F_man skrev:
Finns det ens järnhandlar längre? Bolist-butiken i stan hade tyvärr bara gängstång... .
Vilken stad är "stan"?
Någon mekanisk verkstad eller smidesfirma kanske finns lokalt?

Har du ingen gammal furuhylla du kan sno hyllbärarna från. 5mm ca 4cm långa
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra tips Järre, har faktiskt gått runt och kollat i möblerna hemma men alla har ett litet stopp i mitten på "stiftet".

Det är klart jag kan beställa från internet också, men det är kul att hemmapula lite och fixa utan att köpa massa nya grejer :)

Bokhylle-exemplet är ju perfekt. Man kanske skulle titta i skruv-lådan på IKEA nästa gång, där borde det finnas någonting användbart.

Är ganska övertygad att grövre rundstav i trä (10-12mm) borde vara stabilt så det räcker och blir över, då blir det dessutom enkelt att limma på hjulen. Rundstavar finns också på ex Bauhaus men säkerligen på andra byggvaruhus också.

Såg nu det skulle vara smått. Även 6mm rundstav borde funka, rundstav i bok alltså, inte blomsterpinne i furu.

Redigerat:
T
googla på pianotråd.
Fins på varenda välsorterad hobbyaffär för några tior för en meter (syftar inte på panduro och liknande, utan "riktiga" hobbyaffärer som säljer RC och modellprylar ;) )

Det finns runda spik av kraftigare modell som kanske är lämpligt?

Jag tror också på trä, jag har ibland när det knipit smugit in i garderoben och snott rundstaven från en galge. Så kolla galgarna, där har du också en snutt rundstål. Annars kan du köpa några låssprintar på biltema och såga av

hsd
classe
jula
beror på vart Du bor....

Varför vill du inte använda gängstång? Så hårt slitage kan det ju inte bli på axelhålet, i så fall kanske ändå grabben är värd en ny bil :)

Vagnsbultar är ju ofta ogängade till hälften typ, bara att ta fram bågfilen och såga av skallen och den gängade biten. Finns billigt på biltema mfl.

Edit. Men inte så tunna som du är ute efter, kom jag på nu :)

Vagnsbult finns i olika dimensioner och länder bara att kapa till eller använda hela efter modifiering
Lycka till

Jo det lutar åt att ta en bult eller skruv med bågfil. Här är en bild på en av skapelserna so far. 20151020_225430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Norrhyttan
  • Laddar…
hsd
Ahha så små (y)

Ekrar till cykeln kanske är i tunnaste laget? Svetselektroder till en pinnsvets?

Bra tips med cykelekrar kioskdavid. Jag tror annars att grov ståltråd kan fungera, eftersom det bara är någon millimeter det skall ligga fritt mellan bil och hjul.

Miniprojektet har dock fått en paus p.g.a. gosedjurs-zoo-bur i trä... :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Gängstång och kupolmutter, finns "överallt"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.