Antar du redan testat snöskyffel och sand? :wow:

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något skumt över min tomt

Tittar ut på omgivningen i göteborg och det är snöfritt. Nästan lite vår 😆

Samtidigt får jag bild hemifrån..

Räcker att åka ut från området så är snön borta

D09
Jo, skyffel och flis 2-5 har jag testat :)

D09
Hur stor nytta får man av snökedjor på personbil?

Kollade dubbarna och mönstret på däcken men saknar det där lilla extra.

Såg att biltema har snökedjor för runt 199kr

Är de lätta att få på dvs går snabbt och levererar dom resultat ?

Har bara erfarenhet av snökedjor på större fordon som väger lite mer.

Hade varit grymt om man kunde plöja upp genom 10-20 cm snö utan att ploga först eller åka bakåt.

Snökedjor ger bra grepp men tar ju sin lilla tid att lägga på. Kallt och jäkligt brukar det vara också :)

Jag har snökedjor som du kan få som passar 15 tumshjul.

Annars rekommenderar jag quattro ;)

Titta också på snösockor/snöstrumpor. Inte alls lika effektiva som riktiga kedjor men de är betydligt enklare att montera. Frågan är bara om de gör någon nytta i djup snö.:confused:

Korvgubbe
Snökedjor fungerar väldigt bra, men det tar som sagt lite tid att lägga på och ta av så risken är väl att du anser att sträckan är för kort för besväret. Skillnaden mellan "märkeskedjor" och "budgetkedjor" brukar vara just hur smidiga de är att få på och av. Med tanke på att de behövs när det är mörkt, kallt, blött och en allmänt utsatt position så torde valet vara enkelt.
Tips. Jag har "kompletterat" mina kedjor med ett par rejält långa gummihandskar så man slipper bli skitig om armarna när man ska sträcka sig runt hjulet samt givetvis en varselväst med dragkedja som förvaras inne i bilen så jag kan ta på den innan jag kliver ut på vägen.

Plockar upp tråden, har en 50m lång brant uppfart som ska asfalteras igen om några år, funderar på att lägga ner pemslang under hjulspåren och köpa ett eldningsaggregat till badtunnor för att värma vatten och cirkulera. För att göra det med elslinga så behöver jag 2 st 16A-matningar, vilket känns out of the question. Men med ved så bör man ganska lätt generera all väme som behövs för att smälta snön och behålla värmen i marken. Dessutom så kan man värma poolvatten på sommaren... Bor i Göteborg och vill framförallt hålla isen borta, att skotta 10cm snö två gånger om året är lugnt, men det är det fjantiga snöandet som lägger 1cm snö och blir is så fort bilen kört över som jag vill slippa... vad tror ni om det?

Klart det kan fungera, men det kommer nog ta mederparten av en dag att elda upp värme nog.
Jag misstänker att avkylningen runtomkring kommer kyla mer än vad du tillför om du cirkulerar slingan undertiden som du eldar.

Så ett system med tankar och någon kubik 40grader vatten innan du slår på pumpen.

Jag hade mycket hellre lagt på ett par snökedjor de gånger det är halka. Att lägga på snökedjor tar några minuter, och kedjorna kostar 2-3000 kr. Ett annat alternativ är att strö ut vägsalt. Vanlig natriumklorid funkar ner till kanske -5, kalciumklorid smälter snö till - 30. Blandar man salt med sand och grus smälter isen och när den sen fryser igen fryser sanden/gruset fast.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
TAck för kommentarer! Använder sand och salt och det funkar ju hyffsat. Snökedjor blir nog ingen hit hos varken mig eller frugan, på när man ska upp och av när man åkt ner igen på 2 bilar. Och vi vill kunna gå på uppfarten också.

Jag vill sänka el-effekten som krävs med elslinga(30W/m ligger de på). Systemet blir då i två delar, dels en värmelagringstank och sedan själva slingan. Värmelagringstanken kan värmas under längre tid med el på lägre effekt eller med ved ellar annan uppvärmning. Vattenslingan(med exemplevis glykol eller liknande) bör dessutom kunna avge värme med högre effekt än elslingan, och då kunna smälta fortare. Att elda blir givetvis meckigt, men om man slänger i lite ved när man kommer hem och innan man lägger sig på kvällen de dagar väderprognosen pekar på minus. Principen bör fungera, men praktiken beror på hur mycket vatten som tanken behöver innehålla, tillgången på ved och effekten på en sådan kamin.

Vad har du för värmesystem i huset idag?

Flvp, den frågan öppnar upp dörren till ännu galnare ideer ;) om man ska koppla ihop vattenmagasinet till flvp'n. Har krypgrund och skulle kunna bygga ett magasin där. Och då är det ju givet med solfångare. Eftersom mängden tillgänglig energi året runt vida överstiger behovet är det ju frestande att göra någon form av insamling och lagring.

Så hade jag gjort utifall det var varmeslingor på tal.
En utjämnningstank på 300l med värmeväxlare kopplad på slingan ute.
Bygger man uppfarten rätt med cellplast under och ytsikt av sten eller asfalt med rätt bärighetstjocklekar så kan det fungera.

Kostar lite såklart, men det går. Många kommunala gågator är byggda så idag.

Ett annat tips är ju att se över vägens lutning. Vägen bör luta utåt från mitten så att smältvatten rinner bort från vägen. Snö i sig brukar ju inte bli så hal innan den smälter och fryser igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.