Det är vid undertryck i huset du riskerar att få upp luft från krypgrund. Men undertrycket ska vara så lågt som möjligt så jag undrar om det verkligen är ett problem?
 
Om ngn, undrar så har jag raderat ett inlägg, på begäran. Ev. läggs det tillbaka senare med lite redigering.

/Moderator
 
Höga Berget skrev:
Det är vid undertryck i huset du riskerar att få upp luft från krypgrund. Men undertrycket ska vara så lågt som möjligt så jag undrar om det verkligen är ett problem?
Nej precis.
Nä jag vet inte om det är ett problem i nuläget. Men det KAN bli ett problem.

Även här blir det att invänta injusteringen av ventilationskillen. Jag ska fråga honom lite hur jag ska resonera.
Men konstruktören som gjort ritningen har vad jag kan tolka räknat med ett visst undertryck. Om jag inte minns fel var det ca 50 liter på tilluft och 54 liter på frånluft.
 
Höga Berget skrev:
Det är vid undertryck i huset du riskerar att få upp luft från krypgrund. Men undertrycket ska vara så lågt som möjligt så jag undrar om det verkligen är ett problem?
Skiljer sig mycket, hus till hus. En krypgrund ska helst ha en annan undertryck mot huset. Det går att stänga in alla ventiler i krypgrunden utom en och sätta en fläkt och justera frånluften så att det skapas en aning mer undertryck i krypgrundne jfm rådande undertryck i huset. Det vorre det bästa.
 
Angående regleringen på eftervärmaren så är den något bristfällig. Om anläggningen är injusterad för tilluftstyrning så kommer eleftervärmaren sträva efter att nå börvärdet. Om det är riktigt kallt ute och aggregatet bara får upp tilluften till t.ex.15 grader och du har ett börvärde på tilluften på 19 grader så kommer eleftervärmaren att pulsa och lyfta tilluften 4 grader så att den når 19 grader.

Jag hade önskat ett separat börvärde till eleftervärmaren. Att den bara startar om tilluften sjunker under X grader, för om man har ett tilluftbörvärde på 19 grader och växlaren bara får upp den till 17 så skulle jag vilja att eleftervärmaren ignorerade det och inte hoppade in förrän tilluften sjönk till t.ex. 14 grader. På så vis så kan man få värmeåtervinningen att gå 100% under i stort sett hela vinterhalvåret och att värmaren bara hoppar in när tilluften sjunker onödigt lågt.
 
Ropia skrev:
Angående regleringen på eftervärmaren så är den något bristfällig. Om anläggningen är injusterad för tilluftstyrning så kommer eleftervärmaren sträva efter att nå börvärdet. Om det är riktigt kallt ute och aggregatet bara får upp tilluften till t.ex.15 grader och du har ett börvärde på tilluften på 19 grader så kommer eleftervärmaren att pulsa och lyfta tilluften 4 grader så att den når 19 grader.

Jag hade önskat ett separat börvärde till eleftervärmaren. Att den bara startar om tilluften sjunker under X grader, för om man har ett tilluftbörvärde på 19 grader och växlaren bara får upp den till 17 så skulle jag vilja att eleftervärmaren ignorerade det och inte hoppade in förrän tilluften sjönk till t.ex. 14 grader. På så vis så kan man få värmeåtervinningen att gå 100% under i stort sett hela vinterhalvåret och att värmaren bara hoppar in när tilluften sjunker onödigt lågt.
Detta borde gå att lösa med en trådlös inbyggnadsmottagare samt två trådlösa termometrar som programmeras ihop med Telldus Tellstick. Problemet är att mottagaren kräver konstant spänning för att kunna ta emot signal samt sköta on/off. Isf får man koppla en egen matning till brytaren som går vidare till e-värmaren. Det blir ju en form av pulsning då relät kommer slå på/av. Då sätter man ena termometern innan e-värmaren och sätter villkoret att den ska starta när temp<14. Den andra termometern sätter man efter e-värmaren och sätter villkoret att den ska slå av om temp>17. Då kan man även styra via telefonen om värmaren ska vara på eller av. Kräver en del prylar men om man redan har Tellsticken så är det inte så dyrt.
 
Då har projektet med denna installation av FTX kommit ett steg närmare slutet.

Jag hade ventilationskillen här i eftermiddag för injustering av donen och flöden enligt ritningen och konstruktören.
Själva justeringen gick rätt snabbt och det var klart på 1,5 timme.
Han startade eftervärmen då han menade att den startade bara när den behövdes.

Sen justerade han in förhållandet mellan från- och tilluften.
Vilket innebär att oavsett om jag väljer "MIN"-inställningen, "MEDEL", eller "MAX" så kommer förhållanden mellan från- och tilluft vara densamma.
Vi gick sedan igenom huset med en "mättratt" och justerade in donen.

Hastigheterna ligger nu på följande:
Tilluft: 2020rpm
Frånluft: 2280rpm.

Och totalt är det justerat enligt ritningen:
Tilluft ca: 49 liter
Frånluft: ca 54 liter

Jag ska låta det gå några dagar, sen kan jag nog göra en enkel utvärdering efter justeringen.

Den största skillnaden direkt är hastigheterna.
Han fick öka dem ganska mycket från grundinställningen, men det var nödvändigt för att nå rätt flöden.
Ljudet från donen på frånluften har ökat markant.
I nuläget när jag inte vant mig så kan jag spontant säga att det låter rätt mycket. Men jag orkar inte fundera på det, och eventuellt lösning på ljudproblemet.

Så nu när jag kanske är klar....vad ska jag göra nu? ;)
 
Resten av huset ;)
 
Ramnemark skrev:
Resten av huset ;)
Ah!


Du tänker så...(y)

Tror inte det finns många skrymslen eller ytor jag inte har en påbörjad plan på.
Då vi bara bott i huset sedan i April så känns ventilationen som en solid och viktig början.

Vi har målat, tapetserat och lagt nytt golv i några rum av huset, men det finns stora tunga projekt kvar.
- Krypgrundsavluftning
- Nytt tak och kondensplast.
- Nya fönster och nya dörrar, inne som ute.
- Nytt kök
- Renoverade badrum och WC
- Inglasad altan

Och ett fågelbord med solrosfrön...

Sen är jag klar (eller hur...och 70 år gammal och ruinerad men bara halvvägs genom renoveringen av resten av huset)
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
O
Second skrev:
Ah!


Du tänker så...(y)

Tror inte det finns många skrymslen eller ytor jag inte har en påbörjad plan på.
Då vi bara bott i huset sedan i April så känns ventilationen som en solid och viktig början.

Vi har målat, tapetserat och lagt nytt golv i några rum av huset, men det finns stora tunga projekt kvar.
- Krypgrundsavluftning
- Nytt tak och kondensplast.
- Nya fönster och nya dörrar, inne som ute.
- Nytt kök
- Renoverade badrum och WC
- Inglasad altan

Och ett fågelbord med solrosfrön...

Sen är jag klar (eller hur...och 70 år gammal och ruinerad men bara halvvägs genom renoveringen av resten av huset)
Klar? När du har prickat av hela listan är det bara å börja om:p
 
De ställen du har frånluft på så kan jag bara tänka mig ett ställe där det kan upplevas som "störande" och det är ju i köket. Kanske kan du montera en dämpare till bara det donet och "leva med" att det susar lite inne på toalett och tvättstuga.

Angående eleftervärmaren så kan du ju göra så att du skriver ner alla värden som aggregatet är injusterat till, så att du kan "återgå till ursprungsvärdena"- Sen kan du ju testa att stänga av eleftervärmen för att se om du verkligen behöver den.
 
Redigerat:
Ropia skrev:
De ställen du har frånluft på så kan jag bara tänka mig ett ställe där det kan upplevas som "störande" och det är ju i köket. Kanske kan du montera en dämpare till bara det donet och "leva med" att det susar lite inne på toalett och tvättstuga.

Angående eleftervärmaren så kan du ju göra så att du skriver ner alla värden som aggregatet är injusterat till, så att du kan "återgå till ursprungsvärdena"- Sen kan du ju testa att stänga av eleftervärmen för att se om du verkligen behöver den.
Du tänker rätt.
Sitter man vid matplatsen så hör man suset från kökets frånluftdon.
Att det låter i badrummet, tvättstugan eller lilla WC stör mig inte då de är i andra ändan av huset.

Ska fundera lite om jag vill flytta all isolering för att eftermontera en flexdämpare. Hoppas bara att jag inte måste justera flödena igen om jag skulle göra det.

Har kikat på displayen och eftervärmen verkar inte gå nämnvärt mycket. Har aldrig varit på när jag kikat.
 
Odjuret skrev:
Klar? När du har prickat av hela listan är det bara å börja om:p
Jo.
Att vara klar är en hägring alla husägare sett tror jag.
Men det är väl därför man har hus, just för att man egentligen inte vill vara klar utan vill hålla på och fixa och dona.
Även om många i inte riktigt vill erkänna det. ;) (Jag inkluderat )
 
Second skrev:
Ska fundera lite om jag vill flytta all isolering för att eftermontera en flexdämpare. Hoppas bara att jag inte måste justera flödena igen om jag skulle göra det.
Nejdå, sålänge du inte ändrar på donet så skall ingen ny justering behövas. Det är snabbt gjort att slänga dit en sån, gör det på stört och slipp sitta och reta upp dig på ljudet :)

Flexdämpare vid alla don vid nyinstallation har jag alltid förespråkat. :) Kostnaden är sjukt liten för att minimera ljudproblem.
 
Jag hade flexdämpare vid alla frånluftventiler och det hjälpte inte. Senaste rådet jag fick innan jag sålde var att sätta ljuddämpare vid utgången oxå.
Nu är jag inte påläst i den här tråden. Men det är bäat att ta reda på orsaken innan åtgärder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.