Jag har börjat med att plocka bort klorna i apparater om de inte behövs. Tycker dom är onödigt vassa när de skramlar runt i en apparatdosa och apparaten är fastsatt med skruv i ringen.
Hur gör ni?

Vill man inte ha klor på brytarna kan man köpa brytare utan klor monterade, i alla fall hos några av dom "finare" fabrikaten.
I vissa fall ska BÅDE klor och fästskruvar användas.

Klolöst och klo-kit

Låter klorna sitta, lägger ofta åt dem en aning även om de inte behövs.

Mikael_L
Jag orkar sällan ta bort klorna även när jag inte använder dem.
Men ibland händer det, om det är trångt eller jag tycker mig se en risk för skada på kablarna.

Mikael_L
elmont skrev:
I vissa fall ska BÅDE klor och fästskruvar användas.
Exempel?

Får man ens använda klor utan fästskruvarna? Hört av flera äldre elektriker att en fastsättning med klor inte är ok?

Jag brukar inte köra med klor av den anledning till att jag kör nästan bara uteslutande nyproduktion och då är klor helt meningslöst.

Offentliga lokaler brukar det vara klo och skruv. Och i g:a dosor utan skruvar är väl bara klor ok, men naturligtvis betydligt bättre med dosclips.

Mikael_L
elmont skrev:
Offentliga lokaler brukar det vara klo och skruv.
OK, och då som en punkt i upphandlingsunderlaget?

Eller finns det som formalia i någon föreskrift eller standard, som jag missat?

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr så är det några år sedan sist så jag mins inte vart det var skrivet, men det har alltid förekommit i den typ av lokaler.

Eftersom VP-rören oftast kommer in 90 grd eller 180 grd så kan klorna trycka på trådar som kommer ut där. Det är därför jag brukar ta bort de nuförtiden.
Mekanisk håller skruvarna i ringen mycket mer än klorna. Jag tycker inte om något löst i dosan.

tommib
Jag köper med klor och tar bort dem där de inte behövs, men jag bor i ett gammalt hus med vissa nya delar. De klor som tas bort använder jag när jag skruvar in nya apparater som inte kommer med klor i gamla plåtdosor (brytare, som inte utsätts för så mycket dragpåverkan). Att köpa klokit är orimligt dyrt till dessa, särskilt som ELKO RS kombi automatiskt kommer med klor som går att använda.... Detta baseras naturligtvis på att jag sitter på min fritid och pysslar med detta, gör man det professionellt är det naturligtvis helt orimligt och man bör göra som elmont säger.

elmont skrev:
Tyvärr så är det några år sedan sist så jag mins inte vart det var skrivet, men det har alltid förekommit i den typ av lokaler.
Undrar om elmont kanske är lite snett ute?

tar alltid bort klorna om dom inte behövs

Förra veckan köpte jag min första brytare som kom med klor. Annars har jag mest handlat klolöst på Classe, bauhaus osv, och behövt köpa klorna löst när det behövts

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.