Låset i ytterdörren kärvar (lägenhet). Ska jag ta och köpa låsolja eller går det bra med Smörjolja (Gripen)?
 
Testa grafitolja speciell för lås.
Har set lås smeden använda den.
Funkade fint.

Mvh Putte
 
Vad jag har förstått är det stor skillnad på vad i låset som ska smörjas. Är det själva cylindern så är det grafit som gäller men är det kolv eller mekanismen så finns det ett mer fett liknande smörj. Har inget namn på detta andra men det jag har fått tag på är rött.
 
Har du ett cylinderlås så köp Assa låsspray inget mad grafit i det sätter bara igen stiftkanalerna. Om du har ett tillhållarlås så använd INTE något i låshuset, bara regeln kan du fetta in.
 
  • Gilla
Simon82
  • Laddar…
Lyssna på JPM. Assa låsspray är bra och som sagt tillhållarlås ska inte smörjas (innehåller mässing, det bara kleggar ihop om det smörjs!).
 
Jag smorde min ena dörrs lås med vanlig 5-56 olja det funkade toppen iaf för nu. Eller kan denna ge mig problem i framtiden för att jag inte använde ett special låsspray?
 
Snailman
Jag smorde ett 9-tillhållarlås med olja en gång, det beckade ihop, så jag tvättade rent alltihop och smorde med grafit istället.

Hade några låskistor som fungerade dåligt (assa) de torkade jag rent och oljade lite, det gick inte alls de var tvungna att ha mycket fett i sig annars följde inte en rörlig detalj med, den skulle liksom kleta fast med hjälp av fettet.

Billås som frös körde jag låssprej på stup i ett, sedan skaffade jag en bra låsolja istället, så förs det inte mer sen.

Så det beror nog helt på konstruktionen av låset/cylindern vilken metod som är bäst. :p
 
monikaw skrev:
Jag smorde min ena dörrs lås med vanlig M65 olja det funkade toppen iaf för nu. Eller kan denna ge mig problem i framtiden för att jag inte använde ett special låsspray?
Olja och grafit är inte bra det binder nämligen all smuts som du har på din nyckel. Detta gör att det du kan få lägga om din cylinder. Vissa lås är känsligare än andra.
 
Snailman skrev:
Jag smorde ett 9-tillhållarlås med olja en gång, det beckade ihop, så jag tvättade rent alltihop och smorde med grafit istället.

Hade några låskistor som fungerade dåligt (assa) de torkade jag rent och oljade lite, det gick inte alls de var tvungna att ha mycket fett i sig annars följde inte en rörlig detalj med, den skulle liksom kleta fast med hjälp av fettet.

Billås som frös körde jag låssprej på stup i ett, sedan skaffade jag en bra låsolja istället, så förs det inte mer sen.

Så det beror nog helt på konstruktionen av låset/cylindern vilken metod som är bäst. :p
Man kan om man vet vad man gör öppna en låskista och fetta in fallkolven. Dock aldrig tillhållarna (skivorna) i låset. Olja gör mer skada än nytta då det lätt kan komma emellan tillhållarna. Och fett och olja på tillhållarna gör att det blir som sirap, tillslut kan du inte vrida runt nyckeln. Då är man glad om det inte är i låst läge.
 
Martin L skrev:
Lyssna på JPM. Assa låsspray är bra och som sagt tillhållarlås ska inte smörjas (innehåller mässing, det bara kleggar ihop om det smörjs!).
ASSA låsspray e dyr som fn men e kanongrejjer, jag slapp byta mitt gamla lås, de ble ju som nytt  ;)
 
Finns det risk för att det fryser i låset om man använder fel olja (ej låsolja)?
 
Snailman
Att det frös gång på gång, mitt billås, berodde nog på att det kommit in lite vatten i det, och låssprejen tinade det bara tillfälligt så det frös igen och jag hade inget varmgarage då så det torkade aldrig upp. Jag tror låsoljan hindrade vattnet att tränga ner i de smala springorna eftersom det var olja där istället.

Jag vet aldrig vad jag gör när jag pillar med ett lås första gången, utan man försöker räkna ut hur det är tänkt att fungera, hade inbrott i en bil en gång och då blev det 2 olika nycklar till bilen (jobbigt) det var det även när jag köpte bilen, men det fixade de till då genom att plocka om låsen, men det klarade de inte av på den nya bilverkstan sa de, så jag åkte till skroten och köpte en knippa dörrlås för några tior, och av delarna kunde jag ändra tändningslåset och dörrarna så att nyckeln till bakluckan passade till alla lås (låset till bakluckan gick inte att plocka om) Så man kan nog fixa en hel del själv om man tar sig tid. Det märktes på de låsen från skroten att en del var oerhört slitna.
 
monikaw skrev:
Finns det risk för att det fryser i låset om man använder fel olja (ej låsolja)?
Fryser gör knappast ett lås på en villa, dock kan kallföråd och grindar frysa. Assas låsspray är ingen garanti för att det inte fryser, men olja är sämre om det gör det.

Tänk även på att smörja upp bilens lås, centrallåset kan sluta fungera.
 
Snailman skrev:
Att det frös gång på gång, mitt billås, berodde nog på att det kommit in lite vatten i det, och låssprejen tinade det bara tillfälligt så det frös igen och jag hade  inget varmgarage då så det torkade aldrig upp.  Jag tror låsoljan hindrade vattnet att tränga ner i de smala springorna eftersom det var olja där istället.

Jag vet aldrig vad jag gör när jag pillar med ett lås första gången, utan man försöker räkna ut hur det är tänkt att fungera, hade inbrott i en bil en gång och då blev det 2 olika nycklar till bilen (jobbigt) det var det även när jag köpte bilen, men det fixade de till då genom att plocka om låsen, men det klarade de inte av på den nya bilverkstan sa de, så jag åkte till skroten och köpte en knippa dörrlås för några tior, och av delarna kunde jag ändra tändningslåset och dörrarna så att nyckeln till bakluckan passade till alla lås (låset till bakluckan gick inte att plocka om) Så man kan nog fixa en hel del själv om man tar sig tid. Det märktes på de låsen från skroten att en del var oerhört slitna.
Visst kan man lära sig mycket själv om man har tålamod och gillar att pilla. Verkstäder lägger knappast om lås till nyare bilar, det betalar sig inte. Dessutom är det få tillverkare som säljer reservdelar till låsen. Eftersom det är så mycket elektronik inblandat så vill de inte att man ska meka själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.