Vad kan det kosta, väldigt grovt räknat, att inreda en maskinhall med ett antal mindre rum?

Hur många arbetstimmar, respektive hur stora materialkostnader?

Maskinhall.jpg

I den bifogade bilden har jag försökt att rita upp vad jag menar.
- Det svarta är den befintliga maskinhallen som är cirka 40x15 meter.
- De blåa pilarna visar dörrar och passager till andra utrymmen.
- De röda rutorna är det som eventuellt ska byggas, alltså ett antal rum på cirka 16-17 kvadratmeter vardera.

Rummen ska hålla enklaste möjliga standard. Inget vatten eller badrum. Dock behövs fullgott brandskydd och ventilation.

Vad tror ni?

Ingen som har en idé?

Hur tänker du dig med el/tele/data?

mexitegel skrev:
Hur tänker du dig med el/tele/data?
Eluttag i varje rum enligt svensk standard. Ingen tele/data.

Inga förslag?

En enkel vägg, uppbyggd på 45x95, skruv, isolering samt Plywood och gips (2 sidor på gips och plywood) landar
på ca 150:- per kvadratmeter.

Detta grovt räknat och utan hänsyn till eventuella rabatter om man köper allt från samma varuhus.

Hemmakatten
Ska du bygga flyktingförläggning?

Hemmakatten skrev:
Ska du bygga flyktingförläggning?
Det beror på vad det kan tänkas kosta. Förslag och synpunkter mottas gärna.

Ett första steg är väl att kolla hur detaljplanen ser ut, om det tillåts.

oobum skrev:
Ett första steg är väl att kolla hur detaljplanen ser ut, om det tillåts.
Det tillåts.

Jag undrar specifikt vad en sådan ombyggnad kan tänkas att kosta?

Myndighetskrav och sådant är ett annat kapitel. :)

Schablonkostnader för nyproduktion ligger på 17 tkr/kvm och för omställning från kontor till lägenheter på c:a 13 tkr.
Så har du något att jämföra med. Tyvärr tror jag inte du har så mycket förspänt med maskinhallen, gissningsvis behöver du isolera golven tex.

Leker man med tanken att du bygger väldigt enkelt och lyckas pressa priset till 5 tkr/kvm så hamnar du på 1,3 Mkr.

mexitegel skrev:
Schablonkostnader för nyproduktion ligger på 17 tkr/kvm och för omställning från kontor till lägenheter på c:a 13 tkr.
Så har du något att jämföra med. Tyvärr tror jag inte du har så mycket förspänt med maskinhallen, gissningsvis behöver du isolera golven tex.

Leker man med tanken att du bygger väldigt enkelt och lyckas pressa priset till 5 tkr/kvm så hamnar du på 1,3 Mkr.
Varför tror du att golvet behöver isoleras? Det är betonggolv idag.

I övrigt låter det som att det ska gå att få ihop det här ekonomiskt. :)

Jag utgick från att det inte fanns någon isolering under plattan på maskinhallen, det kanske var felaktigt? Risken är att du får obehagligt kalla golv. Kanske finns det golv som upplevs varmare (plastmatta?) som du kan komma undan med.

Naturligtvis så får man ha respekt för att det är schabloner jag pekat på, och att kunna pressa det till 5 tkr/kvm är nog inte omöjligt men som vanligt är det många om och men som ska med i beräkningen. :)

Ja, jag tänker mig plastmatta, eller annat billigt alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.