42 168 läst · 13 svar
42k läst
13 svar
Låsolja eller Smörjolja?
Vad jag har förstått är det stor skillnad på vad i låset som ska smörjas. Är det själva cylindern så är det grafit som gäller men är det kolv eller mekanismen så finns det ett mer fett liknande smörj. Har inget namn på detta andra men det jag har fått tag på är rött.
Produkter som diskuteras: "cylinderlås"
Cylinderlås
Cylinderlås är den mest använda låstypen i modern tid och är standard för alla typer av dörrar, från bostäder till kommersiella byggnader. Detta lås använder en cylinder som låses och låses upp med en nyckel. Cylinderlåsets design
Läs mer
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Jag smorde ett 9-tillhållarlås med olja en gång, det beckade ihop, så jag tvättade rent alltihop och smorde med grafit istället.
Hade några låskistor som fungerade dåligt (assa) de torkade jag rent och oljade lite, det gick inte alls de var tvungna att ha mycket fett i sig annars följde inte en rörlig detalj med, den skulle liksom kleta fast med hjälp av fettet.
Billås som frös körde jag låssprej på stup i ett, sedan skaffade jag en bra låsolja istället, så förs det inte mer sen.
Så det beror nog helt på konstruktionen av låset/cylindern vilken metod som är bäst.
Hade några låskistor som fungerade dåligt (assa) de torkade jag rent och oljade lite, det gick inte alls de var tvungna att ha mycket fett i sig annars följde inte en rörlig detalj med, den skulle liksom kleta fast med hjälp av fettet.
Billås som frös körde jag låssprej på stup i ett, sedan skaffade jag en bra låsolja istället, så förs det inte mer sen.
Så det beror nog helt på konstruktionen av låset/cylindern vilken metod som är bäst.
Olja och grafit är inte bra det binder nämligen all smuts som du har på din nyckel. Detta gör att det du kan få lägga om din cylinder. Vissa lås är känsligare än andra.monikaw skrev:
Man kan om man vet vad man gör öppna en låskista och fetta in fallkolven. Dock aldrig tillhållarna (skivorna) i låset. Olja gör mer skada än nytta då det lätt kan komma emellan tillhållarna. Och fett och olja på tillhållarna gör att det blir som sirap, tillslut kan du inte vrida runt nyckeln. Då är man glad om det inte är i låst läge.Snailman skrev:Jag smorde ett 9-tillhållarlås med olja en gång, det beckade ihop, så jag tvättade rent alltihop och smorde med grafit istället.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Att det frös gång på gång, mitt billås, berodde nog på att det kommit in lite vatten i det, och låssprejen tinade det bara tillfälligt så det frös igen och jag hade inget varmgarage då så det torkade aldrig upp. Jag tror låsoljan hindrade vattnet att tränga ner i de smala springorna eftersom det var olja där istället.
Jag vet aldrig vad jag gör när jag pillar med ett lås första gången, utan man försöker räkna ut hur det är tänkt att fungera, hade inbrott i en bil en gång och då blev det 2 olika nycklar till bilen (jobbigt) det var det även när jag köpte bilen, men det fixade de till då genom att plocka om låsen, men det klarade de inte av på den nya bilverkstan sa de, så jag åkte till skroten och köpte en knippa dörrlås för några tior, och av delarna kunde jag ändra tändningslåset och dörrarna så att nyckeln till bakluckan passade till alla lås (låset till bakluckan gick inte att plocka om) Så man kan nog fixa en hel del själv om man tar sig tid. Det märktes på de låsen från skroten att en del var oerhört slitna.
Jag vet aldrig vad jag gör när jag pillar med ett lås första gången, utan man försöker räkna ut hur det är tänkt att fungera, hade inbrott i en bil en gång och då blev det 2 olika nycklar till bilen (jobbigt) det var det även när jag köpte bilen, men det fixade de till då genom att plocka om låsen, men det klarade de inte av på den nya bilverkstan sa de, så jag åkte till skroten och köpte en knippa dörrlås för några tior, och av delarna kunde jag ändra tändningslåset och dörrarna så att nyckeln till bakluckan passade till alla lås (låset till bakluckan gick inte att plocka om) Så man kan nog fixa en hel del själv om man tar sig tid. Det märktes på de låsen från skroten att en del var oerhört slitna.
Fryser gör knappast ett lås på en villa, dock kan kallföråd och grindar frysa. Assas låsspray är ingen garanti för att det inte fryser, men olja är sämre om det gör det.monikaw skrev:
Tänk även på att smörja upp bilens lås, centrallåset kan sluta fungera.
Visst kan man lära sig mycket själv om man har tålamod och gillar att pilla. Verkstäder lägger knappast om lås till nyare bilar, det betalar sig inte. Dessutom är det få tillverkare som säljer reservdelar till låsen. Eftersom det är så mycket elektronik inblandat så vill de inte att man ska meka självSnailman skrev:Att det frös gång på gång, mitt billås, berodde nog på att det kommit in lite vatten i det, och låssprejen tinade det bara tillfälligt så det frös igen och jag hade inget varmgarage då så det torkade aldrig upp. Jag tror låsoljan hindrade vattnet att tränga ner i de smala springorna eftersom det var olja där istället.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tibber + solceller
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Tips på gersåg - Makita, DeWalt eller Bosch?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Nockplåt över vattbrädebeslag eller tvärtom?
Tak & Vind -
Måste (eller bör) vägg ha gipsskiva för våtrum bakom våtrumsmatta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vill ta bort en häck - gräva ut eller rycka ut?
Häckar, Buskar & Träd