Vi ska renovera vårt kök och jag förstår inte om vi ska ha en spiskåpa eller alliansfläkt. Tycker att jag läser olika.... Idag är det en original spiskåpa(Huskvarna) från -79 med ett mekaniskt spjäll samt ett vred som styr vår takfläkt i 4 steg.
Så kan någon förklara när man ska använda en alliansfläkt och när man bara ska ha en spiskåpa? Och vad som passar bäst för oss.
Här är ventilationsritningen för vårt hus. Frånluftskanal från badrum, tvättstuga WC och imkanal från kök upp till gemensam takfläkt.
Så kan någon förklara när man ska använda en alliansfläkt och när man bara ska ha en spiskåpa? Och vad som passar bäst för oss.
Här är ventilationsritningen för vårt hus. Frånluftskanal från badrum, tvättstuga WC och imkanal från kök upp till gemensam takfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fördelen med den typ av alliansfläkt som är integrerad med takfläkten är att man kan forcera takfläkten när man exempelvis har duschat. Fh-240? eller liknande modeller, finns som vanlig köksfläkt också. Alliansfläkten har även en inbyggd köksfläkt som hjälper till att skjuta upp oset från köket i tre hastigheter och lägen som samtidigt öppnar spjället och succesivt ökar hastigheten på takfläkten. Köksfläkten är förinställd för två olika lägen beroende på storlek på huset. Vill minnas att det även finns ett tredje alternativ men det måste kopplas om. Jag har sådan och bytte ut filtret mot ett i metall som kan rengöras.
Vill ni istället ha spiskåpa bör ni köpa en med reglage för att styra takfläkten eller lösa det på annat sätt. Ungefär på samma sätt som ni har idag. En del tycker att Alliansfläkt är ganska ful men den finns också i silver och det ska finnas liknande funktion som kåpa möjligen även från Bosch? Lite alternativ.
http://www.tretti.se/sok/alliance
Vill ni istället ha spiskåpa bör ni köpa en med reglage för att styra takfläkten eller lösa det på annat sätt. Ungefär på samma sätt som ni har idag. En del tycker att Alliansfläkt är ganska ful men den finns också i silver och det ska finnas liknande funktion som kåpa möjligen även från Bosch? Lite alternativ.
http://www.tretti.se/sok/alliance
Redigerat:
Bump!
Ska ta tag i vår kösrenovering snart så jag behöver reda ut detta...
Som jag har förstått det kan en Alliancefläkt förbättra utsuget vid fläkten mot hur vi har det idag, vi upplever dock inga stora problem med utsuget idag, men går det att få det bättre är det ju bara bra.
Men finns det någon nackdel i mitt fall att installera en Alliancefläkt isf. att köra på med en liknande lösning som vi har idag? Tänker mig att det kan bli stopp uppe vid takfläkten om den inbyggda fläkten i kåpan trycker på för mycket.
Dvs att det blir ett övertryck i imkanalen isf. undertryck som vi har idag?
Ska ta tag i vår kösrenovering snart så jag behöver reda ut detta...
Som jag har förstått det kan en Alliancefläkt förbättra utsuget vid fläkten mot hur vi har det idag, vi upplever dock inga stora problem med utsuget idag, men går det att få det bättre är det ju bara bra.
Men finns det någon nackdel i mitt fall att installera en Alliancefläkt isf. att köra på med en liknande lösning som vi har idag? Tänker mig att det kan bli stopp uppe vid takfläkten om den inbyggda fläkten i kåpan trycker på för mycket.
Dvs att det blir ett övertryck i imkanalen isf. undertryck som vi har idag?
Sitter i samma sits som du. Ska byta befintlig spiskåpa till en alliance fläkt.
Har vari i kontakt med Franke.
De rekommenderar alliance, då du kan få bättre drag vid spisen.
Nackdel kan vara om du har förgrening långt ner på ventilationsröret att den kan trycka ut matos i badrummet.
Men på din ritning så ser det ut som du har separata rör.
Jag har beställt en Franke 604-16 alliance.
Det funkar ju med en spiskåpa också. Men jag hittade ingen som jag tyckte var snygg
Har vari i kontakt med Franke.
De rekommenderar alliance, då du kan få bättre drag vid spisen.
Nackdel kan vara om du har förgrening långt ner på ventilationsröret att den kan trycka ut matos i badrummet.
Men på din ritning så ser det ut som du har separata rör.
Jag har beställt en Franke 604-16 alliance.
Det funkar ju med en spiskåpa också. Men jag hittade ingen som jag tyckte var snygg
Jag är ingen expert på området.
Ring en fläkttillverkare och beskriv ditt system, så vet dom vad som fungerar i ditt fall.
Jag gissar på att det fungerar. Om du har återvinning, så kanske det inte fungerar utan omkoppling.
Ring och lyssna.
Lycka till.
Ring en fläkttillverkare och beskriv ditt system, så vet dom vad som fungerar i ditt fall.
Jag gissar på att det fungerar. Om du har återvinning, så kanske det inte fungerar utan omkoppling.
Ring och lyssna.
Lycka till.