40 406 läst · 128 svar
40k läst
128 svar
Nu är jag less på att få grinden sönderbackad. Vad göra?
Lägg en rad med gatstenar, som sticker upp en decimeter från marknivå, i eller strax framför tomtgränsen.
Den som backar kommer då att uppleva att det har tagit stopp när hjulen går emot gatstenarna, och backar
förhoppningsvis inte längre. För din egen del borde det inte vara några problem att köra in och ut på din utfart.
Bara att ta det lite vackert.
Den som backar kommer då att uppleva att det har tagit stopp när hjulen går emot gatstenarna, och backar
förhoppningsvis inte längre. För din egen del borde det inte vara några problem att köra in och ut på din utfart.
Bara att ta det lite vackert.
Ta bort den buckliga grinden. Gräv nya stolphål, 80cm djupa, 30 cm i diam. Armera rikligt och gjut ner 2 st. Bilfjädrar i fjäderstål så att de sticker upp ca 20 cm ovanför fundamentet. Fäst nya runda stolprör i stål genom att trycka dessa ner i fjädern, förankra med genomgående bult. Lämna avstånd mellan rör och mark så att rören kan fjädra.
Nu har du en "slalompinne-port" fast kraftigare. Körs den på kommer den fjädra men även repa/skada fordonet.
Det borde teoretiskt gå att fästa en grind i vardera rör, om man gör grinden i en hållbar fyrkantsprofil eller liknande. Dock kan de inte mötas på mitten p.g.a. skjuvkrafterna vid en påbackning, de måste kunna fjädra individuellt.
Nu har du en "slalompinne-port" fast kraftigare. Körs den på kommer den fjädra men även repa/skada fordonet.
Det borde teoretiskt gå att fästa en grind i vardera rör, om man gör grinden i en hållbar fyrkantsprofil eller liknande. Dock kan de inte mötas på mitten p.g.a. skjuvkrafterna vid en påbackning, de måste kunna fjädra individuellt.
Om du utanför grinden sätter en riktad rörelsevakt som är kopplad till strålkastare så att det lyser riktigt mycke. Det bör få folk att haja till
Ett litet fartgupp förankrat i asfalten på tvärs framför din infart är ju en god idé. Lite beroende på hur det ser ut är ju bara risken att det hamnar mitt ute i gatan, men med tanke på att det ligger längs med gatan, kanske det inte är hela världen för de som bara kör förbi.
Den här tycker jag är fantastisk:
https://www.youtube.com/watch?v=ILNQN7fniDE&ab_channel=HOTSPICYNEWS
Kanske inte är ett reellt alternativ till TS men någon variant av den kunde vara en lösning. Det är redan nämt i tråden, men en trip-sensor som triggar vattenspray samt någon visuell signal typ blixtljus eller stark röd lampa tror jag kan vara effektivt. Det är icke destruktivt (glöm hämndaktioner, det hindrar ju inte det som är problemet att du får dina grejer förstörda) och det stör inte omgivningen som ljudsignaler gör.
https://www.youtube.com/watch?v=ILNQN7fniDE&ab_channel=HOTSPICYNEWS
Kanske inte är ett reellt alternativ till TS men någon variant av den kunde vara en lösning. Det är redan nämt i tråden, men en trip-sensor som triggar vattenspray samt någon visuell signal typ blixtljus eller stark röd lampa tror jag kan vara effektivt. Det är icke destruktivt (glöm hämndaktioner, det hindrar ju inte det som är problemet att du får dina grejer förstörda) och det stör inte omgivningen som ljudsignaler gör.
För det första, google är inte allvetande, och googles bildsökning ger inte alltid bilder på det som man sökte på. T.ex får man mängder av bilder på bananer när man söker på "guleböj", trots att det inte är det riktiga namnet för banan på vare sig norska, svenska eller något annat språk.thomasx skrev:
För det andra, gör gärna själv det du säger att andra ska göra. Dvs gör en bildsökning på google på "spanska ryttare". Och gå sen in på sidorna som är kopplade till bilderna på dessa små vassa saker som enligt dig är spanska ryttare. Då kommer du nämligen se en av tre saker:
- De skriver rätt ut om ihopblandningen mellan dessa begrepp och att det du kallar för spanska ryttare i själva verket är fotanglar
- De skriver om både fotanglar och spanska ryttare, och råkar ha med en bild på fotanglar som google snappade upp och kopplade ihop med denna sida och därmed kopplade ihop "spanska ryttare" med bilden.
- De skriver om fotanglar men tror att de kallas för spanska ryttare
För övrigt tycker jag det är en fruktansvärd tanke att använda vare sig fotanglar, spanska ryttare eller andra saker som allvarligt kan skada människor, i ett bostadsområde. Hellre förstörd grind än att grannpojken får en fotangel rätt genom foten när han är ute och leker och springer omkring.
Jag tror att en kombination av Pontstones förslag med lämpligt placerade gatstenar, och [bättre] skyltning, kan göra susningen. Bara för att man kan se att vägen fortsätter så betyder inte det att man vet vart vägen fortsätter. Man kanske tror att vägen fortsätter längre "bort" jämfört med vart man ska (dvs tillbaka). Då kan en skylt vara bra, som visar en grafisk överblick över området och att vägen verkligen är i form av ett U som går tillbaka till samma huvudväg som man kom från.
Det är tillåtet att motera en laser klass IIIA om den matas via elnätet.
En massa röda prickar på bilen och i backspegeln bredvid skylten om Varning LASER lär nog ha en avskräckande effekt.
Slå av den genom att koppla till grindöppningen och undvik att titta in i strålen.
Med en laser klass 2 så är risken för ögonskador mindre, men ger samma signaleffekt.
En massa röda prickar på bilen och i backspegeln bredvid skylten om Varning LASER lär nog ha en avskräckande effekt.
Slå av den genom att koppla till grindöppningen och undvik att titta in i strålen.
Med en laser klass 2 så är risken för ögonskador mindre, men ger samma signaleffekt.
Första åtgärden är ju att på något vis undanröja grundproblemet, att folk öht använder din uppfart för att vända. Skyltar och markeringar är ju allt som oftast väldigt vanprydande men med lite finess och idérikedom så kanske man kan få till något som får folk att välja en annan lösning än att vända på din uppfart. Jag hade personligen inte velat göra några större uppoffringar i vare sig plånbok eller estetik för att rädda folk från sin egen dumhet men visst, ljus och någon liten diskret skylt kan ju rädda en medmänniska från ett onödigt misstag.
Men sedan finns det ju de trafikanter som är immuna mot såväl lagar och förnuft och ändå förstör din egendom. Om TS har kameraövervakning så är det bara att polisanmäla och bifoga bild/film med synligt regnr. I samma andetag anmäler du skadan till ditt försäkringsbolag och de kommer nog att göra sitt för att polisen verkligen ska utreda och hitta den som ditt bolag i sin tur kommer att lugga. Under tiden får du grinden ersatt och kan go on about your day.
Men sedan finns det ju de trafikanter som är immuna mot såväl lagar och förnuft och ändå förstör din egendom. Om TS har kameraövervakning så är det bara att polisanmäla och bifoga bild/film med synligt regnr. I samma andetag anmäler du skadan till ditt försäkringsbolag och de kommer nog att göra sitt för att polisen verkligen ska utreda och hitta den som ditt bolag i sin tur kommer att lugga. Under tiden får du grinden ersatt och kan go on about your day.
Du får nog bita i det sura äpplet och sätta upp tydliga men förfulande skyltar, typ "Privat område, överträdelse beivras" och "Kameraövervakning". Vill minnas att du bara får kameraövervaka din egen tomt, men alltså inte ha kameran riktad ut mot vägen.
Ännu tydligare blir om du över tomtgränsen hänger upp röd-gula plaströr som skrapar på bilen utan att skada den. Har sett dem användas framför låga viadukter för att varna höga lastbilar att köra fast i dem. Du borde kunna köra in din egen bil utan att repa lacken.
Kamerabevis till polis och försäkringsbolag, men kolla först om det är giltiga bevis. Jag tror du måste ha bild på föraren, inte bara regskylten.
Allt som skadar den andra bilen är förstås frestande men kontraproduktivt, du kommer bara att reta upp föraren så att hen ger igen på dig eller din egendom.
Ännu tydligare blir om du över tomtgränsen hänger upp röd-gula plaströr som skrapar på bilen utan att skada den. Har sett dem användas framför låga viadukter för att varna höga lastbilar att köra fast i dem. Du borde kunna köra in din egen bil utan att repa lacken.
Kamerabevis till polis och försäkringsbolag, men kolla först om det är giltiga bevis. Jag tror du måste ha bild på föraren, inte bara regskylten.
Allt som skadar den andra bilen är förstås frestande men kontraproduktivt, du kommer bara att reta upp föraren så att hen ger igen på dig eller din egendom.
Redigerat:
Jag förstår inte riktigt problemet, om du har marodörernas regnummer på video så är det väl bara att skicka en räkning. I 9 fall av 10 kommer dom garanterat betala utan bråk.
Vad gäller kameran så är det olagligt med en fast monterad kamera som filmar utanför tomten.
/Adam
Vad gäller kameran så är det olagligt med en fast monterad kamera som filmar utanför tomten.
/Adam
Jag blir nyfiken på vilken erfarenhet du har av att folk glatt betalar räkningar som dimper ner i brevlådan från privatpersoner? Jag är inte helt övertygad.Adam F skrev: