INTERNATIONELLA VÄRLDSTOALETTDAGEN???

Infört för att inte toaletterna ska känna sig kränkta och bortglömda...eller?

"Mycket (skit) ska man höra innan öronen trillar av".

G
De som har avfallskvarnar då, är inte hela tanken där att spola ner energin och nyttja den i förmultningen? Själv blev jag (eller kanske snarare mina föräldrar) av rörmockaren rekommenderad att spola ner kaffesumpen i avloppet då den på ett bra sätt rev bort smuts i rören och förhindrade stopp, den borde ju rimligtvis förmultna och bilda biogas på reningsverket, eller?

Det gäller att reningsverket har kapacitet att hantera det extra tillskottet av rötbart material. Det gäller också att slammet inte rötar sig själv på vägen.

Kompisen har fru och fyra döttrar hemma på gården, ett år då han vart borta på jobb hela januari (han är sjöman) så kom han hem till stopp i avloppet. Killen är händig och uppfinningsrik och tog genast tag i skiten. Det visade sig att ena dottern spolat ner delar av julgranen i toaletten och efter det hade resterande kvinnor i huset spolat ner allehanda intim och hygienprodukter.

Granen hade effektivt stoppat upp bindor, tamponger, bomullspinnar och våtservetter. Nåväl, många timmar senare var allt fixat.

Utan att säga något så satte han ett galler just under inloppet i skitbrunnen, väntade en månad och då visade han familjen och konfronterade dom med sin förnekelse.

Döttrarna erkände att dom spolade ner allehanda saker i toaletten men frun nekade.
Gallret sitter kvar, och måste ibland rensas...trots att döttrarna är utflyttade :)

För några år sedan sa kommunens infokampanj:
"Kiss, bajs och toappaper - inget annat"
Vem är det som inte begriper det?

Väldigt dyrt att bygga kapacitet att ta matavfall till rötning via avloppsnätet och genom avloppsverkens reningsprocesser jämfört med insamling i bruna tunnorna, plus att restslammet blir blandat med mer föroreningar.

OK, så det skall vara 7000 ton per år i hela landet?

Jag gjorde ett snabbt överslag för Göteborg (säg 0.4 ton per person hushållsavfall och 500 000 invånare (vilket är lite lågt) det ger 200000 ton hushållsavfall per år.

Om vi delar upp 7000 ton över hela landet på motsvarande folkmängd (9 miljoner / 0.5 miljoner) så får vi i runda slängar att Göteborgarna spolar ner runt 400 ton per år... Det är alltså 2 promille av den totala avfallsmängden. I runda slängar alltså ingenting... Det kunde i sammanhanget förklaras av rena misstag, missade papperskorgen, ungarna "tvättade" in pyjamas osv. Ett system som är så skört att det inte tål det, måste vi döma ut.

Nu skall det sägas att jag inte tror på 7000/år, som man alltså skulle fått fram genom att låta SIFO fråga folk vad de spolade ner i toan och hur mycket det var? Snacka om meningslöst sätt att genomföra en undersökning. Men borde ju få mycket bättre siffror genom att fråga reningsverken (men jag hittar inga siffror på det). När jag själv var på studiebesök på Trollhättans reningsverk för iofs många decennier sedan, så tror jag nog att vi såg ett halvt ton silas ut bara under den timmen eller så vi var där...

Så, summa summarum. Antingen så är siffran helt fel, eller så är den faktiskt så liten att vi måste ignorera den, och istället klappa oss på ryggen över hur duktiga vi är på att slänga avfallet i soptunnan/återvinningen. Där det ju hör hemma.

Som vanligt är det synd att Byggahus inte länkar till var man fått materialet från, men det skulle ju kunna vara så att undersökningen var riktad mot reningsverken?

Systemet är inte gjort för att hantera skräp, det är så enkelt. Tyvärr är det alldeles för enkelt att slänga nått i toaletten och så "försvinner" det. Obligatoriskt besök på reningsverket där man får hjälpa till att rensa ut sånt som inte ska vara där? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.