Texan skrev:
Om jag har problem att lägga till enheter så brukar det hjälpa att "boota om" Zipaboxen.
Det har jag redan prova ett par gånger, Blir inget bättre. Kan det vara något i den nya firmwaren?
Går det att ner gradera boxen?
 
Hade lite tid idag på morgonen att prova lite mer att lägga till NEXA enheter. Och om jag går över i Old Version fungerar det att lägga till. När man sen går över till det New app, finns den med och går att använda.
Hann inte prova med en riktig modul inkopplad, men nu läggs den till och går att påverka i GUI.
 
  • Gilla
troja
  • Laddar…
Hej på er. jag skulle vilja skapa en regel för motorvärmaren anpassad för mig som ibland har beredskap som deltidsbrandman. funktionen jag skulle vilja ha är att motorvärmaren och kupevärmaren startar om temperaturen understiger 0 grader och för att sen slå av igen när tempen i kupen når exempelvis 7 grader, detta för att slippa skrapa rutorna om jag måste åka på larm. går tempen under 0 igen så ska motorvärmaren slå på igen osv...går detta att lösa tror ni och hur skulle regeln se ut i så fall? konfigurationen jag vill använda mig av är nexa LGDR-3500 som fjärrbrytare och tempsensor oregon Sensor 10 ch THGR810 som jag har liggandes i bilen. Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Inte för att låta dum men kan du inte använda en termostat (230v) i bilens kupéuttag? Du slår på en kanal för bilens motorvärmaruttag i väggen och därefter går motorvärmaren konstant och kupévärmaren efter egen termostat.
 
Jag blir mer och mer sugen på att släppa den nuvarande lösningen med Tellstick Duo, SwitchKing och Eventghost och gå all-in på en Zipabox Duo. Jag har hur många frågor som helst, men först och främst, fungerar det bra med 433Mhz-prylar? Får man in alla Nexa-grejer som switchar, magnetkontakter och rörelsevakter (även om de får läggas in under annat namn)? Är den rapp när den skickar ut signaler eller finns en fördröjning? SwitchKing kan vara sjukt segt emellanåt.

//Henke
 
viggen_l skrev:
Hade lite tid idag på morgonen att prova lite mer att lägga till NEXA enheter. Och om jag går över i Old Version fungerar det att lägga till. När man sen går över till det New app, finns den med och går att använda.
Hann inte prova med en riktig modul inkopplad, men nu läggs den till och går att påverka i GUI.
Testade samma sak, det verkar fungera utan problem med "old api"

tack för tipset!

/
Johan
 
Exile82 skrev:
Jag blir mer och mer sugen på att släppa den nuvarande lösningen med Tellstick Duo, SwitchKing och Eventghost och gå all-in på en Zipabox Duo. Jag har hur många frågor som helst, men först och främst, fungerar det bra med 433Mhz-prylar? Får man in alla Nexa-grejer som switchar, magnetkontakter och rörelsevakter (även om de får läggas in under annat namn)? Är den rapp när den skickar ut signaler eller finns en fördröjning? SwitchKing kan vara sjukt segt emellanåt.

//Henke
Jag gjorde själv bytet från telltick över till Zipabox för ca 2 år sen och har bara sett fördelar med bytet.

"Träffsäkerheten" är mycket bättre med Zipabox (lampor tänder när dom ska) På min gamla Tellstick hade jag en fet utomhusantenn för att få räckvidd i huset, med zipaboxen har jag orginalantennen och det varje gång, dessutom mycket snabbare. (Tre våningar + källare)

Nästan alla Nexa grejer funkar. alla du nämner.

Jag började direkt att fasa ut mina 433mhz mot Z-wave för oj vilka roliga grejer man kan göra med Z-wave.
 
Tack för svar Toys! Det låter som något för mig!
Jag kommer förvisso fortfarande använda många av mina on/off-switchar, i många lägen är det just bara on-off som behövs. Men jag kan å andra sidan ha missat något förutom mesh och dubbelriktad kommunikation, jag brukar kunna få blodad tand.
 
En annan fråga, hur kommer det sig att alla z-wave-prylar inte fungerar med alla controllers? Z-wave är väl en standard? Är det mjukvarumässigt som begränsar?
 
Nu lyser min zipabox bara blått hela tiden och det står offline i programmet. Jag har provat att starta om den, men det blir samma sak. Är den körd, eller???
 
När jag läst om tellstick så har jag sett att de har en funktion där man anger vart på jorden man bor och utifrån det så fås automatiskt när det är skymning och gryning. Med dem informationen kan man välja att något ska aktiveras vid dessa tidpunkter. Finns den funktionen också på zipabox duo, eller krävs det en ljussensor?
 
mrflipp skrev:
När jag läst om tellstick så har jag sett att de har en funktion där man anger vart på jorden man bor och utifrån det så fås automatiskt när det är skymning och gryning. Med dem informationen kan man välja att något ska aktiveras vid dessa tidpunkter. Finns den funktionen också på zipabox duo, eller krävs det en ljussensor?
Ja den funktionen finns i zipabox duo.
 
Nu när adventsbelysningen börjar komma upp i hela huset funderar jag på nån billig wallplug. Erfarenheter av billiga, typ anslut / classe osv, som är kompatibla med zipabox duo? Tips mottages!
 
De du nämner här fungerar med Duo. De enda jag inte fått till är waveman och ikea, så jag har tillsvidare kvar tellstick parallellt tills jag hunnit byta ut dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.