Tja, alltså, hur många meter slang som behövs, idealfallet ligger nog på ca 80 meter. Men då behövs väl en jetmotor eller liknande, så mina funderingar är som sagt kring förhållandena mellan sug och slanglängd, så man kan vrida och vända och se om det är genomförbart. Om slanglängden är av mindre betydelse och 20 eller 80 meter inte spelar så stor roll, eller om allt plötsligt tvärdör om man går över någon viss längd, eller om kravet på sugförmågan ökar exponentiellt med slanglängden. Inte vet jag, det är det jag tänkte att jag skulle försöka reda ut
jag använder den på 3000kvm gräsmatta. Det finns ju ingen med sunda förnuftet i behåll som SUGER gräs på tusentals kvadratmeter. Man blåser först och samlar sedan upp och då kan det ju vara läge att suga.Snickerick skrev:Det spelar inte så stor roll om lövsugen kommer från Stihl eller ett lågprismärke, eller om jag får en dylik leksakslövsug gratis, det är fortfarande inte ett alternativ att gå omkring med en sådan och dessutom bära på löven, för att inte tala om alla ständiga tömningar av den lilla påsen. En sådan är kanske "riktigt bra" på en modern tomt med 35kvm gräsmatta, här är den inget mer än rena skämtet.
Givetvis blåser man först, och suger sedan, ingen har väl sagt något annat.MathiasS skrev:
Hur många hundra träd i vilken storlek har du att blåsa/suga löv ifrån på dina 3000 kvm?
För övrigt så finns det de som suger utan att blåsa ja, på många tusentals kvadratmeter, då med sugen monterad på fordon. Så visst finns det det. Den dagen jag skaffar mig en fyrhjuling blir det kanske så här också.
Jaså, du har kanske inte så många träd, eller löv, på din tomt, trots allt. Och då kanske det räcker med en leksakslövsug. Men alla kanske inte har det som du har det! Här är i alla fall situationen en annan, vilket föranledde trådstarten...MathiasS skrev:
Tack för hjälpen!
Fine Woodworking hade i ett specialnummer 2008 kallat "Workshop Solutions" en artikel med rubriken "Dust Collection Demystified". Där testade man kapaciteten i två olika spånsugsystem för att slå fast hur långa rör man kunde använda; målet var att upprätthålla ett "sug" på 800 cfm och ett luftflöde på "4000 linear fpm" vilket skulle vara tillräckligt för att hantera damm och spån från vilken maskin som helst.
1. En spånsug på 2 hästkrafter med spånsäck och filtersäck i textil (sk single stage) klarade 18 fot slang eller 24 fot rör.
Slang innebar alltså 75% av kapaciteten med rör.
2. En spånsug på 2 hästkrafter med cyklon och patronfilter (sk two stage) klarade 68 fot rör; om man kan använda samma förhållande som i exempel ett blir kapaciteten med slang bara 51 fot.
18 fot är 5,49 meter och 51 fot är 15,54 meter.
(I bägge exemplen ingår dessutom en Y-förgrening, en krök på 90° med stor radie samt 6 fot slang för att koppla maskinen till systemet. självklart ökas den användbara slanglängden om de här attiraljerna utgår.)
Så sent som igår såg jag en liten traktor dra en lövsug modell större i en park här, grejen är att slangen var kanske 3 meter lång och hade en diameter på ca 20 centimeter det är väl så det måste se ut om man ska kunna ta blöta löv i klumpar och annat smått och gott som följer med...
//Ronnie
1. En spånsug på 2 hästkrafter med spånsäck och filtersäck i textil (sk single stage) klarade 18 fot slang eller 24 fot rör.
2. En spånsug på 2 hästkrafter med cyklon och patronfilter (sk two stage) klarade 68 fot rör; om man kan använda samma förhållande som i exempel ett blir kapaciteten med slang bara 51 fot.
(I bägge exemplen ingår dessutom en Y-förgrening, en krök på 90° med stor radie samt 6 fot slang för att koppla maskinen till systemet. självklart ökas den användbara slanglängden om de här attiraljerna utgår.)
Så sent som igår såg jag en liten traktor dra en lövsug modell större i en park här, grejen är att slangen var kanske 3 meter lång och hade en diameter på ca 20 centimeter det är väl så det måste se ut om man ska kunna ta blöta löv i klumpar och annat smått och gott som följer med...
//Ronnie
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Att blåsa löv är ganska effektivt, blåseffekten når långt ut från munstycket.
Att suga är mindre effektivt, sug effekten når ung munstycksdiametern ut från munstycket.
Är slangen15 cm måste lövet vara inom 15 cm avstånd för att följa med.
Protte
Att suga är mindre effektivt, sug effekten når ung munstycksdiametern ut från munstycket.
Är slangen15 cm måste lövet vara inom 15 cm avstånd för att följa med.
Protte
1 meter D10 rör rymmer ~7.8 liter, 80 meter rör, >600 liter, fyllt med löv blir det ganska väl ganska tungt? Med t.ex 100 liter löv i pipan lär sugkraften vid munstycket bli ganska dålig. Detta utan att rörfriktionen tagits in i beräkningen.
snickerik jag förstår inte riktigt varför du har en syrlig ton när du svarar.
Grejen är att det inte är lönsamt att göra så som du beskriver. Det skulle nämligen behövas en riktigt stor stark och galet dyr sug. För det fungerar inte med en "vanlig" spånsug för den har för litet vacuum. Utan det bör vara en högvakuumsfläkt och dom är inte billiga.
Men om du fortfarande inte tror på det som flera har skrivit så kan du kontakta någon som säljer fläktar och dylikt tex Lajac 019 320087 men det finns självklart flera aktörer på marknaden. Men det var dom jag kom på just nu.
Grejen är att det inte är lönsamt att göra så som du beskriver. Det skulle nämligen behövas en riktigt stor stark och galet dyr sug. För det fungerar inte med en "vanlig" spånsug för den har för litet vacuum. Utan det bör vara en högvakuumsfläkt och dom är inte billiga.
Men om du fortfarande inte tror på det som flera har skrivit så kan du kontakta någon som säljer fläktar och dylikt tex Lajac 019 320087 men det finns självklart flera aktörer på marknaden. Men det var dom jag kom på just nu.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Du kan ju titta på de som har stora ytor med mycket löv att ta reda på, kyrkan och deras kyrkogårdar.
De blåser löv och lastar med grep på vagn och kör bort, alternativt åker runt med gräsklipparen med uppsamlare på fria ytor.
Men du får vl lägga ut slangen på blocket när du provat.
Jag försökte suga ut en spånfyllning i ett mellanbjälklag med spånsug men det blev skyffel och säckar.
Protte
De blåser löv och lastar med grep på vagn och kör bort, alternativt åker runt med gräsklipparen med uppsamlare på fria ytor.
Men du får vl lägga ut slangen på blocket när du provat.
Jag försökte suga ut en spånfyllning i ett mellanbjälklag med spånsug men det blev skyffel och säckar.
Protte
Jag förstår att en del av er inte är insatta i hur t.ex. kyrkogårdar m.m. tar upp sina löv, och det kan väl så vara, trist bara att ni utger er för att veta bäst, när ni inte ens kollat upp det jag själv nämnt i tråden!
Kommentarer som bara säger att det inte går eller lönar sig, helt utan några som helst fakta, och som lika lite talar om vad som går eller inte går eller lönar sig eller inte lönar sig, eller kommentarer som tipsar om saker som jag redan sagt inte är ett alternativ, och varken tar hänsyn till det eller ens funderar över om förhållandena är gångbara, är inte till mycket hjälp. Bidra istället gärna med den kunskap ni besitter, som gör att ni kan göra de, till synes, åsiktsbaserade uttalanden ni gör.
Kommentarer som bara säger att det inte går eller lönar sig, helt utan några som helst fakta, och som lika lite talar om vad som går eller inte går eller lönar sig eller inte lönar sig, eller kommentarer som tipsar om saker som jag redan sagt inte är ett alternativ, och varken tar hänsyn till det eller ens funderar över om förhållandena är gångbara, är inte till mycket hjälp. Bidra istället gärna med den kunskap ni besitter, som gör att ni kan göra de, till synes, åsiktsbaserade uttalanden ni gör.
Ja, det är ju helt klart något att fundera över. Det innebär i praktiken att kravet på sugförmåga ökar ganska rejält med ökad slanglängd.arneri68 skrev:
I mitt fall kan ett alternativ vara att blåsa ut löven utan något filter på utblåssidan, av detta kan man ju se att det har rätt stor betydelse för längden. Inte heller behövs några särskilda kopplingar.Pysslarn skrev:Fine Woodworking hade i ett specialnummer 2008 kallat "Workshop Solutions" en artikel med rubriken "Dust Collection Demystified". Där testade man kapaciteten i två olika spånsugsystem för att slå fast hur långa rör man kunde använda; målet var att upprätthålla ett "sug" på 800 cfm och ett luftflöde på "4000 linear fpm" vilket skulle vara tillräckligt för att hantera damm och spån från vilken maskin som helst.
//Ronnie
Då uppstår genast nästa fundering. Om man tänker på hur man installerar lösull på vind. Där används ganska långa slangar, och det är rätt mycket material i slangen, alltså ganska tungt totalt sett.
En variant kanske alltså skulle kunna vara att skapa en sug som endast suger ett antal meter, säg fem eller tio för att ändå få lite arbetsradie, för att sedan koppla om till ett blåsaggregat som blåser löven genom en lång slang bort till dumpplatsen. Kan det vara ett alternativ tro. Då blir istället frågan hur pass mycket lövblås man behöver för en sådan manöver. Åsså måste man hitta på en finurlig övergång från sug till blås delen.
En variant kanske alltså skulle kunna vara att skapa en sug som endast suger ett antal meter, säg fem eller tio för att ändå få lite arbetsradie, för att sedan koppla om till ett blåsaggregat som blåser löven genom en lång slang bort till dumpplatsen. Kan det vara ett alternativ tro. Då blir istället frågan hur pass mycket lövblås man behöver för en sådan manöver. Åsså måste man hitta på en finurlig övergång från sug till blås delen.