Hej. Jag har införskaffat två värmepumpar, en till garaget och en inomhus. Detta gäller väl ffa i garaget men i viss mån inomhus. I garaget hade jag innan värme med ett konvektorelement. Jag hade borrat ett hål i väggen för några år sedan och satt in en passiv ventil för att få någon slags luftutbyte även om porten inte varit helt tät. Porten skall dock bytas så det kommer att bli tätt där nästa vecka.

Nåväl, när pumpen installerades sattes det tidigare hålet över av luftvärmepumpens inre del. Jag undrar nu hur mkt av luften som byts ut av själva pumpen, dvs får jag bra luft i garaget om vi leker med tanken att det är helt stängt för övrigt (bortsett från dörröppning och portöppning alltså) eller måste jag borra upp en ny passiv ventil?. Har Panasonic HE9PKE inne och NE9PKE i garaget.

Max360 skrev:
Jag undrar nu hur mkt av luften som byts ut av själva pumpen, dvs får jag bra luft i garaget om vi leker med tanken att det är helt stängt för övrigt (bortsett från dörröppning och portöppning alltså) eller måste jag borra upp en ny passiv ventil?
En luftvärmepump ger inget luftutbyte alls. Frågan är å andra sidan om du behöver det i garaget. Du bor inte där varför du inte andas ut någon fukt, och inte heller förbrukar syre. Prova utan. Upplever du problem med fukt så kan du alltid ta upp en ventil.

Tränar i garaget. Så det blir lite luft. sen blir det att våta cykeldäck torkar i garaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.