Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Snigla skrev:
Det där ser bättre ut :) hehe..

Har ni thermia? (Nyfiken bara)
Nej det är en CTC Ecoheat :). Det är så mycket inställningar att jag funderar på att ta hit någon som kan ställa in det efter hur vi vill ha det. När jag gör om på nedervåningen så flyttas termostaten (som just nu sitter på pumpen) till mittersta rummet i huset (utan element). För det står att det är 27 grader men det är det inte på något ställe i huset. Möjligtvis att pumpen är det :)

Vi hade ivt innan o bergvärme, den pannan kunde jag ställa in! Nu har jag thermia o jordvärme och jag har inte förstått mig på pannan alls än., Har en termostat/rum häruppe som jag kan snabbjustera graderna på..den delen fattar jag haha.. men vet inte om jag tror på att den termostaten vet vad den gör hm..

I övrigt anv jag nätet och kollar siffrorna (pannan står i källaren, ingen trapp innefrån..).. Nån gång kanske jag lyckas ställa in den som man ska ;)

Jag har lutningar och kurvor och allt möjligt. Pumpen stängde av när det var varmt ute. Men husdjuren bor här nere och de behöver värme. Mitt biorum med ;)

Hej Ramnemark och Snigla
Innan ni ropar på annan hjälp för era värmepumpar måste jag rekommendera varmepumpsforum.com men det forumet känner ni kanske redan till?
Där finns en kader av hjälpsamma vp-nördar som ger bra tips och som har jättestora kunskaper. Fick jättemycket hjälp där med min vp när den började strula./LOB

• Gilla
johel572
  • Laddar…
lob skrev:
Hej Ramnemark och Snigla
Innan ni ropar på annan hjälp för era värmepumpar måste jag rekommendera varmepumpsforum.com men det forumet känner ni kanske redan till?
Där finns en kader av hjälpsamma vp-nördar som ger bra tips och som har jättestora kunskaper. Fick jättemycket hjälp där med min vp när den började strula./LOB
Hehe hänger där med till och från.. ;)
De är jättetrevliga och hjälpsamma där också!

Tack för tipset dock! (y)

Ramnemark skrev:
Jag har lutningar och kurvor och allt möjligt. Pumpen stängde av när det var varmt ute. Men husdjuren bor här nere och de behöver värme. Mitt biorum med ;)
Jo de går ju in i "sommarläge" där de bara värmer upp varmvattnet typ. Kan ju vara lite frustrerande när man har djur som kräver mer värme, men hur varmt måste de egentligen ha? (nyfikenhet mest).

Vår källarvåning (isolerad platta och under mark så att säga) blev aldrig kallare än 18 typ när pannan var avstängd.. (vi hade normalt 20-23 grader inne på båda våningarna) :)

lob skrev:
Hej Ramnemark och Snigla
Jag har bara läst där lite, aldrig skrivit. Jag har lite radiatorer som krånglar som ska bytas innan jag ger mig på att justera pumpen igen. Men tack för tipset :)

Snigla skrev:
Jo de går ju in i "sommarläge" där de bara värmer upp varmvattnet typ. Kan ju vara lite frustrerande när man har djur som kräver mer värme, men hur varmt måste de egentligen ha? (nyfikenhet mest).

Vår källarvåning (isolerad platta och under mark så att säga) blev aldrig kallare än 18 typ när pannan var avstängd.. (vi hade normalt 20-23 grader inne på båda våningarna) :)
Vi hade som sagt 16 grader när vi flyttade in på bottenvåningen. Vi har värme på i hela huset. Jag tycker att har man valt att köpa ett stort hus (som var mitt enda krav när jag letade) så får man se till att man har råd att värma upp det. Frugan är en liten genomfrusen dam så vi har runt 22-23 grader i hela huset. Så fort snickar-kompisen kommer så börjar han svettas ;). Även om vi bara kollar på film ;).

Vad gäller råttorna så har de väll avlats och blivit klenare för hennes blir sjuka/förkylda hela tiden och då är det som sagt ändå ganska varmt i deras rum

Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
16000kWh låter ju väldigt lite med de förutsättningarna. Det går det ju inte annat än att vara nöjd med.

Enligt energideklarationen hade förra ägarna förbrukning på 9700kwh med 4 personer i hushållet. Antingen bodde det ingen här eller så ljög det helt enkelt. Men 16 tycker jag är helt okej. Huset går dessutom från 120mm isolering till 260 nu så det kanske blir lite snålare :). Vi har 2-3 element som eldar på för varmt med så bär de är fixade blir det lite mindre med :)

Positiv överraskning.
Total förbrukning 2014: 13500kwh :)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Inget o vara missnöjd över ju (!), vi hade el/oljepanna när vi flyttade in i förra huset (ursprungliga pannan).. med 42000 kWh förbrukning (vi höll på att dö när räkningarna började dimpa in, här flyttar man från sundsvall till skåne och elräkningen typ fördubblas).. så fort nått gick sönder i pannan bytte vi och borrade efter bergvärme ist..

Vår totala elförbrukning blev då 17000 kWh istället och vi var såååååååå nöjda :D
Då går det fort att tjäna in installationen av bergvärmen..

(var lättare att vara lite frusen i det huset - här hemma nu.. är det svårt att få över 20 grader oavsett vad man gör.. oavsett sommar eller vinter!)

Tillägg: Vi hade ca 125 m2 + 125 m2 källare (för att få perspektiv på elförbrukningen).

Redigerat:
  • Gilla
Riddarn 115
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Jag har bara läst där lite, aldrig skrivit. Jag har lite radiatorer som krånglar som ska bytas innan jag ger mig på att justera pumpen igen. Men tack för tipset :)
Banka på dem och rensa lite i ändarna så brukar de komma igång :p

De är slitna och fula så de byts istället ;). Vi har 112+112+ 44kvm garage som har värme :)

Ramnemark skrev:
De är slitna och fula så de byts istället ;). Vi har 112+112+ 44kvm garage som har värme :)
Hehe, ja det går ju det med :)

Men jag måste säga att jag har svårt att hitta snygga element alltså.. (som man skulle ha råd med haha).. jag förstår helt klart poängen med golvvärme i det avseendet..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.