp leverantör/installatör osv noga? Vem vet, jag kanske bestämmer mig för bergvärme till slut men jag vill inte köpa ett så dyrt uppvärmningssystem utan att känna mig 100% säker på mitt val.

2. Om jag vill sänka min värmekostnad så behöver det inte vara en pump som gäller. Jag kan välja ved, pellets, fjärrvärme eller nästan vad som helst. Just fjärrvärme finns inte tillgängligt just nu men om jag skulle vilja skulle jag kunna elda så en pump är inte alls mitt enda val. Sen att jag inte vill elda för enbart värme är en helt annan femma.

3. De är ju precis det jag också skrivit ett flertal gånger så det behöver du inte påpeka för mig.

I överlag tycker jag att din attityd känns tråkig. Du får väl tycka att jag är korkad om du vill men du behöver inte vara nedlåtande mot mig även om du blir frustrerad över min dumhet. Jag frågar för all lära mig och anledningen till att jag frågar just på byggahus.se är för att jag upplever att användare på den här sidan är trevliga mot varandra till skillnad mot i många andra forum.

Och till alla andra: Jag är jätteglad över all hjälp jag fått, över alla som kommit med förslag, hjälpt mig att förstå, förklarat och berättat vad ni har för lösningar.

• Gilla
Jumos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.